Hemförsäkringen – ett smart skydd för mer än bara ditt hem och dina saker

Oavsett hur du bor är det en trygghet att ha rätt försäkring om olyckan skulle vara framme. Och det är inte bara dina saker som skyddas. Med Ifs hemförsäkringar får du även ett omfattande reseskydd, hjälp vid id-stöld och rättskydd, bland många andra saker.

Här kan du läsa varför du bör ha en hemförsäkring.

Hemförsäkring

Din hemförsäkring skyddar inte bara dig själv och dina saker. Även de du bor med ingår i försäkringen och du får bland annat:

  • försäkring för dina saker upp till 1,5 miljoner kronor
  • reseskydd i hela världen i 45 dagar
  • hjälp vid id-stöld.

Du kan välja mellan tre olika nivåer av hemförsäkring, där Stor Hem är den mest omfattande.

Som Nordeakund har du alltid minst 10 % rabatt på hemförsäkringen hos If. Du blir dessutom förmånskund hos If och får ytterligare minst 10 % rabatt på dina försäkringar.

Förköpsinformation och villkor för hemförsäkring

Hemförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Hemförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Hemförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Villaförsäkring

En villaförsäkring gäller inte bara för dig, de du bor med och dina saker. Den gäller också för huset och andra byggnader på tomten. Du kan välja mellan omfattningar som hjälper dig med både praktiska saker och ersättning för skador på din egendom. Beroende på vilken omfattning du väljer kan du få:

  • fri skadedjurssanering
  • byggrådgivning utan extra kostnad
  • genomgång av ditt hus vart fjärde år.

Du kan välja mellan tre olika nivåer av hemförsäkring, där Stor Villa är den mest omfattande. Som Nordeakund har du alltid minst 10 % rabatt på villaförsäkringen hos If. Du blir dessutom förmånskund hos If och får ytterligare minst 10 % rabatt på dina försäkringar.

Förköpsinformation och villkor för villaförsäkring

Villaförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Villaförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Villaförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Fritidshusförsäkring

Oavsett om du nyttjar ditt fritidshus på sommaren, vintern eller året om, är en försäkring en trygghet. Framför allt för tiden du inte är där och har möjlighet att tidigt upptäcka en vattenläcka, inbrott eller angrepp av skadedjur. Du väljer själv om du enbart vill försäkra byggnaden eller även sakerna i huset.

Med fritidshusförsäkring hos If kan du bland annat få hjälp med och av:

  • skadedjurssanering
  • skydd vid takläckage (gäller Stor fritidshusförsäkring)
  • skadejour som hjälper dygnet runt.

Förköpsinformation och villkor för fritidshusförsäkring

Fritidshusförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Fritidshusförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Fritidshusförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Försäkringsdistribution

Nordea är försäkringsdistributör av skadeförsäkringar från If Skadeförsäkring Ab (publ) ("If"). Nordea har tillstånd som försäkringsdistributör utfärdat av Finansinspektionen i Finland, för både livförsäkringar och skadeförsäkringar. 

Du kan kontrollera registreringen hos Finansinspektionen: 

Adress: Snellmansgatan 6, PB 103, FI-00101 Helsingfors, Finland 

Telefon: +358 (0)9 18351 

E-post: fiva@fiva.fi 

Webbplats: www.fiva.fi

Ersättning till Nordea

Nordea får ersättning från If för att distribuera försäkringar. Denna ersättning täcker kostnader för till exempel personal, administration och marknadsföring. 

Ersättningen består av: 

  • En försäljningsprovision för varje nytecknad och betald försäkring (17–18 % av premien).
  • En årlig provision vid förnyad och betald försäkring (2 % av premien).
  • Möjlig vinstersättning – upp till 50 % av vinsten från försäkringar som gäller Nordeas kunder. Vinsten räknas som premier minus utgifter som skadekostnader, skadereglering, administration och tidigare utbetald provision. 

Om kunden inte betalar sin premie dras motsvarande belopp av från Nordeas ersättning. Det gäller både nya och förnyade försäkringar. Avdraget görs vanligtvis inom en månad.

Om förmedlingen

Personalen hos Nordea som arbetar med försäkringsdistribution uppfyller kraven enligt lagen om försäkringsdistribution (2018:1219). Ansvariga personer finns registrerade hos Finansinspektionen i Finland. 

Nordea ger inte rådgivning i den mening som avses i lagen om försäkringsdistribution. 

Försäkringsgivare:

If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102

106 80 Stockholm 

Telefon: 0771-655 655

Om du vill lämna ett klagomål

Vi vill att du som kund är nöjd. Har du klagomål på vår försäkringsdistribution, kontakta din rådgivare eller ditt kontor. Du kan även skicka in klagomålet via e-post. Att klaga kostar inget. 

Är du inte nöjd med svaret du får kan du vända dig till Nordeas kundombudsman, som är klagomålsansvarig. Du hittar kontaktuppgifter till kontor och kundombudsman på: www.nordea.se/kundombudsmannen 

Om du vill diskutera ditt ärende med en oberoende part kan du även vända dig till:

• Konsumenternas Bank- och Finansbyrå – för vägledning om finansiella tjänster. 

• Konsumenternas Försäkringsbyrå – för hjälp i försäkringsfrågor. 

• Konsumentvägledningen i din kommun.

Eller: 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) 

Box 174, 101 23 Stockholm 

Telefon: 08-508 860 00 

www.arn.seÖppnas i nytt fönster

Du kan också vända dig till tingsrätten (allmän domstol).

Om du inte är nöjd med Ifs beslut i ett försäkringsärende

Kontakta i första hand den person som handlagt ditt ärende hos If. I många fall räcker ett samtal för att förklara och lösa eventuella missförstånd. 

Om du fortfarande inte är nöjd: 

  • Kundombudsman hos If – kontaktas inom ett år från beslutet. Prövar klagomål kostnadsfritt. 
  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – prövar försäkringsärenden. 
  • Personförsäkringsnämnden (PFN) – hanterar ärenden som kräver medicinsk bedömning. 
  • Domstol – du kan alltid ta ärendet till allmän domstol.