Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Swish

Med Swish kan du snabbt och säkert skicka och ta emot pengar med mobilen. Du för enkelt över pengar direkt till någon annans konto – allt du behöver är mobilnumret.

Swish – mobila överföringar

Swish är en mobil betallösning där du kopplar ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Pengarna kommer in på mottagarens konto direkt, oavsett vilken bank de har.

  • Snabbt när du vill föra över pengar till familj och vänner eller ta betalt för prylar.
  • Enkelt att betala till företag, föreningar och organisationer samt skänka bidrag till insamlingsorganisationer.
  • Smidigt att betala i webbutiker och appar.

Kom igång med Swish i 3 enkla steg

  1. Logga in i vår app och klicka på Swishloggan på startskärmen. I InternetbankenÖppnas i nytt fönster hittar du Swish under Mobila tjänster i vänstermenyn.
  2. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer. Du behöver en smartphone och Mobilt BankID.
  3. Ladda ner och aktivera Swish-appen. Klart!

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Därför är Swish så säkert

Därför är Swish så säkert

Att swisha är precis lika säkert som att använda internet- eller mobilbanken. Här är några anledningar till att du kan känna dig trygg.

Mobilt BankID

Swish använder sig av BankID och kan därför garantera en hög säkerhet. För att godkänna en Swish-betalning och för att komma åt betalningshistoriken behöver man ha appen för BankID på samma enhet som Swish. Det kravet finns för att öka säkerheten för våra Swish-användare. 

Kända mottagare

Du får alltid se mottagarens för- och efternamn, samt belopp, innan du godkänner betalningen. På så sätt ser du att pengarna går till rätt person.

Omedelbar bekräftelse

När du tagit emot en betalning får du genast en notifiering och kan kontrollera betalningen direkt i Swish-appen eller via din internet- eller mobilbank.

Banker i samarbete

Swish är resultatet av ett samarbete mellan Sveriges ledande banker. För oss har säkerheten högsta prioritet.

Ändra Swishinställningar
Swish Förfrågan
Swish för barn och ungdomar
Priser och villkor

Därför är Swish så säkert

Att swisha är precis lika säkert som att använda internet- eller mobilbanken. Här är några anledningar till att du kan känna dig trygg.

Mobilt BankID

Swish använder sig av BankID och kan därför garantera en hög säkerhet. För att godkänna en Swish-betalning och för att komma åt betalningshistoriken behöver man ha appen för BankID på samma enhet som Swish. Det kravet finns för att öka säkerheten för våra Swish-användare. 

Kända mottagare

Du får alltid se mottagarens för- och efternamn, samt belopp, innan du godkänner betalningen. På så sätt ser du att pengarna går till rätt person.

Omedelbar bekräftelse

När du tagit emot en betalning får du genast en notifiering och kan kontrollera betalningen direkt i Swish-appen eller via din internet- eller mobilbank.

Banker i samarbete

Swish är resultatet av ett samarbete mellan Sveriges ledande banker. För oss har säkerheten högsta prioritet.

Så ändrar du inställningar för Swish

Du kan ändra dina inställningar för Swish både i vår app och i Internetbanken. Där kan du ändra dina beloppsgränser, byta kopplat konto, ändra din avtalstyp eller lägga upp en tillfälligt högre beloppsgräns.

När du som är över 18 år ansluter dig till Swish får du automatiskt en beloppsgräns på 5 000 kronor per betalning och 10 000 kronor per 7 dagar.

Betalningar till företag, föreningar och organisationer anslutna till Swish (123-nummer) ingår inte den automatiska beloppsgränsen.

Ändra inställningar i appen och i Internetbanken

Logga in i Mobilbanken med Mobilt BankID. Om du har förvalt Touch ID/Face ID eller personlig kod som inloggningssätt måste du klicka på "Ändra" inloggningssätt och välja BankID.  

När du loggat in, hittar du Inställningarna för Swish direkt via Swish-ikonen på startsidan i appen.

I Internetbanken går du via vänstermenyn och klickar på Vardagsärenden – Mobila tjänster – Swish.

Tillfälligt högre beloppsgräns

Du som är över 18 år kan välja att tillfälligt höja din beloppsgräns om du vill skicka mer pengar än vad din vanliga gräns tillåter. Maxbeloppet för tillfällig beloppsgräns är 100 000 kronor och du väljer själv en giltighetstid på 1-3 dagar.

Den tillfälliga beloppsgränsen gäller till midnatt den valda dagen. Du kan alltid ta bort den tillfälliga beloppsgränsen i förtid. När du signerat ditt val kan du inte ändra befintlig eller ange en ny tillfällig beloppsgräns förrän efter 24 timmar om du väljer ”Idag”, 48 timmar om du väljer ”Imorgon” eller 72 timmar om du väljer ”I övermorgon”. Detta gäller även om du tar bort den i förtid.

Swish Förfrågan

Swish Förfrågan innebar att du via Swish-appen kan be en annan person om en Swish-betalning.

Bra att veta: 

  • Swish Förfrågan finns tillgänglig för användare över 18 år. 
  • Funktionen följer samma enkla steg som vid en vanlig Swish-betalning. Du fyller i mottagare, belopp och eventuellt ett meddelande. 
  • Du kan skicka 30 stycken förfrågningar per 14 dagar. 
  • Du kan som mest be om 5 000 kronor per förfrågan. 
  • Du kan själv välja att stänga av funktionen. Det gör du i Inställningar i Swish-appen.
  • Se filmen om Swish Förfrågan till höger och läs mer på sidan Frågor och svar om Swish

Swish för barn och ungdomar

Du som förälder eller vårdnadshavare kan hjälpa ditt barn att komma igång med Swish.

För att barn och ungdomar ska kunna ta emot och skicka Swish-betalningar behöver de ha ett Mobilt BankID och tillvalet ”Betalningar” i sin Internetbank. Du som förälder eller vårdnadshavare kan ringa Kundservice för att lägga till tillvalet ”Betalningar”.  

Barn och ungdomar får automatiskt beloppsgränserna 500 kronor per betalning (med möjlighet att höja upp till 2 500 kronor/betalning) och 2 500 kronor per 7 dagar.

Betalningar till företag, föreningar och organisationer anslutna till Swish (123-nummer) ingår inte de automatiska beloppsgränserna.

Beloppsgränsen för att ta emot Swish-betalningar är 5 000 kronor per betalning.

Så här kommer ditt barn igång med Swish

  1. Logga in i barnets InternetbankÖppnas i nytt fönster tillsammans med barnet.
  2. Välj Mobila tjänster och sedan Swish.
  3. Gå in på Anmälan till Swish.
  4. Fyll i barnets telefonnummer och välj konto.
  5. Nu skickas en verifieringskod till angivet telefonnummer.
  6. Fyll i verifieringskoden i Internetbanken och godkänn anmälan. Klart!

Vanliga frågor om Swish

Vilka är beloppsgränserna för Swish?

När du som är över 18 år ansluter dig till Swish får du automatiskt beloppsgränserna 5 000 kronor per betalning och 10 000 kronor per vecka. Du kan själv justera dem i din Mobil- eller Internetbank.

Du som är över 18 år kan välja att tillfälligt höja din beloppsgräns för att skicka mer pengar än vad din automatiska beloppsgräns tillåter. 

Maxbeloppet för tillfällig beloppsgräns är 100 000 kronor och du väljer själv en giltighetstid på 1-3 dagar. Notera att du måste ha den önskade summan på ditt konto som är anslutet till Swish vid uppläggningstillfället.

Betalningar till företag, föreningar och organisationer anslutna till Swish (123-nummer) ingår inte beloppsgränserna.

Hur ändrar jag mina inställningar i Swish?

Mobilbanken: Logga in med Mobilt BankID. Klicka på ikonen "Swish & Inställningar" på startsidan och sedan "Inställningar för Swish"

Nya nätbanken: Logga in med Mobilt BankID. Välj ”Betalningar” i menyn och sedan ”Hantera Swish”

Gamla Internetbanken: Logga in med Mobilt BankID. Klicka på "Vardagsärenden" följt av "Mobila tjänster" och "Swish"

Du kan välja att ändra dina beloppsgränser, byta kopplat konto, ändra din avtalstyp eller lägga upp en så kallad tillfälligt högre beloppsgräns.

Hur lägger jag upp en tillfälligt högre beloppsgräns för Swish?

Du som är över 18 år kan välja att tillfälligt höja din beloppsgräns om du vill skicka mer pengar än vad din vanliga beloppsgräns tillåter. Maxbeloppet för tillfällig beloppsgräns är 100 000 kr och du väljer själv en giltighetstid mellan 1-3 dagar.

Det är viktigt att veta att när du lagt in en tillfälligt höjd beloppsgräns, kan du inte ändra eller lägga upp en ny inom det tidsintervall som du har valt att den tillfälliga beloppsgränsen ska gälla.

För att lägga upp en tillfälligt högre beloppsgräns behöver du ändra inställningarna i Swish.

Mobilbanken: Logga in med Mobilt BankID. Klicka på ikonen "Swish & Inställningar" på startsidan och sedan "Inställningar för Swish"

Nya nätbanken: Logga in med Mobilt BankID. Välj ”Betalningar” i menyn och sedan ”Hantera Swish”

Gamla Internetbanken: Logga in med Mobilt BankID. Klicka på "Vardagsärenden" följt av "Mobila tjänster" och "Swish"

Vad är beloppsgränserna för barn och ungdomar som är mellan 0 till 17 år?

För barn och ungdomar 0 till 17 år gäller följande betalningsgränser: standardinställning är 500 kr per Swishbetalning men möjlighet finns att höja gränsen till max 2.500 kr. Veckolimiten är 2.500 kr men kan användas till en enda betalning om man så önskar. 

Det är inte möjligt att lägga upp en tillfälligt högre limit som ungdom.

Barn och ungdomar 0 till 17 år kan motta belopp på max 5.000 kr per Swishbetalning. 

Jag vill ångra Swish-betalningen, hur gör jag?

En skickad Swish-betalning går inte att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen blivit felaktig, i andra hand din bank.