Begära åtkomst till dina personuppgifter

Du har rätt att få ut de personuppgifter som vi har om dig. De flesta uppgifter, så som konto- och korthändelser, saldobesked, lån och sparande, har du redan tillgång till i nätbanken och appen.  I den här guidenpdf - Öppnas i nytt fönster kan se vilka typer av personuppgifter du enkelt kan hitta i nätbanken och appen.

Din begäran om att använda dina rättigheter i fråga om personuppgifter bedöms från fall till fall utifrån rådande omständigheter. Vi kan behöva behålla och använda dina uppgifter trots din begäran, om det är nödvändigt. Detta kan vara fallet för att uppfylla rättsliga förpliktelser, hävda ett rättsligt anspråk eller genomdriva avtal. 

Har du frågor om våra nät- och mobiltjänster? Läs mer om dem här eller hör av dig till oss.

Begär åtkomst till personuppgifter via nätbanken

Du har rätt att få en kopia av dina personuppgifter, med information om hur vi behandlar dessa. De flesta uppgifterna har du redan tillgång till närhelst du vill i nätbanken och appen. Observera att vi kan omfattas av lagar som förhindrar att vi lämnar ut alla uppgifter som du har begärt. 

Genom att skicka in formuläret Rätt till åtkomst kan du välja att 

  • begära ut allmänna personuppgifter (de vanligaste uppgifterna som våra kunder vill få ut)
  • ytterligare personuppgifter, inklusive alternativet att begära ut samtliga personuppgifter.

Gör så här: 

  • Klicka på knappen Begär personuppgifter nedan. 
  • Logga in i nätbanken. 
  • Fyll i formuläret och klicka på Skicka

Om du även vill ha ut personuppgifter som rör de företag du har en koppling till så anger du vilka företag det gäller i formuläret. 

Du får svar från oss i nätbanken och appen eller i din elektroniska brevlåda inom en månad från dagen du skickar in din begäran. 

Begär åtkomst till personuppgifter från ett annat land

Vill du få åtkomst till dina personuppgifter från oss i ett annat land? Då hänvisar vi dig till våra lokala hemsidor alternativt till vår kundtjänst i respektive land.

Dataportabilitet

Du har rätt att få ut personuppgifter som du har lämnat till oss, i ett maskinläsbart format. Detta gäller endast personuppgifter som behandlas automatiserat med stöd av samtycke eller för att fullgöra ett avtal.

Begär dataportabilitet via nätbanken

1. Logga in i nätbankenÖppnas i nytt fönster för privatkunder.

2. Klicka på "Meddelande- och chatthistorik" till höger.

3. Klicka på "Nytt meddelande".

4. I ämnesraden så väljer du "Kontakt med min rådgivare”. I fritextfältet skriver du: "Rätt till dataportabilitet".

Den digitala filen kommer att skickas till dig via den elektroniska brevlådan Avtal och meddelandenÖppnas i nytt fönster som du når via nordea.se. 

Begär dataportabilitet från ett annat land

För att få åtkomst till dataportabilitet från Nordea i ett annat land hänvisar vi dig till våra lokala hemsidor eller att du kontaktar vår kundtjänst i respektive land.

Ta del av övriga lagliga rättigheter kring personuppgifter

För att ta del av de övriga lagliga rättigheterna (begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga personuppgifter, radering, begränsning av behandling av personuppgifter eller invändning mot behandling) följer du instruktionerna nedan:

1. Logga in i nätbankenÖppnas i nytt fönster för privatkunder.

2. Klicka på "Meddelande- och chatthistorik" till höger.

3. Klicka på "Nytt meddelande".

4. I ämnesraden väljer du "Kontakt med min rådgivare". I fritextfältet skriver du den rättighet du önskar begära: 

  • Ange om du även är företagskund i Nordea (uppge namn och organisationsnummer)
  • Vänligen specificera i detalj vilka personuppgifter du önskar radera/korrigera/begränsa behandling av eller invända mot behandling.

Om du inte har tillgång till vår nätbank för privatkunder kan du kontakta vår kundtjänst via telefon.

Anställd i Nordea

Om du är anställd i Nordea eller har varit anställd kan du läsa mer om hur du begär åtkomst till dina personuppgifter från Nordea som arbetsgivare på Nordeas Intranät eller på How we recruitÖppnas i nytt fönster.

Statistik över kortköp

För att kunna utveckla nya produkter och tjänster anonymiserar vi kortdata i syfte att ta fram statistik och analysera konsumtionsmönster och hur de utvecklas. De statistiska uppgifterna kan inte kopplas till enskilda individer eller dig personligen.

Läs mer om statistik över kortköp och dina rättigheter

Dina lagliga rättigheter för personuppgifter

Vår dataskyddspolicyÖppnas i nytt fönster beskriver hur vi samlar in, använder, lagrar och delar dina personuppgifter. Om du vill utöva dina rättigheter kan du göra det genom att 

  • besöka vår webbplats
  • logga in i nätbanken
  • ringa till vår kundservice
  • kontakta ditt närmaste Nordeakontor. 

En mer detaljerad beskrivning av dina enskilda rättigheter hittar du i vår dataskyddspolicy.