Nordea är försäkringsdistributör av skadeförsäkringar från If Skadeförsäkring Ab (publ) ("If"). Nordea har tillstånd som försäkringsdistributör utfärdat av Finansinspektionen i Finland, för både livförsäkringar och skadeförsäkringar.
Du kan kontrollera registreringen hos Finansinspektionen:
Adress: Snellmansgatan 6, PB 103, FI-00101 Helsingfors, Finland
Telefon: +358 (0)9 18351
E-post: fiva@fiva.fi
Webbplats: www.fiva.fi
Ersättning till Nordea
Nordea får ersättning från If för att distribuera försäkringar. Denna ersättning täcker kostnader för till exempel personal, administration och marknadsföring.
Ersättningen består av:
- En försäljningsprovision för varje nytecknad och betald försäkring (17–18 % av premien).
- En årlig provision vid förnyad och betald försäkring (2 % av premien).
- Möjlig vinstersättning – upp till 50 % av vinsten från försäkringar som gäller Nordeas kunder. Vinsten räknas som premier minus utgifter som skadekostnader, skadereglering, administration och tidigare utbetald provision.
Om kunden inte betalar sin premie dras motsvarande belopp av från Nordeas ersättning. Det gäller både nya och förnyade försäkringar. Avdraget görs vanligtvis inom en månad.
Om förmedlingen
Personalen hos Nordea som arbetar med försäkringsdistribution uppfyller kraven enligt lagen om försäkringsdistribution (2018:1219). Ansvariga personer finns registrerade hos Finansinspektionen i Finland.
Nordea ger inte rådgivning i den mening som avses i lagen om försäkringsdistribution.
Försäkringsgivare:
If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102
106 80 Stockholm
Telefon: 0771-655 655
Om du vill lämna ett klagomål
Vi vill att du som kund är nöjd. Har du klagomål på vår försäkringsdistribution, kontakta din rådgivare eller ditt kontor. Du kan även skicka in klagomålet via e-post. Att klaga kostar inget.
Är du inte nöjd med svaret du får kan du vända dig till Nordeas kundombudsman, som är klagomålsansvarig. Du hittar kontaktuppgifter till kontor och kundombudsman på: www.nordea.se/kundombudsmannen
Om du vill diskutera ditt ärende med en oberoende part kan du även vända dig till:
• Konsumenternas Bank- och Finansbyrå – för vägledning om finansiella tjänster.
• Konsumenternas Försäkringsbyrå – för hjälp i försäkringsfrågor.
• Konsumentvägledningen i din kommun.
Eller:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Box 174, 101 23 Stockholm
Telefon: 08-508 860 00
www.arn.seÖppnas i nytt fönster
Du kan också vända dig till tingsrätten (allmän domstol).
Om du inte är nöjd med Ifs beslut i ett försäkringsärende
Kontakta i första hand den person som handlagt ditt ärende hos If. I många fall räcker ett samtal för att förklara och lösa eventuella missförstånd.
Om du fortfarande inte är nöjd:
- Kundombudsman hos If – kontaktas inom ett år från beslutet. Prövar klagomål kostnadsfritt.
- Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – prövar försäkringsärenden.
- Personförsäkringsnämnden (PFN) – hanterar ärenden som kräver medicinsk bedömning.
- Domstol – du kan alltid ta ärendet till allmän domstol.