Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Swish

Swish gör det enkelt att dela notan, samla in pengar till en present eller ta betalt för saker du säljer. Du för enkelt över pengar direkt till någon annans konto genom att ange personens mobilnummer. Snabbt, enkelt och säkert!

Swish – mobila överföringar

Med Swish kan du föra över pengar med mobilen. Pengarna kommer in på mottagarens konto direkt. Allt som behövs är mobilnumret.

  • Snabbt när du vill föra över pengar till familj och vänner eller ta betalt för prylar.
  • Enkelt att betala till företag, föreningar och organisationer samt skänka bidrag till insamlingsorganisationer.
  • Smidigt att betala i webbutiker och appar.

Du kan skicka och ta emot betalningar från anslutna Swish-användare som är kunder hos Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, ICA Banken, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandia, Swedbank och Sparbankerna, Ålandsbanken, Marginalen Bank samt Forex Bank. Pengarna sätts in direkt på mottagarens konto.

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

3 enkla steg för att komma igång

  1. Logga in i Mobilbanken* och klicka på Swishloggan på startskärmen.
  2. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer.
  3. Ladda ner och aktivera Swish-appen.

* Du kan såklart välja att ansluta dig till Swish via Internetbanken istället. Då loggar du in och väljer sedan Mobila tjänster i vänstermenyn – sedan Swish. 

Du behöver:

  • En Smartphone (iOS eller Android) 
  • Internetbank/Mobilbank med avtal för betalningstjänst.
  • Mobilt BankID 
    (Tänk på att ditt Mobila BankID behöver vara minst 7 dagar gammalt) 
  • Swish-appen

Swisha säkert

Mobilt BankID

Swish använder sig av BankID och kan därför garantera en hög säkerhet. För att godkänna en Swish-betalning och för att komma åt betalningshistoriken behöver man ha appen för BankID på samma enhet som Swish. Det kravet finns för att öka säkerheten för våra Swish-användare. 

Kända mottagare

Du får alltid se mottagarens för- och efternamn, samt belopp, innan du godkänner betalningen. På så sätt ser du att pengarna går till rätt person.

Omedelbar bekräftelse

När du tagit emot en betalning får du genast en notifiering och kan kontrollera betalningen direkt i Swish-appen eller via din internet- eller mobilbank.

Banker i samarbete

Swish är resultatet av ett samarbete mellan Sveriges ledande banker. För oss har säkerheten högsta prioritet.

Se hur du använder våra digitala banktjänster

Har du nyligen skaffat digitala tjänster och vill lära dig mer? Vi har tagit fram fyra instruktionsfilmer som beskriver hur du tryggt och enkelt kan utföra vanliga ärenden digitalt.

Swish inställningar

Du kan ändra dina inställningar för Swish i både Mobil-och Internetbanken. Du kan ändra dina beloppsgränser, byta kopplat konto, ändra din avtalstyp eller lägga upp en så kallad tillfälligt högre beloppsgräns. Läs mer om tillfälligt högre beloppsgräns nedan.

När du som är över 18 år ansluter dig till Swish får du automatiskt följande beloppsgränser: 5000 kr per betalning och 10 000 kr per 7 dagar.

Ändra inställningar i Mobil-eller Internetbanken?

Logga in i Mobilbanken med Mobilt BankID. Om du har förvalt Touch ID eller personlig kod som inloggningssätt måste du klicka på 'Ändra' inloggningssätt och välja BankID. 

När du loggat in, klicka på 'Betalningar' som ligger under ikonerna högst upp och sedan på 'Inställningar för Swish'. 

I Internetbanken går du via vänstermenyn och klickar på Vardagsärenden - Mobila tjänster - Swish. 

Tillfälligt högre beloppsgräns

Du som är över 18 år kan välja att tillfälligt höja din beloppsgräns om du vill skicka mer pengar än vad din vanliga beloppsgräns tillåter. Maxbeloppet för tillfällig beloppsgräns är  50 000 kr och du väljer själv en giltighetstid mellan 1-3 dagar. Det är viktigt att veta att när du har lagt in en tillfälligt höjd beloppsgräns, kan du inte ändra eller lägga upp en ny under följande tidsspann.  


Idag: Ändring av beloppsgränsen kan som tidigast göras 24 timmar efter upplägget. 

Imorgon: Ändring av beloppsgränsen kan som tidigast göras 48 timmar efter upplägget. 

I övermorgon: Ändring av beloppsgränsen kan göras 72 timmar efter upplägget. 

Swish Förfrågan

Swish Förfrågan innebar att du via Swish-appen kan be en annan person om en Swish-betalning, till exempel till någon som är skyldig dig pengar för en gemensam lunch, för kostnader efter en resa eller för en delad födelsedagspresent.

Bra att veta: 

  • Swish Förfrågan finns tillgänglig för användare över 18 år. 
  • Funktionen följer samma enkla steg som vid en vanlig Swish-betalning. Du fyller i mottagare, belopp och eventuellt ett meddelande. 
  • Du kan skicka 30 stycken förfrågningar per 14 dagar. 
  • Du kan som mest be om 5 000 kronor per förfrågan. 
  • Du kan själv välja att stänga av funktionen. Det gör du i Inställningar i Swish-appen.
  • Se filmen om Swish Förfrågan till höger och läs mer på sidan Frågor och svar om Swish

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Swish för barn och ungdomar

Ungdomar mellan 11 och 17 år kan både ta emot och skicka Swish-betalningar, medan barn upp till 10 år enbart kan ta emot Swish-betalningar. Du som förälder eller vårdnadshavare kan hjälpa ditt barn att komma igång.

För att ungdomar mellan 11-17 år ska kunna ta emot och skicka Swish-betalningar behöver de ha tillvalet ”Betalningar” i sin Internetbank och Mobilt BankID. Du som förälder eller vårdnadshavare kan ringa Kundservice för att lägga till tillvalet ”Betalningar”.  

För ungdomar mellan  11 och 17 år gäller automatiskt följande beloppsgränser:
500 kr per betalning och 2500 kr per 7 dagar.

Så här kommer ditt barn igång med Swish

  1. Logga in i barnets InternetbankÖppnas i nytt fönster tillsammans med barnet
  2. Välj Mobila tjänster och sedan Swish 
  3. Gå in på Anmälan till Swish
  4. Fyll i barnets telefonnummer och välj konto
  5. Nu skickas en verifieringskod till angivet telefonnummer 
  6. Fyll i verifieringskoden i Internetbanken och godkänn anmälan. Klart!

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Tips!

Gör det till en vana att prata med ditt barn om vad som är säkert agerande på nätet och hur ditt barn kan undvika att luras och lockas in i kriminell verksamhet genom att agera penningmålvakt. 

Läs om hur du kan hjälpa ditt barn att vara säkert på nätet härÖppnas i nytt fönster

Läs mer på Polisens hemsida härÖppnas i nytt fönster