Begära åtkomst till dina personuppgifter

Du har rätt att få ut de personuppgifter som vi har om dig. De flesta uppgifter, så som konto- och korthändelser, saldobesked, lån och sparande, har du redan tillgång till i nätbanken och appen.  I den här guiden kan se vilka typer av personuppgifter du enkelt kan hitta i nätbanken och appen.

Din begäran om att använda dina rättigheter i fråga om personuppgifter bedöms från fall till fall utifrån rådande omständigheter. Vi kan behöva behålla och använda dina uppgifter trots din begäran, om det är nödvändigt. Detta kan vara fallet för att uppfylla rättsliga förpliktelser, hävda ett rättsligt anspråk eller genomdriva avtal. 

Har du frågor om våra nät- och mobiltjänster? Läs mer om dem här eller hör av dig till oss.

Begär åtkomst till personuppgifter via nätbanken

Du har rätt att få en kopia av dina personuppgifter, med information om hur vi behandlar dessa. De flesta uppgifterna har du redan tillgång till närhelst du vill i nätbanken och appen. Observera att vi kan omfattas av lagar som förhindrar att vi lämnar ut alla uppgifter som du har begärt. 

Genom att skicka in formuläret Rätt till åtkomst kan du välja att 

  • begära ut allmänna personuppgifter (de vanligaste uppgifterna som våra kunder vill få ut)
  • ytterligare personuppgifter, inklusive alternativet att begära ut samtliga personuppgifter.

Om du även vill ha ut personuppgifter som rör de företag du har en koppling till så anger du vilka företag det gäller i formuläret. 

Om du har tillgång till nätbanken:

Om du inte har tillgång till nätbanken:


Du får svar från oss inom en månad från dagen du skickar in din begäran. 

Begär åtkomst till personuppgifter från ett annat land

Vill du få åtkomst till dina personuppgifter från Nordea i ett annat land? Besök då vår lokala hemsida eller kontakta kundtjänst i det landet.

Dataportabilitet

Du har rätt att få ut personuppgifter som du har lämnat till oss, i ett maskinläsbart format. Detta gäller personuppgifter som behandlas automatiserat med stöd av samtycke eller för att fullfölja ett avtal. 

Du kan själv ladda ner dina kontotransaktioner i ett maskinläsbart format via nätbanken (ej via appen). I den här guiden kan du se hur du laddar ner det. 

Skicka in en begäran

Du kan skicka in en begäran att få ut personuppgifter genom att följa nedan steg. Om det är säkert och tekniskt möjligt kan vi också, på din begäran, föra över personuppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig. 

  1. Logga in på den elektroniska brevlådan Avtal och meddelanden
  2. Ange vilka personuppgifter du vill få i ett maskinläsbart format i textrutan, samt dina kontaktuppgifter. 
  3. Skicka in din begäran. 

Du får svar från oss inom en månad från dagen du skickar in din begäran. 

Begär dataportabilitet från ett annat land

Vill du begära dataportabilitet från Nordea i ett annat land? Besök då vår lokala hemsida eller kontakta kundtjänst i det landet.

Invändning mot behandling

Har du invändningar mot behandling av personuppgifter?

Du har rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter om behandlingen utgår ifrån Nordeas berättigade intresse. Detta gäller även när behandlingen avser direkt marknadsföring och profilering i samband med sådan marknadsföring.

Vill du återkalla samtycke? 

Om behandlingen av dina personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att återkalla ditt samtycke när du vill. Du kan enkelt hantera dina samtycken i nätbanken eller appen. I den här guiden kan du se var du hittar dem. 

Skicka in en begäran

Du kan skicka in en begäran genom att följa nedan steg. 

  1. Logga in på den elektroniska brevlådan Avtal och meddelanden
  2. Ange vilka personuppgifter eller samtycken du invänder mot, samt dina kontaktuppgifter. Om du även vill invända mot personuppgifter som rör de företag du har en koppling till så anger du i din begäran vilka företag det gäller.
  3. Skicka in din begäran. 

Du får svar från oss inom en månad från dagen du skickar in din begäran. 

Invändningar från ett annat land

Har du invändningar eller vill återkalla samtycke gällande personuppgifter från Nordea i ett annat land? Besök då vår lokala hemsida eller kontakta kundtjänst i det landet.

Ta del av övriga lagliga rättigheter kring personuppgifter

För att ta del av de övriga lagliga rättigheterna (begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga personuppgifter, radering, begränsning av behandling av personuppgifter) följer du instruktionerna nedan:

1. Logga in i nätbanken för privatkunder.

2. Klicka på Meddelande- och chatthistorik till höger.

3. Klicka på Nytt meddelande.

4. I ämnesraden väljer du Kontakt med min rådgivare. I fritextfältet skriver du den rättighet du önskar begära: 

  • Ange om du även är företagskund i Nordea (uppge namn och organisationsnummer)
  • Vänligen specificera i detalj vilka personuppgifter du önskar radera/korrigera/begränsa behandling av eller invända mot behandling.

Om du inte har tillgång till vår nätbank för privatkunder kan du kontakta vår kundtjänst via telefon.

Anställd i Nordea

Om du är anställd i Nordea eller har varit anställd kan du läsa mer om hur du begär åtkomst till dina personuppgifter från Nordea som arbetsgivare på Nordeas Intranät eller på How we recruit.

Statistik över kortköp

För att kunna utveckla nya produkter och tjänster anonymiserar vi kortdata i syfte att ta fram statistik och analysera konsumtionsmönster och hur de utvecklas. De statistiska uppgifterna kan inte kopplas till enskilda individer eller dig personligen.

Läs mer om statistik över kortköp och dina rättigheter

Dina lagliga rättigheter för personuppgifter

Vår dataskyddspolicy beskriver hur vi samlar in, använder, lagrar och delar dina personuppgifter. Om du vill utöva dina rättigheter kan du göra det genom att 

  • besöka vår webbplats
  • logga in i nätbanken
  • ringa till vår kundservice
  • kontakta ditt närmaste Nordeakontor. 

En mer detaljerad beskrivning av dina enskilda rättigheter hittar du i vår dataskyddspolicy.