Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Information för dig som har ett av våra kort

Undrar du hur du aktiverar ditt nya bankkort, vart du ser din bortglömda PIN-kod eller hur du öppnar ditt kort för internetköp? Här har vi samlat information för dig som kortinnehavare hos Nordea.

Information om alla våra kort

Undrar du något om ditt bankkort eller kreditkort? Klicka dig vidare nedan för att läsa mer om den fråga som du vill ha svar på. Spara också sidan i dina favoriter i din webbläsare, så har du informationen alltid nära till hands.

Aktivera ditt kort

När du för första gången får ett kort från oss behöver du aktivera det innan du kan börja använda det. Ungefär vart tredje år byter vi ut ditt kort. Här kan du läsa om tre olika sätt du kan aktivera ditt kort på.

Läs mer om hur du aktiverar ditt kort

Öppna ditt kort för Internetköp

Vi har ett ökat skydd mot kortbedrägerier på internet. När du vill handla säkert online kan du öppna ditt kort i Mobilbanken eller i Internetbanken.

Läs mer om att öppna ditt kort för Internetköp

Betala med ditt kort utomlands

När du åker utomlands är det enklast att betala med kort, och du har alltid rätt valuta i plånboken. Här har vi samlat flera smarta tips inför och under din resa.

Läs mer om att betala med kort utomlands

Ta ut kontanter

I Bankomats automater kan du ta ut svenska kronor och utländsk valuta med ditt bank- och kreditkort.

Läs mer om kontanthantering

Reklamera ett kortköp

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands.

Läs mer om kortreklamation

Se din PIN-kod

Har du glömt PIN-koden till ditt kort? Inga problem! I Internetbanken kan du se dina PIN-koder för alla dina Nordeakort på ett snabbt och säkert sätt.

Läs mer om hur du kan se din PIN-kod

Spärra ditt kort

Om du förlorar ditt kort i Sverige eller utomlands så spärrar du kortet genom att ringa oss. Vi hjälper dig dygnet runt årets alla dagar.

Läs mer om att spärra ditt kort

Gör skadeanmälan hos Moderna Försäkringar Öppnas i nytt fönster

Du kan anmäla din skada online eller genom att ringa. För att försäkringen ska gälla måste ditt kort vara giltigt vid skadetillfället.

Läs mer om skadeanmälan hos Moderna Försäkringar Öppnas i nytt fönster

Om du förlorar ditt kort utomlands

Med Emergency Service får du snabb hjälp om du tappat bort ditt kort utomlands. Du kan ringa dygnet runt.

Läs mer om Emergency Service

Extrakort

Extrakorten har samma förmåner och är kopplat till samma konto, men korttransaktionerna redovisas separat på fakturan för enkelhetens skull.

För att ansöka om ett extrakort till ditt bankkort, logga in i InternetbankenÖppnas i nytt fönster.

För att ansöka om ett extrakort till ditt kreditkort, ring kundservice 0771-22 44 88. Extrakort ingår i alla våra kreditkort utan extra kostnad.

Information om våra kreditkort

Nordea har flera olika typer av kreditkort utifrån dina behov och ditt engagemang i banken. Med alla våra kreditkort ingår kompletterande försäkringar och förmånliga erbjudanden.

Betala innan fakturan kommer

Du har alltid upp till 55 räntefria dagar men du kan, när du vill, göra en extra inbetalning på ditt kreditkort.

Så här gör du en extrainbetalning

Har du rätt inköps- och kreditgräns? Öppnas i nytt fönster

Det kostar inget extra att ansöka om en höjning. Kundservice hjälper dig att ändra din kredit- och inköpsgräns.

Ring Kundservice 0771-22 44 88 Öppnas i nytt fönster

Aktuella erbjudanden

Ta del av förmånliga erbjudanden från välkända leverantörer.

Ta del av aktuella erbjudanden