Nordea samarbetar med If för dig som privatkund

Genom vårt samarbete med If Skadeförsäkringar har vi tagit fram flera bra försäkrings­erbjudanden. If kan också hjälpa dig med försäkringsrådgivning, så att du blir rätt försäkrad.

Det lönar sig att ha flera försäkringar

As a Nordea customer, you get a 10% discount on home and house insurance and 5% on car insurance (passenger car), in addition to If's benefits program.

If you combine your Nordea discount with If's benefits program, you can get up to 23.5% discount when you insure your home and car with If.

The discounts recur year after year. You also get an annual insurance review to ensure that you have the right coverage.

Möjliga rabatter med Nordea och If
RabatterRabatt hem/villaRabatt hem/villa om du har bilRabatt bilRabatt bil om du har hem/villa
Nordea kundrabatt10 %10 %5 %5 %
Ifs förmånsrabatt10 %15 %10 %15 %
Sammanlagd rabatt19 %23.5 %14.5 %19.25 %


Läs mer om Ifs förmånsprogram på Ifs hemsidaÖppnas i nytt fönster

Fler förmåner för dig som har If-försäkringar

Vi vill att du ska känna dig trygg och nöjd som kund hos If, därför får du flera värdefulla förmåner. 

  • If ser till att du är rätt försäkrad utifrån din livssituation och hjälper dig om något händer.
  • Du kan anmäla skador dygnet runt, årets alla dagar.
  • Huskollen – en hälsocheck av ditt hus ingår i Stor Villaförsäkring. 
  • Byggrådgivning – kostnadsfri hjälp av byggrådgivare för ditt hemmaprojekt i ditt hus.
  • Hyr bilbarnstol – paket med alla bilbarnstolar ditt barn behöver fram till 10 års ålder. Stolarna byts ut varefter barnet växer. 
  • FirstVet – Sjukvårdsrådgivning för ditt husdjur i form av videosamtal med en veterinär. Detta gäller för hundförsäkring, kattförsäkring och hästförsäkring.  
  • Egen kundservice för Nordeakunder på 0770 – 78 00 00.

Bra skadehantering

När det tråkiga händer är det viktigt att bli väl omhändertagen. If är kända för sin goda skadehantering. Det kan kännas tryggt att veta. Hantering av skador kan du läsa mer om på Ifs hemsidaÖppnas i nytt fönster.

Försäkringsdistribution

Nordea är försäkringsdistributör av skadeförsäkringar från If Skadeförsäkring Ab (publ) ("If"). Nordea har tillstånd som försäkringsdistributör utfärdat av Finansinspektionen i Finland, för både livförsäkringar och skadeförsäkringar. 

Du kan kontrollera registreringen hos Finansinspektionen: 

Adress: Snellmansgatan 6, PB 103, FI-00101 Helsingfors, Finland 

Telefon: +358 (0)9 18351 

E-post: fiva@fiva.fi 

Webbplats: www.fiva.fi

Ersättning till Nordea

Nordea får ersättning från If för att distribuera försäkringar. Denna ersättning täcker kostnader för till exempel personal, administration och marknadsföring. 

Ersättningen består av: 

  • En försäljningsprovision för varje nytecknad och betald försäkring (17–18 % av premien).
  • En årlig provision vid förnyad och betald försäkring (2 % av premien).
  • Möjlig vinstersättning – upp till 50 % av vinsten från försäkringar som gäller Nordeas kunder. Vinsten räknas som premier minus utgifter som skadekostnader, skadereglering, administration och tidigare utbetald provision. 

Om kunden inte betalar sin premie dras motsvarande belopp av från Nordeas ersättning. Det gäller både nya och förnyade försäkringar. Avdraget görs vanligtvis inom en månad.

Om förmedlingen

Personalen hos Nordea som arbetar med försäkringsdistribution uppfyller kraven enligt lagen om försäkringsdistribution (2018:1219). Ansvariga personer finns registrerade hos Finansinspektionen i Finland. 

Nordea ger inte rådgivning i den mening som avses i lagen om försäkringsdistribution. 

Försäkringsgivare:

If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102

106 80 Stockholm 

Telefon: 0771-655 655

Om du vill lämna ett klagomål

Vi vill att du som kund är nöjd. Har du klagomål på vår försäkringsdistribution, kontakta din rådgivare eller ditt kontor. Du kan även skicka in klagomålet via e-post. Att klaga kostar inget. 

Är du inte nöjd med svaret du får kan du vända dig till Nordeas kundombudsman, som är klagomålsansvarig. Du hittar kontaktuppgifter till kontor och kundombudsman på: www.nordea.se/kundombudsmannen 

Om du vill diskutera ditt ärende med en oberoende part kan du även vända dig till:

• Konsumenternas Bank- och Finansbyrå – för vägledning om finansiella tjänster. 

• Konsumenternas Försäkringsbyrå – för hjälp i försäkringsfrågor. 

• Konsumentvägledningen i din kommun.

Eller: 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) 

Box 174, 101 23 Stockholm 

Telefon: 08-508 860 00 

www.arn.seÖppnas i nytt fönster

Du kan också vända dig till tingsrätten (allmän domstol).

Om du inte är nöjd med Ifs beslut i ett försäkringsärende

Kontakta i första hand den person som handlagt ditt ärende hos If. I många fall räcker ett samtal för att förklara och lösa eventuella missförstånd. 

Om du fortfarande inte är nöjd: 

  • Kundombudsman hos If – kontaktas inom ett år från beslutet. Prövar klagomål kostnadsfritt. 
  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – prövar försäkringsärenden. 
  • Personförsäkringsnämnden (PFN) – hanterar ärenden som kräver medicinsk bedömning. 
  • Domstol – du kan alltid ta ärendet till allmän domstol.