Checklista för när du flyttar
För att din flytt ska bli så smidig som möjligt har vi gjort en checklista du kan följa under flytten. Kolla även in våra tips för dig som ska flytta hemifrån för första gången.
För att din flytt ska bli så smidig som möjligt har vi gjort en checklista du kan följa under flytten. Kolla även in våra tips för dig som ska flytta hemifrån för första gången.
När du flyttar till en ny bostad behöver du göra en flyttanmälan hos SkatteverketÖppnas i nytt fönster. Flyttanmälan gör så att din folkbokföringsadress uppdateras hos myndigheter och andra organisationer.
Gör gärna flyttanmälan så snart som möjligt i samband med flytten. Du måste skicka in anmälan senast en vecka efter flytten, för att den nya adressen ska gälla från inflyttningsdagen.
När du flyttar behöver du göra en adressändring, så att PostNord och andra postföretag får din nya adress. Det gör du gratis på Adressändring.seÖppnas i nytt fönster.
Att du gör en adressändring innebär inte att post som redan skickats till din gamla adress kommer skickas till din nya. För att det ska ske behöver du beställa eftersändning av din post. Även eftersändningen beställer du hos Adressändring.se, men då mot en avgift.
Eftersändningen gäller bara under en viss period, vanligtvis ett år. När den löper ut behöver du själv ha sett till att din adress är uppdaterad överallt. Här är några saker som är bra att tänka på:
När du flyttar behöver du antingen säga upp olika avtal och försäkringar, eller flytta med dem till ditt nya hem. Det här behöver du tänka på:
Dialogen kring bolån bör du ha haft med din bank långt innan det är dags att flytta. Allt börjar med att du ansöker om ett lånelöfte, som du behöver få beviljat innan du budar på en bostad.
När du vunnit budgivningen lämnar du uppgifter om bostaden, så att vi kan godkänna objektet. När du sedan skrivit på kontraktet vill vi att du kontaktar oss så snart som möjligt för ett bolånemöte.
Har du redan ett bolån med bunden ränta hos oss, har du möjlighet att göra ett så kallat säkerhetsbyte. Det innebär att du flyttar över bolånet från din gamla till din nya bostad, och behåller räntan på ditt nuvarande lån. Övriga villkor kan behöva förändras utifrån de regler som gäller för amorteringskravet.
Genom att göra ett säkerhetsbyte behöver du alltså inte lösa ditt lån och betala eventuell ränteskillnadsersättning. Prata med din rådgivare, så tittar hen på om det är möjligt att flytta ditt bolån till din nya bostad.
Vill du flytta med ditt bredband är det viktigt att säkerställa att du kan ha samma leverantör på din nya adress. Prata med din bredbandsleverantör, så hjälper de dig att flytta över ditt abonnemang vid rätt datum.
Tänk även på att vissa avtal kan ha bindningstid. Ta reda på det i god tid, så att du vet vad som gäller innan du flyttar.
Flyttar du till bostadsrätt kan du höra med föreningen om bredband ingår i avgiften, vilket inte är ovanligt.
För att flytta med dig din hemförsäkring till din nya adress behöver du kontakta försäkringsbolaget och göra en flyttanmälan. Passa då även på att att kolla så att din hemförsäkring fortfarande gäller för ditt nya hem. Du kan nämligen behöva olika hemförsäkringar beroende på om du bor i hyresrätt, bostadsrätt eller villa.
Teckna hemförsäkring via vår samarbetspartner IfÖppnas i nytt fönster. Som Nordeakund får du alltid 10 procent rabatt.
När du flyttar behöver du säga upp elavtalet för din gamla bostad, och teckna ett nytt för din nya. Kontakta din nuvarande elleverantör i god tid före flytten, och meddela dem om vilket datum du ska flytta. Teckna sedan ditt nya elavtal, och säg att du vill att det börjar gälla dagen du flyttar in.
Om du flyttar till villa eller radhus behöver du komma ihåg att teckna ett abonnemang för sophämtning. Det gör du genom att kontakta kommunen. Flyttar du från ett hus behöver du istället säga upp din nuvarande sophämtning.