Frågor och svar om Swish

Swish

Hur kommer jag igång med Swish?

1. Logga in i Mobilbanken och klicka på Swish-ikonen. Du skickas då till anslutningsflödet för Swish. Om du använder InternetbankenÖppnas i nytt fönster, logga in med Mobilt BankID och klicka på Mobila tjänster i vänstermenyn och sedan Swish. Klicka på Anmäl och följ instruktionerna. Kom ihåg att ditt Mobila BankID behöver vara minst 7 dagar gammalt.

2. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer.

3. Om du vill kunna skicka Swish-betalningar behöver du ladda ner och aktivera Swish-appen. Du behöver ha Mobilt BankID för att använda Swish-appen.

Vad är beloppsgränserna för Swish?

När du som är över 18 år ansluter dig till Swish får du automatiskt följande beloppsgränser, du kan själv välja att justera dem i din Mobil- eller Internetbank: 

5 000 kr per betalning och 10 000 kr per vecka. 

Du som är över 18 år kan välja att tillfälligt höja din beloppsgräns för att skicka mer pengar än vad din automatiska beloppsgräns tillåter. 

Maxbeloppet för tillfällig beloppsgräns är  50 000 kr och du väljer själv en giltighetstid mellan 1-3 dagar. Notera att du måste ha den önskade summan på ditt konto som är anslutet till Swish vid uppläggningstillfället.

Vad är beloppsgränserna för ungdomar som är mellan 11 till 17 år?

När du som är 11-17 år ansluter dig gäller följande betalningsgränser: Max 500 kronor per Swishbetalning och max 2.500 kronor per rullande sju dagar.

Det är inte möjligt att lägga upp en tillfälligt högre limit som ungdom.

Hur ändrar jag mina inställningar i Swish?

Mobilbanken: Logga in med Mobilt BankID. Klicka på Betalningar på hemskärmen och sedan Inställningar för Swish. 

Internetbanken: Logga in med Mobilt BankID. Klicka på Mobila tjänster i vänstermenyn och sedan Swish. 

Du kan välja att ändra dina beloppsgränser, byta kopplat konto, ändra din avtalstyp eller lägga upp en så kallad tillfälligt högre beloppsgräns.

Jag gjorde en Swish-betalning, men pengarna har inte kommit fram till mottagaren. Vad ska jag göra?

1. Logga in i Mobil- eller Internetbanken och kontrollera att betalningen verkligen har dragits. 

2. Kontrollera att det är rätt mottagare du skickat till. Du kan se dina tidigare Swish-betalningar i historiken i Swish-appen. 

3. Kontakta din bank. 

Jag har ny telefon men samma mobilnummer, hur gör jag för att ansluta mig?

Har du ny mobiltelefon men behöll samma nummer som du tidigare kopplat till Swish, följ då dessa steg: 

1. Ladda ner ett nytt BankID på din nya enhet via Internetbanken. Det gör du genom att läsa av QR-koden med din befintliga Mobila BankID app, samma som du loggade in i Internetbanken med. 

2. Ladda ner Swish-appen på din nya enhet. 

3. Aktivera Swish-appen med ditt nya Mobila BankID.

Kan jag byta mobilnummer i Swish?

Om du vill byta mobilnummer behöver du först avsluta ditt Swish-avtal och sedan lägga upp ett nytt avtal med det nya mobilnumret. Du behöver också aktivera Swish-appen på nytt.

Kan jag ha fler konton eller fler mobilnummer i Swish?

Du kan bara ha ett mobilnummer per konto och du kan bara ha ett Swish-avtal i Nordea. Du kan vara anmäld i någon av de andra Swish-bankerna också men då måste du ansluta ett annat mobilnummer än det som du har anslutit i Nordea. För Swish gäller max tre antal anslutna mobilnummer per personnummer.

Jag vill ångra Swish-betalningen, hur gör jag?

En skickad Swish-betalning går inte att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen blivit felaktig, i andra hand din bank.

Vad händer om jag gör en betalning till någon som inte har Swish?

Har inte mottagaren Swish kommer din betalning inte att genomföras och ett felmeddelande kommer visas i Swish-appen.

Var hittar jag Swish i Mobilbanken?

Du hittar Swish-ikonen högst upp på Hemskärmen i Mobilbanken. När du klickar på Swish-ikonen kommer Swish-appen automatiskt att öppnas om du sedan tidigare är ansluten till Swish. Har du inte anslutit dig till Swish i Nordea kommer du hamna i anslutningsflödet. Följ anvisningarna för att ansluta dig till Swish.

