En trygghet om du blir sjuk eller om olyckan är framme

Med en personförsäkring får du både ekonomiskt stöd och annan hjälp om du eller någon i din familj skadar sig eller blir sjuk. Vår samarbetspartner If erbjuder omfattande personför­säkringar från graviditeten och genom hela livet.

Barnförsäkring

Att ha rätt barnförsäkring är en trygghet om ditt barn skulle bli sjukt eller råka ut för en olycka. Du och barnet kan bland annat både få ersättning för bestående skador och ärr, samt ersättning vid sjukhus­vistelse och utebliven inkomst. Ifs barnförsäkring är en sjuk- och olycksfalls­försäkring som gäller dygnet runt för barn och ungdomar, fram tills barnet fyller 25 år. 

  • Om du har en gravidförsäkring hos If får du 50 % rabatt på barnförsäkringen första året. Detta gäller om du tecknar inom 30 dagar efter barnets födelse.
  • Om du inte har en gravidförsäkring hos If får du istället 20 % rabatt på barnförsäkringen det första året. Detta gäller om du tecknar försäkringen innan barnet fyller 1 år.
  • Tecknar du en person­försäkring hos If, blir du förmånskund och får minst 10 % rabatt. Samlar du fler försäkringar hos If, kan rabatten öka ännu mer.

Förköpsinformation och villkor för barnförsäkring

Barnförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Barnförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Barnförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Gravidförsäkring

Ifs gravidförsäkring ger ett skydd både för dig som är gravid och ditt ofödda barn. Du kan få ersättning vid till exempel havandeskaps­förgiftning och förlossnings­komplikationer. Dessutom gäller försäkringen för vissa medfödda sjukdomar. Om du har en gravidförsäkring hos If får du 50 % rabatt på barnförsäkringen första året. Detta gäller om du tecknar inom 30 dagar efter barnets födelse.

Förköpsinformation och villkor för gravidförsäkring

Gravidförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Gravidförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Gravidförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Sjuk- och olycksfallsförsäkring

Sjuk- och olycksfallsförsäkringen ger ekonomisk trygghet om du skulle bli allvarligt sjuk eller råka ut för en olycka. Försäkringen kan tecknas av dig som är mellan 18 och 59 år. För dig som är mellan 50 och 79 år finns även Vuxenförsäkring 50+, som ger ekonomiskt stöd vid olycksfall och ersättning vid vissa allvarliga diagnoser.

Tecknar du en person­försäkring hos If, blir du förmånskund och får minst 10 % rabatt. Samlar du fler försäkringar hos If, kan rabatten öka ännu mer.

Förköpsinformation och villkor för sjuk- och olycksfallsförsäkring

Sjuk- och olycksfallsförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Sjuk- och olycksfallsförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Sjuk- och olycksfallsförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Förköpsinformation och villkor för vuxen 50+

Vuxen 50+ förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Vuxen 50+ villkorÖppnas i nytt fönster
Vuxen 50+ faktabladÖppnas i nytt fönster

Olycksfallsförsäkring

Kan du av någon anledning inte teckna en kombinerad sjuk- och olycksfalls­försäkring? Isåfall kan i alla fall en olycksfalls­försäkring vara ett bra alternativ. Då kan du bland annat få ersättning för bestående skada, förlorad arbetsförmåga och sjukhusvistelse. Däremot gäller försäkringen aldrig vid sjukdom. If:s olycksfalls­försäkring kan köpas av dig som är mellan 18–79 år. 

Tecknar du en person­försäkring hos If, blir du förmånskund och får minst 10 % rabatt. Samlar du fler försäkringar hos If, kan rabatten öka ännu mer.

Förköpsinformation och villkor för olycksfallsförsäkring

Vuxenförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Olycksfallsförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Olycksfallsförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Sjukvårdsförsäkring

Ifs sjukvårdsförsäkring för dig som privat­person garanterar att den vård och behandling du behöver påbörjas inom 14 arbetsdagar. Om du drabbas av en sjukdom eller ett olycksfall hjälper legitimerade sjuk­sköterskor på Ifs Vårdplanering till med bedömning av ditt vårdbehov. De ger dig också rådgivning och bokar tid för behandling.

