Woman wearing headset.

Boka rådgivning kring ditt sparande

Du som är förmåns- eller premiumkund kan boka ett digitalt rådgivningsmöte för att få full koll på ditt sparande. Under mötet gör vi tillsammans en plan för ditt sparande, både på kort och på lång sikt. Du bokar enkelt mötet i nätbanken eller i appen.

Det här får du ut av ett sparmöte med oss

För att ta ett möte med oss kring ditt sparande behöver du inte ha några förkunskaper. Vi hjälper dig som vill komma igång med ett sparande, eller få mer avancerade råd kring dina investeringar.

På rådgivningsmötet utgår vi alltid från dig och dina behov, så vi skräddarsyr gärna mötet utefter det du vill prata om. Men vi brukar generellt fokusera på fyra områden:

  • kortsiktigt sparande
  • långsiktigt sparande
  • pension
  • sparande till barn eller barnbarn.

Vi går tillsammans igenom din ekonomiska situation, ditt intresse för placeringar och din syn på risk. Och framför allt: målet med ditt sparande.

Rådgivaren: De flesta tycker att första mötet var mer givande än de trott på förhand

John Lindström 300x169John Lindström är sparanderådgivare och har jobbat på Nordea i över 20 år. Han har stor erfarenhet av rådgivningsmöten kring sparande och investeringar – här går han igenom hur han lägger upp ett möte.

– Jag frågar alltid kunden om deras förväntningar på mötet, så att jag kan anpassa mötet därefter, säger John.

– Sedan handlar det om att kartlägga kunden och deras behov, deras framtidsplaner och drömmar. När det kommer till sparande och pension ritar jag upp en tidslinje för kommande utgifter, drömmar och pensionsålder. Vi tar även upp juridiska frågor som testamente och framtidsfullmakt.

– Jag frågar alltid hur aktiv kunden är i sitt sparande idag, och hur intresserade de är av fonder. Hur deras syn är på hållbarhet är också viktigt, fortsätter John.

Vi hittar behov som kunden inte visste fanns

– Jag tycker alltid att man hittar behov som kunden inte visste fanns. Och de blir nöjda med att vi föreslår lösningar på viktiga saker som de inte ens tänkt på. 

– Därför brukar kunderna tycka att det första mötet var mer givande än vad de trott på förhand. Eftersom vi ser till helheten i kundens ekonomi, avslutar John.

Vanliga frågor om sparande och investeringar

Rådgivning Online

Boka ett rådgivningsmöte så lägger vi upp en sparplan utifrån dina behov.

Logga in och boka rådgivning Öppnas i nytt fönster