För att ändra inställningar för Swish i Mobilbanken, klicka på Betalningar på hemskärmen och sedan Inställningar för Swish.

Varför behöver jag ha Mobilt BankID?

Mobilt BankID är säkerhetslösningen för Swish och används för att:

  • aktivera Swish-appen första gången du öppnar appen
  • signera Swish-betalningar
  • legitimera dig så att du kan se mottagna och skickade Swish-betalningar i Swish-appen

Du måste ha din Mobila BankID-app på samma enhet som du har Swish-appen. När du har laddat ner och aktiverat Mobilt BankID i din mobil kommer den att öppnas automatiskt när du behöver använda den i Swish-appen. 

Möjligheten att legitimera/signera med e-kod/kortläsare i Swish har upphört.

Tänk på att ditt Mobila BankID behöver vara minst 7 dagar gammalt för att ansluta till- eller göra ändringar i Swish.

Vad är verifieringskod?

När du anmäler dig till Swish i Internetbanken skickar vi ett sms med en kod till mobilnumret du vill koppla till tjänsten. Koden används för att verifiera att du anmäler rätt mobilnummer till ditt konto. Verifieringskoden ska anges i en box som visas i anmälningsflödet i Internetbanken.

I vilka mobiler fungerar Swish?

För att kunna använda Swish behöver du ha en telefon med ett operativsystem (Android eller iOS) som stödjer Swish. 

Dessa operativsystem stödjer SwishÖppnas i nytt fönster 

Notera att du även behöver ha ditt Mobila BankID på samma enhet där du har Swish-appen. 

Vad är det för åldersgräns för att ansluta sig till Swish?

Det är möjligt att ansluta sig till Swish från 0 år.

  • Åldersgränsen är 0-10 år för att kunna ta emot Swish-betalningar
  • Åldersgränsen är 11 år för att både kunna ta emot och själv skicka Swish-betalningar.  

För att ansluta ditt barn till Swish är du som förälder eller vårdnadshavare välkommen att ringa till Kundservice på telefon 0771- 22 44 88 eller besöka ett Nordeakontor. Läs mer om hur du ansluter ett barn till Swish.

Jag har ett gemensamt konto, kan båda kontohavarna ansluta kontot till Swish?

Ja, ni kan öppna var sitt avtal och ansluta era mobilnummer till ert gemensamma konto. Alla betalningar som skickas till ditt eller den andra kontohavarens mobilnummer kommer att sättas in på ert gemensamma konto. På samma sätt kommer alla Swish-betalningar som ni skickar via era respektive Swish-appar att belasta ert gemensamma konto.

Jag är anmäld som mottagare, kan jag ha Swish-appen?

Även om du bara är mottagare kan du använda dig av Swish-appen för att se dina mottagna Swish-betalningar. För att se dina betalningar kräver appen inloggning med Mobilt BankID.

Hur vet jag att betalningen kommer till rätt person?

Namnet på mottagaren kommer visas i ditt Mobila BankID innan du godkänner betalningen. Har du godkänt betalningen kan du inte ångra dig. Var därför noga med att kontrollera namnet på mottagaren innan du godkänner.

Hur gör jag för att blockera någon från att swisha mig?

Du kan blockera en person genom att gå in på en tidigare betalning som personen har skickat till dig. Tryck sedan på de tre prickarna i högra hörnet och välj 'Blockera avsändaren'. Då blockeras det personnummer som är kopplat till mobilnumret, vilket innebär att personen inte kommer kunna swisha dig även om personen byter telefonnummer.

Fungerar Swish utan nätverksuppkoppling?

Nej, Swish kräver nätverksuppkoppling.

Hur mycket kostar Swish?

Tjänsten är tillsvidare kostnadsfri för privatpersoner.

Jag har ett utländskt mobilnummer, kan jag ansluta mig till Swish?

Ja, det kan du. Rutinen är densamma som för ett svenskt mobilnummer

Kan jag ansluta en mobil som tillhör min arbetsgivare?

Ja, du kan anmäla företagets mobil, om det är du som använder den. Vi kontrollerar inte ägarskapet av mobilen utan vi säkerställer bara att du har mobilen i din ägo när du ansluter mobilnumret. Det gör vi genom att skicka dig ett sms med en verifieringskod som du ska ange när du anmäler dig till Swish i Internetbanken.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster