När du betalat med kort och inte fått tjänsten levererad

Har du betalat med ditt kort för en resa, hotellvistelse eller ett event och inte fått tjänsten levererad? Här går vi igenom vad du behöver göra.

Tänk på det här

  • Börja alltid med att inhämta information och besked från företaget du handlat av. Ställ först dina ersättningskrav till företaget då det är de som i första hand som ska kompensera dig för utebliven vara eller tjänst. Följ deras instruktioner för att få ersättning, läs på hemsidan, kontrollera om du har fått e-post från företaget (glöm inte att titta i skräpposten). 
  • Om företaget informerar att du ska få ersättning – avvakta, men inte längre än 14 dagar, sedan ska du göra en reklamation. Om företagets ersättningsförslag exempelvis en voucher inte passar dig, måste du alltid meddela företaget/arrangören att du avböjer deras erbjudande och att du vill ha tillbaka det belopp som du har betalat. 
  • När du får din återbetalning från leverantören och du redan hunnit betala tillbaka skulden på ditt kreditkort kan det hända att du får ett tillgodo, det vill säga ett plussaldo på ditt kort. Pengarna finns kvar till nästa gång du använder ditt kort, men vill du ha ditt tillgodo utbetalat så kan du kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88 så hjälper vi dig.
  • Om du trots upprepade försök inte får ersättning så har du möjlighet att göra en kortreklamation hos Nordea. Se till att spara alla mail, sms och dokument som du fått av företaget/arrangören eller själv skickat till dem. De behövs som bevis när du fyller i en kortreklamation. Kom ihåg att skicka in din reklamation till Nordea senast 45 dagar efter den planerade flygresan eller datumet för exempelvis hotellbokningen. Detta för att vi ska kunna begära pengarna tillbaka från leverantören.
  • Om du har betalat på annat sätt än med ditt kort, till exempel genom kontoöverföring, swish, via Bankgiro eller Plusgiro kan du inte göra en kortreklamation. Du måste själv kontakta företaget och begära ersättning.

När du gör en reklamation

När du gör en kortreklamation behöver vi, enligt Visas och Mastercards regelverk, följande underlag från dig:

  • Bokningsbekräftelser inklusive villkoren (för varje bokning/betalning).
  • Kopior på all korrespondens mellan dig och företaget där det tydligt framgår: när (datum) och varför sker avbokningen och av vem (resebolaget eller dig).
  • Kopia på avbokningsbekräftelse med information från företaget, till exempel datum för retur.

Tänk på att du först behöver sammanfoga dina olika dokument till ett dokument, som du bifogar med din kortreklamation i mobilbanken.

Om du inte kan sammanfoga dokumenten till ett dokument kan du skicka ett meddelande till oss via mobilbanken eller nätbanken och bifoga dina dokument där.

Gör din kortreklamation i mobilbanken

  • Logga in i mobilbanken och gå till "Konton och kort".
  • Tryck på kortet det gäller. Om du spärrat kortet, syns inte det under ”Konton och kort”. Välj istället ditt nya ersättningskort. 
  • Välj "Säkerhet" följt av "Reklamera ett kortköp" och följ instruktionen.