Nordea samarbetar med If för dig som privatkund
Genom vårt samarbete med If Skadeförsäkringar har vi tagit fram flera bra försäkringserbjudanden. If kan också hjälpa dig med försäkringsrådgivning, så att du blir rätt försäkrad.
Genom vårt samarbete med If Skadeförsäkringar har vi tagit fram flera bra försäkringserbjudanden. If kan också hjälpa dig med försäkringsrådgivning, så att du blir rätt försäkrad.
As a Nordea customer, you get a 10% discount on home and house insurance and 5% on car insurance (passenger car), in addition to If's benefits program.
If you combine your Nordea discount with If's benefits program, you can get up to 23.5% discount when you insure your home and car with If.
The discounts recur year after year. You also get an annual insurance review to ensure that you have the right coverage.
Rabatter | Rabatt hem/villa | Rabatt hem/villa om du har bil | Rabatt bil | Rabatt bil om du har hem/villa |
Nordea kundrabatt | 10 % | 10 % | 5 % | 5 % |
Ifs förmånsrabatt | 10 % | 15 % | 10 % | 15 % |
Sammanlagd rabatt | 19 % | 23.5 % | 14.5 % | 19.25 % |
Läs mer om Ifs förmånsprogram på Ifs hemsidaÖppnas i nytt fönster
Vi vill att du ska känna dig trygg och nöjd som kund hos If, därför får du flera värdefulla förmåner.
När det tråkiga händer är det viktigt att bli väl omhändertagen. If är kända för sin goda skadehantering. Det kan kännas tryggt att veta. Hantering av skador kan du läsa mer om på Ifs hemsidaÖppnas i nytt fönster.
Nordea är försäkringsdistributör av skadeförsäkringar från If Skadeförsäkring Ab (publ) ("If"). Nordea har tillstånd som försäkringsdistributör utfärdat av Finansinspektionen i Finland, för både livförsäkringar och skadeförsäkringar.
Du kan kontrollera registreringen hos Finansinspektionen:
Adress: Snellmansgatan 6, PB 103, FI-00101 Helsingfors, Finland
Telefon: +358 (0)9 18351
E-post: fiva@fiva.fi
Webbplats: www.fiva.fi
Nordea får ersättning från If för att distribuera försäkringar. Denna ersättning täcker kostnader för till exempel personal, administration och marknadsföring.
Ersättningen består av:
Om kunden inte betalar sin premie dras motsvarande belopp av från Nordeas ersättning. Det gäller både nya och förnyade försäkringar. Avdraget görs vanligtvis inom en månad.
Personalen hos Nordea som arbetar med försäkringsdistribution uppfyller kraven enligt lagen om försäkringsdistribution (2018:1219). Ansvariga personer finns registrerade hos Finansinspektionen i Finland.
Nordea ger inte rådgivning i den mening som avses i lagen om försäkringsdistribution.
Försäkringsgivare:
If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102
106 80 Stockholm
Telefon: 0771-655 655
Vi vill att du som kund är nöjd. Har du klagomål på vår försäkringsdistribution, kontakta din rådgivare eller ditt kontor. Du kan även skicka in klagomålet via e-post. Att klaga kostar inget.
Är du inte nöjd med svaret du får kan du vända dig till Nordeas kundombudsman, som är klagomålsansvarig. Du hittar kontaktuppgifter till kontor och kundombudsman på: www.nordea.se/kundombudsmannen
Om du vill diskutera ditt ärende med en oberoende part kan du även vända dig till:
• Konsumenternas Bank- och Finansbyrå – för vägledning om finansiella tjänster.
• Konsumenternas Försäkringsbyrå – för hjälp i försäkringsfrågor.
• Konsumentvägledningen i din kommun.
Eller:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Box 174, 101 23 Stockholm
Telefon: 08-508 860 00
www.arn.seÖppnas i nytt fönster
Du kan också vända dig till tingsrätten (allmän domstol).
Kontakta i första hand den person som handlagt ditt ärende hos If. I många fall räcker ett samtal för att förklara och lösa eventuella missförstånd.
Om du fortfarande inte är nöjd: