Frågor och svar om Swish

Swish

Hur hittar jag Swish i Mobilbanken?

Swish hittar du under "Meny", längst ner i högra hörnet på första sidan i appen.

Hur kommer jag igång med Swish?

1. Logga in i Mobilbanken och välj Swish under Meny, eller Logga in i InternetbankenÖppnas i nytt fönster (Swish finns under Mobila tjänster).

2. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer.

3. Om du vill kunna skicka Swish-betalningar behöver du ladda ner och aktivera Swish-appen. Du behöver ha Mobilt BankID för att använda Swish-appen.

Se film om hur du kommer igång med Swish

Hur mycket kostar Swish?

Tjänsten är tillsvidare kostnadsfri för privatpersoner.

Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?

Det finns limiter som bestämmer hur mycket du kan betala per gång och per vecka.

  • Betalningslimiten bestämmer hur mycket du kan skicka per gång. Du kan välja en limit mellan 0-20 000 kr.

  • Veckolimiten bestämmer hur mycket du kan skicka per vecka. Du kan välja en limit mellan 0-50 000 kr. Summan räknas per rullande 7 dagar.

  • Tillfällig högre limit ger dig möjlighet att skicka en eller flera betalningar upp till 150 000 kr. Du kan välja att den högre limiten ska gälla till och med idag, imorgon eller i övermorgon. Därefter kommer den tillfälliga limiten att upphöra att gälla.  

  • Minsta belopp per betalning är 1 kr.
I vilka mobiler fungerar Swish?

Swish-appen finns för mobiltelefoner med: 

  • Android, version 4.0 och senare.
  • iOS, version 7.0 och senare. Kompatibel med iPhone och iPad. Optimerad för iPhone 5.
  • Windows Phone 8, Windows Phone 8.1.
Jag är anmäld som mottagare, kan jag ha Swish-appen?

Även om du bara är mottagare kan du använda dig av Swish-appen för att se dina mottagna Swish-betalningar och för att tipsa vänner om Swish.

Jag har ett gemensamt konto, kan båda kontohavarna ansluta kontot till Swish?

Ja, ni kan öppna var sitt avtal och ansluta era mobilnummer till ert gemensamma konto. Alla betalningar som skickas till ditt eller den andra kontohavarens mobilnummer kommer att sättas in på ert gemensamma konto. På samma sätt kommer alla Swish-betalningar som ni skickar via era respektive Swish-appar att belasta ert gemensamma konto.

Kan jag ansluta en mobil som tillhör min arbetsgivare?

Ja, du kan anmäla företagets mobil, om det är du som använder den. Vi kontrollerar inte ägarskapet av mobilen utan vi säkerställer bara att du har mobilen i din ägo när du ansluter mobilnumret. Det gör vi genom att skicka dig ett sms med en verifieringskod som du ska ange när du anmäler dig till Swish i Internetbanken.

Kan jag byta mobilnummer i Swish?

Om du vill byta mobilnummer behöver du först avsluta ditt Swish-avtal och sedan lägga upp ett nytt avtal med det nya mobilnumret.

Kan jag ha fler konton eller fler mobilnummer i Swish?

Du kan bara ha ett mobilnummer per konto och du kan bara ha ett Swish-avtal i Nordea. Du kan vara anmäld i någon av de andra Swish-bankerna också men då måste du ansluta ett annat mobilnummer än det som du har anslutit i Nordea.

Vad är det för åldersgräns för att ansluta sig till Swish?

Det är möjligt att ansluta sig till Swish från 11 år. 

  • För att anmäla dig till Swish och ta emot Swish-betalningar behöver du avtal om Nordea via Internet och telefon för unga.
  • För att kunna skicka Swish-betalningar behöver du även ha Tillval Betalningar.

För att teckna tjänsterna är du och dina föräldrar välkomna in på närmaste Nordeakontor.

Vad är verifieringskod?

När du anmäler dig till Swish i Internetbanken skickar vi ett sms med en kod till mobilnumret du vill koppla till tjänsten. Koden används för att verifiera att du anmäler rätt mobilnummer till ditt konto. Verifieringskoden ska anges i en box som visas i anmälningsflödet i Internetbanken.

Vad kan jag göra med Swish i Mobilbanken?

Du kan anmäla dig till Swish och se dina inställningar för tjänsten.

Varför behöver jag ha Mobilt BankID?

Mobilt BankID är säkerhetslösningen för Swish och används för att:

  • aktivera Swish-appen första gången du öppnar appen
  • signera Swish-betalningar
  • legitimera dig så att du kan se mottagna och skickade Swish-betalningar i Händelser i Swish-appen

Har du laddat ner och aktiverat Mobilt BankID i din mobil kommer den att öppnas automatiskt när du behöver använda den i Swish-appen.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster