Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Inlösen av utbetalningskort

Utbetalningskort från PlusGirot och Bankgirot behöver du som är Nordeakund inte gå till ett kontor för att lösa in, utan du kan skicka dem till Nordea. Gäller det utbetalningskort från annan bank har Svenska Bankföreningen beslutat att det är den bank som gett ut utbetalningskortet som också ska ansvara för hantering av den.

Här kan du lösa in utbetalningskorten/avierna:

Plusgirots utbetalningsavier

Swedbank och Sparbankernas utbetalningsavi

Bankgirots utbetalningsavi

  • Inlösen kommer att fortsätta som vanligt. Inlöses på bankkontor eller hos ClearOn/ Kassagirots butiksombudÖppnas i nytt fönster.
  • Har du konto i Nordea kan du skicka bankgiro-avin med posten. Läs mer nedan under ”Har du konto i Nordea”.

Via Kassagirot/butiksombud 

Beloppet du kan ta ut i kontanter kan vara begränsat beroende på butikens tillgång av kontanter. Hos vissa ombud är även kontoinsättning till svensk bank möjlig. 

Adressen till närmaste butiksombud som kan hantera avibeloppet är tryckt längst ned på avin.

Har du konto i Nordea

Utbetalningsavier från PlusGirot och Bankgirot kan du fortsatt lösa in via Kassagirot, på Nordeas kontor eller genom att skicka avin via kuvert till Nordea.

För att skicka avin:

  • Skriv kontonumret tydligt på framsidan av utbetalningskortet/värdeavin.
    Skicka in i ett frankerat kuvert till adressen nedan. 
    Nordea Bank Abp, filial i Sverige
    PS30
    105 71 Stockholm

Saknar du konto i Nordea

Då kan du göra inlösen hos Kassagirots butiksombud (se avin eller www.kassagirot.se). Eller på ett av Nordeas kontor mot en avgift.

ClearOn har ca 4 300 butiksombud: ICA, Coop, Hemköp, Willys, CITY GROSS, Apotek Hjärtat, Pressbyrån, 7 Eleven, TIME, Shell, Direkten, CircleK och Kassagirot.

Observera: Om du brukar få utbetalningsavier från Plusgirot, Swedbank eller Sparbankerna kan du kontakta avsändaren och meddela ett kontonummer så att pengarna sätts in direkt på ditt konto. 

    Anmäl konto för insättning

    • Vid inlösen av avin på något av våra kontor rekommenderar vi att mottagaren ansluter sitt konto till Nordeas kontoregister. 
    • Det innebär att vid framtida utbetalningar sker insättning direkt till angivet konto. Det går att ansluta konton i alla svenska banker. 
    • Du som privatperson kan anmäla ditt konto till Nordeas kontoregister.
    • Privatpersoner som får utbetalningar från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten, behöver även ansluta sitt konto på deras webbplats:
      FörsäkringskassanÖppnas i nytt fönster
      PensionsmyndighetenÖppnas i nytt fönster