- Investera och renovera, cirka 33 procent.
- Resa eller lägga pengarna på sina intressen eller på barnen, cirka 21 procent.
- Klara vardagskonsumtionen, cirka 15 procent.
- Betala av lån eller amortera, 5 procent.
- Skänka till välgörenhet, 0,5 procent.
Renovera och investera
Ungefär en tredjedel, 33 procent, kommer att investera skatteåterbäringen och/eller renovera för pengarna. I första hand var det ungdomar som svarade så.
– Svaren tyder på att många ungdomar är framåtblickande med sin ekonomi och att de inte behöver pengarna till vardagskonsumtion, vilket indikerar att de inte dragit på sig för höga kostnader i förhållande till sin inkomst, säger Anders Stenkrona, privatekonom på Nordea.
Någonting kul
Det näst populäraste alternativet är kanske föga förvånande att pengarna ska gå till någonting kul. En femtedel, 21 procent, svarade att tänker spendera pengarna på en semester, sina intressen och hobbys eller på barnen.
– I en tid när många hushåll upplever att ekonomin är ansträngd anser en av fem att det är läge att unna sig någonting kul för sig själva eller för barnen, säger Anders Stenkrona.
Vardagskonsumtion
Ca 15 procent av de som svarat behöver skatteåterbäringen för att klara sin vardagskonsumtion.
– Den höga inflationen har sannolikt gjort det svårare att få vardagen att gå ihop rent ekonomiskt för en del familjer och hushåll, kommenterar Anders Stenkrona och fortsätter. Skatteåterbäringen blir därför extra välkommen just nu.
Lite välgörenhet i dessa tider
En sak som stod ut i undersökningen var att knappast någon, mindre än 0,5 procent, tänkte donera en del av sin skatteåterbäring till välgörenhet.
– I tider som dessa, när kostnaderna ökar kraftigt, är det inte så konstigt att färre tar sig råd att donera delar av sin skatteåterbäring till välgörenhet. Förutom behovet att klara av ökade kostnader i vardagen så investerar vi hellre för framtiden eller unnar oss någonting roligt, säger Anders Stenkrona.