För dig som köpt en vara/tjänst med ditt kort
- Börja alltid med att inhämta information och besked från företaget du handlat av. Ställ först dina ersättningskrav till företaget då det är de som i första hand som ska kompensera dig för utebliven vara/tjänst. Följ deras instruktioner för att få ersättning, läs på hemsidan, kontrollera om du har fått mail från företaget (glöm inte att titta i skräpposten).
- Om de informerar att du ska få ersättning – avvakta, det tar längre tid än normalt nu. Alla företag har många förfrågningar på grund av den extrema situationen. Om företagets ersättningsförslag exempelvis en voucher inte passar dig, måste du alltid meddela företaget/arrangören att du avböjer deras erbjudande och att du vill ha tillbaka det belopp som du har betalat.
- När du får din återbetalning från leverantören och du redan hunnit betala tillbaka skulden på ditt kreditkort kan det hända att du får ett tillgodo, det vill säga ett plussaldo på ditt kort. Pengarna finns kvar till nästa gång du använder ditt kort, men vill du ha ditt tillgodo utbetalat så kan du kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88 så hjälper vi dig.
- Om du trots upprepade försök inte får ersättning så har du möjlighet att göra en kortreklamation hos Nordea. Se till att spara alla mail, sms och dokument som du fått av företaget/arrangören eller själv skickat till dem. De kan behövas som bevis när du fyller i en kortreklamation. Kom ihåg att skicka in din reklamation till Nordea senast 90 dagar efter den planerade flygresan eller datumet för exempelvis hotellbokningen. Detta för att vi ska kunna begära pengarna tillbaka från leverantören.
- Om du har betalat på annat sätt än med ditt kort, t ex genom kontoöverföring, swish, via Bankgiro eller Plusgiro kan du inte göra en kortreklamation. Du måste själv kontakta företaget och begära ersättning.
Det här gäller vid en kortreklamation
Om du gör en kortreklamation behöver vi, enligt Visa och Mastercards regelverk följande underlag från dig:
- Underskriven kortreklamation.
- Bokningsbekräftelser inklusive villkoren (för varje bokning/betalning).
- Kopior på all korrespondens mellan dig och företaget där det tydligt framgår: när (datum) och varför sker avbokningen och av vem (resebolaget eller dig)
- Kopia på avbokningsbekräftelse med information från företaget ex. datum för retur.
OBS! I det extrema läge som råder för närvarande blir handläggningstiderna längre och Nordea samt Visa och Mastercard ber alla inblandade att ha extra förståelse för det.
Använd Reklamationsblankett för kort (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster
Har du fler än fyra kortreklamationer så använder du denna blankett (pdf, 133 KB)Öppnas i nytt fönster som ett komplement till reklamationsblanketten ovan.
Frågor och svar kring reklamationer och covid-19
Här har vi sammanställt frågor och svar som du kan ha som vägledning.
Så gäller din kompletterande reseförsäkring i ditt Nordeakort
Nedan har vi sammanställt fakta vad som gäller om du som privatperson vill avboka en resa eller befinner dig i ett område som är drabbat av covid-19.
Var noga med att kontrollera utrikesdepartementets reserekommendationer eftersom de påverkar bland annat omfattningen av din reseförsäkring.
Läs den senaste informationen från UDÖppnas i nytt fönster
För dig som har företagskort
Läs vad som gäller för kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd för First Card eller Business Gold.