Begära åtkomst till dina personuppgifter

Du har rätt att få ut de personuppgifter som vi har om dig. De flesta uppgifter, så som konto- och korthändelser, saldobesked, lån och sparande, har du redan tillgång till i nätbanken och appen.  I den här guidenÖppnas i nytt fönster kan se vilka typer av personuppgifter du enkelt kan hitta i nätbanken och appen.

Din begäran om att använda dina rättigheter i fråga om personuppgifter bedöms från fall till fall utifrån rådande omständigheter. Vi kan behöva behålla och använda dina uppgifter trots din begäran, om det är nödvändigt. Detta kan vara fallet för att uppfylla rättsliga förpliktelser, hävda ett rättsligt anspråk eller genomdriva avtal. 

Har du frågor om våra nät- och mobiltjänster? Läs mer om dem här eller hör av dig till oss.

Begär åtkomst till personuppgifter via nätbanken

Du har rätt att få en kopia av dina personuppgifter, med information om hur vi behandlar dessa. De flesta uppgifterna har du redan tillgång till närhelst du vill i nätbanken och appen. Observera att vi kan omfattas av lagar som förhindrar att vi lämnar ut alla uppgifter som du har begärt. 

Genom att skicka in formuläret Rätt till åtkomst kan du välja att 

  • begära ut vanliga personuppgifter (de uppgifter som våra kunder oftast frågar efter)
  • ytterligare personuppgifter, inklusive alternativet att begära ut samtliga personuppgifter.

Om du även vill ha ut personuppgifter som rör de företag du har en koppling till så anger du vilka företag det gäller i formuläret. 

Om du har tillgång till nätbanken:

Om du inte har tillgång till nätbanken:

Du får svar från oss inom en månad från dagen du skickar in din begäran. 

När du skickar in en begäran via den här kanalen kommer svaret att innehålla personuppgifter från följande enheter inom Nordeakoncernen: Nordea Bank Abp, filial i Sverige, Nordea Hypotek AB (publ), Nordea Finans Sverige AB (publ), Nordea Livförsäkring Sverige AB (publ) och Nordea Securities LLC.

Om du vill veta vilka personuppgifter Nordea Asset Management har om dig, kan du hitta mer information här.Öppnas i nytt fönster

Begär åtkomst till personuppgifter från ett annat land

Vill du få åtkomst till dina personuppgifter från Nordea i ett annat land? Besök då vår lokala hemsida eller kontakta kundtjänst i det landet.

Övriga lagliga rättigheter kring personuppgifter

Här kan du läsa mer om dina rättigheter och hur du använder dem. Om du vill använda någon av dina rättigheter skickar du in en begäran till oss. Vi går sedan igenom din begäran och gör en bedömning utifrån dina förutsättningar.

Tänk på att vi ibland måste behålla vissa uppgifter för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter, hantera rättsliga anspråk eller följa våra avtal med dig.

Din rätt till radering av personuppgifter

Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter om:

  • uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
  • du tar tillbaka ditt samtycke och vi inte har någon annan giltig anledning att behålla uppgifterna,
  • du invänder mot behandlingen och vi inte har någon giltig anledning att fortsätta behandla uppgifterna
  • du invänder mot behandling för direkt marknadsföring
  • behandlingen är olaglig
  • vi måste radera uppgifterna enligt lag
  • personuppgifterna rör barn och har samlats in när barnet skapat en profil i ett socialt nätverk, på en webbplats eller digital tjänst.

Din rätt att ta med dig dina uppgifter

Du har rätt att få ut de personuppgifter du har lämnat till oss i ett format som gör att du kan flytta dem till en annan tjänsteleverantör (så kallad dataportabilitet). Detta gäller personuppgifter som behandlas automatiserat baserat på ditt samtycke eller för att fullfölja ett avtal.

Du kan själv ladda ner dina kontotransaktioner i CSV-format (excel) från nätbanken. Det är tyvärr inte möjligt i appen. I den här guidenÖppnas i nytt fönster kan du se hur du gör i nätbanken.

Om du önskar kan vi också hjälpa dig att flytta dina uppgifter direkt till en annan bank eller tjänsteleverantör, förutsatt att det är säkert och tekniskt möjligt.

Din rätt att invända när vi behandlar dina uppgifter

Du har rätt att invända när vi använder dina personuppgifter, om behandlingen utgår från vårt berättigade intresse. Detta gäller även när vi använder dina uppgifter för att kunna anpassa och skicka riktad marknadsföring till dig.

Din rätt att ta tillbaka samtycke

Om vår behandling av dina personuppgifter baseras på ditt samtycke kan du ta tillbaka det när du vill. I appen och nätbanken kan du se och ändra ett urval av den användning du ger samtycke till. Se hur du gör i vår guideÖppnas i nytt fönster

Din rätt att begränsa vår behandling av dina personuppgifter

Du kan begära att vi enbart lagrar dina personuppgifter utan att använda dem. Detta kan du göra om du:

  • anser att uppgifterna vi har om dig inte stämmer
  • ifrågasätter om vi har rätt att använda uppgifterna
  • har invänt mot vår användning av uppgifterna
  • har rätt att få uppgifterna raderade men samtidigt behöver dem för ett rättsligt ärende.

Skicka in en begäran

Om du vill skicka in en begäran följer du nedan tre steg. 

  1. Logga in på den elektroniska brevlådan Avtal och meddelandenÖppnas i nytt fönster
  2. Beskriv vilken rättighet ovan det gäller, samt för vilka personuppgifter. Skriv även in dina kontaktuppgifter om vi skulle behöva mer information från dig. Om din begäran även rör personuppgifter för företag du har koppling till, skriv vilka företag det gäller.
  3. Skicka in din begäran. 

Du får svar från oss inom en månad från dagen du skickar in din begäran. Du hittar svaret i appen, nätbanken och i din elektroniska brevlåda Avtal och meddelanden.

När du skickar in en begäran via den här kanalen kommer svaret att innehålla personuppgifter från följande enheter inom Nordeakoncernen: Nordea Bank Abp, filial i Sverige, Nordea Hypotek AB (publ), Nordea Finans Sverige AB (publ), Nordea Livförsäkring Sverige AB (publ) och Nordea Securities LLC.

Om du vill veta vilka personuppgifter Nordea Asset Management har om dig, kan du hitta mer information här.Öppnas i nytt fönster

Begäran hos Nordea i ett annat land

Vill du utnyttja någon av dina rättigheter hos Nordea i ett annat land? Besök då våra lokala hemsidor eller kontakta kundtjänst i det landet.

Anställd i Nordea

Om du är anställd i Nordea eller har varit anställd kan du läsa mer om hur du begär åtkomst till dina personuppgifter från Nordea som arbetsgivare på Nordeas Intranät eller på How we recruitÖppnas i nytt fönster.

Statistik över kortköp

För att kunna utveckla nya produkter och tjänster anonymiserar vi kortdata i syfte att ta fram statistik och analysera konsumtionsmönster och hur de utvecklas. De statistiska uppgifterna kan inte kopplas till enskilda individer eller dig personligen.

Läs mer om statistik över kortköp och dina rättigheter

Dina lagliga rättigheter för personuppgifter

Vår dataskyddspolicyÖppnas i nytt fönster beskriver hur vi samlar in, använder, lagrar och delar dina personuppgifter. Om du vill utöva dina rättigheter på annat sätt än via den här sidan kan du göra det genom att

  • logga in i nätbanken
  • ringa till vår kundservice
  • kontakta ditt närmaste Nordeakontor. 

En mer detaljerad beskrivning av dina enskilda rättigheter hittar du i vår dataskyddspolicy.