Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar om Swish

Swish

Hur hittar jag Swish i Mobilbanken?

Du hittar Swish-ikonen på startsidan i Mobilbanken.

Hur kommer jag igång med Swish?

1. Logga in i Mobilbanken och klicka på Swish-ikonen eller Logga in i InternetbankenÖppnas i nytt fönster (Swish finns under Mobila tjänster).

2. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer.

3. Om du vill kunna skicka Swish-betalningar behöver du ladda ner och aktivera Swish-appen. Du behöver ha Mobilt BankID för att använda Swish-appen.

Hur mycket kostar Swish?

Tjänsten är tillsvidare kostnadsfri för privatpersoner.

I vilka mobiler fungerar Swish?

Swish-appen finns för mobiltelefoner med: 

  • Android, version 4.0 och senare.
  • iOS, version 7.0 och senare. Kompatibel med iPhone och iPad. Optimerad för iPhone 5.
Jag är anmäld som mottagare, kan jag ha Swish-appen?

Även om du bara är mottagare kan du använda dig av Swish-appen för att se dina mottagna Swish-betalningar. För att se dina betalningar kräver appen inloggning med Mobilt BankID. För att använda Mobilt BankID behöver du vara minst 11 år gammal. 

Jag har ett gemensamt konto, kan båda kontohavarna ansluta kontot till Swish?

Ja, ni kan öppna var sitt avtal och ansluta era mobilnummer till ert gemensamma konto. Alla betalningar som skickas till ditt eller den andra kontohavarens mobilnummer kommer att sättas in på ert gemensamma konto. På samma sätt kommer alla Swish-betalningar som ni skickar via era respektive Swish-appar att belasta ert gemensamma konto.

Kan jag ansluta en mobil som tillhör min arbetsgivare?

Ja, du kan anmäla företagets mobil, om det är du som använder den. Vi kontrollerar inte ägarskapet av mobilen utan vi säkerställer bara att du har mobilen i din ägo när du ansluter mobilnumret. Det gör vi genom att skicka dig ett sms med en verifieringskod som du ska ange när du anmäler dig till Swish i Internetbanken.

Kan jag byta mobilnummer i Swish?

Om du vill byta mobilnummer behöver du först avsluta ditt Swish-avtal och sedan lägga upp ett nytt avtal med det nya mobilnumret.

Kan jag ha fler konton eller fler mobilnummer i Swish?

Du kan bara ha ett mobilnummer per konto och du kan bara ha ett Swish-avtal i Nordea. Du kan vara anmäld i någon av de andra Swish-bankerna också men då måste du ansluta ett annat mobilnummer än det som du har anslutit i Nordea. För Swish gäller max tre antal anslutna mobilnummer per personnummer.

Vad är det för åldersgräns för att ansluta sig till Swish?

Det är möjligt att ansluta sig till Swish från 0 år.

  • Åldersgränsen är 0-10 år för att kunna ta emot Swish-betalningar
  • Åldersgränsen är 11 år för att både kunna ta emot och själv skicka Swish-betalningar.  

För att ansluta ditt barn till Swish är du som förälder eller vårdnadshavare välkommen att ringa till Kundservice på telefon 0771- 22 44 88 eller besöka ett Nordeakontor. Läs mer om hur du ansluter ett barn till Swish.

Vad är verifieringskod?

När du anmäler dig till Swish i Internetbanken skickar vi ett sms med en kod till mobilnumret du vill koppla till tjänsten. Koden används för att verifiera att du anmäler rätt mobilnummer till ditt konto. Verifieringskoden ska anges i en box som visas i anmälningsflödet i Internetbanken.

Vad kan jag göra med Swish i Mobilbanken?

Du kan anmäla dig till Swish och se dina inställningar för tjänsten.

Varför behöver jag ha Mobilt BankID?

Mobilt BankID är säkerhetslösningen för Swish och används för att:

  • aktivera Swish-appen första gången du öppnar appen
  • signera Swish-betalningar
  • legitimera dig så att du kan se mottagna och skickade Swish-betalningar i Swish-appen

Du måste ha din Mobila BankID-app på samma enhet som du har Swish-appen. När du har laddat ner och aktiverat Mobilt BankID i din mobil kommer den att öppnas automatiskt när du behöver använda den i Swish-appen. 

Möjligheten att legitimera/signera med e-kod/kortläsare i Swish har upphört.

Undantagsfall:

• Skapa Swish-avtal enbart mottagare

• Sänka betalnings – och veckolimit

• Avsluta Swish-avtal

Jag har ny telefon men samma mobilnummer, hur gör jag för att ansluta mig?

Har du ny mobiltelefon men behöll samma nummer som du tidigare kopplat till Swish, följ då dessa steg: 

1. Ladda ner ett nytt BankID på din nya enhet via Internetbanken. Det gör du genom att läsa av QR-koden med din befintliga Mobila BankID app, samma som du loggade in i Internetbanken med. 

2. Ladda ner Swish-appen på din nya enhet. 

3. Aktivera Swish-appen med ditt nya Mobila BankID.

Vad är beloppsgränserna för ungdomar som är mellan 11 till 17 år?

Betalningslimit: max 500 kronor per Swishbetalning och max 2.500 kronor per rullande sju dagar.

Det är inte möjligt att lägga upp en tillfälligt högre limit som ungdom.

Vad är beloppsgränserna för Swish?
  • Betalningslimit: bestämmer hur mycket du kan skicka per gång. Du kan välja en betalningslimit mellan 0-10.000 kronor. Grundinställningen är 5.000 kronor. 
  • Veckolimit: bestämmer hur mycket du kan skicka per vecka. Du kan välja en limit mellan 0-10.000 kronor. Summan räknas per rullande sju dagar. Grundinställningen är 10.000 kronor. 
  • Tillfällig högre limit: ger dig möjlighet att skicka en eller flera betalningar upp till 50 000 kr. Du väljer samtidigt giltighetstid för din tillfälligt högre limit – idag, imorgon eller i övermorgon. Kom ihåg att du måste ha den önskade summan för din tillfälligt högre beloppsgräns på ditt konto vid uppläggningstillfället.

    För att göra ändringar i dina beloppsgränser eller lägga upp en tillfälligt högre limit, behöver du logga in i Internetbanken.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster