Tänk på det här
- Börja alltid med att inhämta information och besked från företaget du handlat av. Ställ först dina ersättningskrav till företaget då det är de som i första hand som ska kompensera dig för utebliven vara eller tjänst. Följ deras instruktioner för att få ersättning, läs på hemsidan, kontrollera om du har fått e-post från företaget (glöm inte att titta i skräpposten).
- Om företaget informerar att du ska få ersättning – avvakta, men inte längre än 14 dagar, sedan ska du göra en reklamation. Om företagets ersättningsförslag exempelvis en voucher inte passar dig, måste du alltid meddela företaget/arrangören att du avböjer deras erbjudande och att du vill ha tillbaka det belopp som du har betalat.
- När du får din återbetalning från leverantören och du redan hunnit betala tillbaka skulden på ditt kreditkort kan det hända att du får ett tillgodo, det vill säga ett plussaldo på ditt kort. Pengarna finns kvar till nästa gång du använder ditt kort, men vill du ha ditt tillgodo utbetalat så kan du kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88 så hjälper vi dig.
- Om du trots upprepade försök inte får ersättning så har du möjlighet att göra en kortreklamation hos Nordea. Se till att spara alla mail, sms och dokument som du fått av företaget/arrangören eller själv skickat till dem. De behövs som bevis när du fyller i en kortreklamation. Kom ihåg att skicka in din reklamation till Nordea senast 45 dagar efter den planerade flygresan eller datumet för exempelvis hotellbokningen. Detta för att vi ska kunna begära pengarna tillbaka från leverantören.
- Om du har betalat på annat sätt än med ditt kort, till exempel genom kontoöverföring, swish, via Bankgiro eller Plusgiro kan du inte göra en kortreklamation. Du måste själv kontakta företaget och begära ersättning.