Tecknar du en person­försäkring hos If, blir du förmånskund och får minst 10 % rabatt. Samlar du fler försäkringar hos If, kan rabatten öka ännu mer.

Förköpsinformation och villkor för sjukvårdsförsäkring

Sjukvårdsförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Sjukvårdsförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Sjukvårdsförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Försäkringsdistribution

Nordea är försäkringsdistributör av skadeförsäkringar från If Skadeförsäkring Ab (publ) ("If"). Nordea har tillstånd som försäkringsdistributör utfärdat av Finansinspektionen i Finland, för både livförsäkringar och skadeförsäkringar. 

Du kan kontrollera registreringen hos Finansinspektionen: 

Adress: Snellmansgatan 6, PB 103, FI-00101 Helsingfors, Finland 

Telefon: +358 (0)9 18351 

E-post: fiva@fiva.fi 

Webbplats: www.fiva.fi

Ersättning till Nordea

Nordea får ersättning från If för att distribuera försäkringar. Denna ersättning täcker kostnader för till exempel personal, administration och marknadsföring. 

Ersättningen består av: 

  • En försäljningsprovision för varje nytecknad och betald försäkring (17–18 % av premien).
  • En årlig provision vid förnyad och betald försäkring (2 % av premien).
  • Möjlig vinstersättning – upp till 50 % av vinsten från försäkringar som gäller Nordeas kunder. Vinsten räknas som premier minus utgifter som skadekostnader, skadereglering, administration och tidigare utbetald provision. 

Om kunden inte betalar sin premie dras motsvarande belopp av från Nordeas ersättning. Det gäller både nya och förnyade försäkringar. Avdraget görs vanligtvis inom en månad.

Om förmedlingen

Personalen hos Nordea som arbetar med försäkringsdistribution uppfyller kraven enligt lagen om försäkringsdistribution (2018:1219). Ansvariga personer finns registrerade hos Finansinspektionen i Finland. 

Nordea ger inte rådgivning i den mening som avses i lagen om försäkringsdistribution. 

Försäkringsgivare:

If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102

106 80 Stockholm 

Telefon: 0771-655 655

Om du vill lämna ett klagomål

Vi vill att du som kund är nöjd. Har du klagomål på vår försäkringsdistribution, kontakta din rådgivare eller ditt kontor. Du kan även skicka in klagomålet via e-post. Att klaga kostar inget. 

Är du inte nöjd med svaret du får kan du vända dig till Nordeas kundombudsman, som är klagomålsansvarig. Du hittar kontaktuppgifter till kontor och kundombudsman på: www.nordea.se/kundombudsmannen 

Om du vill diskutera ditt ärende med en oberoende part kan du även vända dig till:

• Konsumenternas Bank- och Finansbyrå – för vägledning om finansiella tjänster. 

• Konsumenternas Försäkringsbyrå – för hjälp i försäkringsfrågor. 

• Konsumentvägledningen i din kommun.

Eller: 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) 

Box 174, 101 23 Stockholm 

Telefon: 08-508 860 00 

www.arn.seÖppnas i nytt fönster

Du kan också vända dig till tingsrätten (allmän domstol).

Om du inte är nöjd med Ifs beslut i ett försäkringsärende

Kontakta i första hand den person som handlagt ditt ärende hos If. I många fall räcker ett samtal för att förklara och lösa eventuella missförstånd. 

Om du fortfarande inte är nöjd: 

  • Kundombudsman hos If – kontaktas inom ett år från beslutet. Prövar klagomål kostnadsfritt. 
  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – prövar försäkringsärenden. 
  • Personförsäkringsnämnden (PFN) – hanterar ärenden som kräver medicinsk bedömning. 
  • Domstol – du kan alltid ta ärendet till allmän domstol.