Vad gäller när du betalat något med kortet och varan/tjänsten inte har levererats

Praktiska tips för dig som är drabbad.

För dig som köpt en vara/tjänst med ditt kort

  • Börja alltid med att inhämta information och besked från företaget du handlat av. Ställ först dina ersättningskrav till företaget då det är de som i första hand som ska kompensera dig för utebliven vara/tjänst. Följ deras instruktioner för att få ersättning, läs på hemsidan, kontrollera om du har fått mail från företaget (glöm inte att titta i skräpposten). 
  • Om företaget informerar att du ska få ersättning – avvakta, men inte längre än 14 dagar, sedan ska du göra en reklamation. Om företagets ersättningsförslag exempelvis en voucher inte passar dig, måste du alltid meddela företaget/arrangören att du avböjer deras erbjudande och att du vill ha tillbaka det belopp som du har betalat. 
  • När du får din återbetalning från leverantören och du redan hunnit betala tillbaka skulden på ditt kreditkort kan det hända att du får ett tillgodo, det vill säga ett plussaldo på ditt kort. Pengarna finns kvar till nästa gång du använder ditt kort, men vill du ha ditt tillgodo utbetalat så kan du kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88 så hjälper vi dig.
  • Om du trots upprepade försök inte får ersättning så har du möjlighet att göra en kortreklamation hos Nordea. Se till att spara alla mail, sms och dokument som du fått av företaget/arrangören eller själv skickat till dem. De behövs som bevis när du fyller i en kortreklamation. Kom ihåg att skicka in din reklamation till Nordea senast 45 dagar efter den planerade flygresan eller datumet för exempelvis hotellbokningen. Detta för att vi ska kunna begära pengarna tillbaka från leverantören.
  • Om du har betalat på annat sätt än med ditt kort, t ex genom kontoöverföring, swish, via Bankgiro eller Plusgiro kan du inte göra en kortreklamation. Du måste själv kontakta företaget och begära ersättning. 

Det här gäller vid en kortreklamation 

Om du gör en kortreklamation behöver vi, enligt Visa och Mastercards regelverk följande underlag från dig:

  1. Underskriven kortreklamation.
  2. Bokningsbekräftelser inklusive villkoren (för varje bokning/betalning).
  3. Kopior på all korrespondens mellan dig och företaget där det tydligt framgår: när (datum) och varför sker avbokningen och av vem (resebolaget eller dig)  
  4. Kopia på avbokningsbekräftelse med information från företaget ex. datum för retur.

Fyll i reklamationsblanketten för kort (pdf, 169 KB)Öppnas i nytt fönster.

Har du fler än fyra kortreklamationer, fyll i blanketten Transaktion/er som reklameras (pdf, 133 KB)Öppnas i nytt fönster, som ett komplement till reklamationsblanketten för kort.

Frågor och svar om reklamationer vid resor/hotell/event

Här har vi sammanställt frågor och svar som du kan ha som vägledning. 

Så gäller din kompletterande reseförsäkring i ditt Nordeakort

Nedan har vi sammanställt fakta vad som gäller om du som privatperson vill avboka en resa eller befinner dig i ett område som är drabbat av covid-19.  

Var noga med att kontrollera utrikesdepartementets reserekommendationer eftersom de påverkar bland annat omfattningen av din reseförsäkring. 

Läs den senaste informationen från UDÖppnas i nytt fönster

För dig som har företagskort

Läs vad som gäller för kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd för First Card.

Frågor och svar om avbeställningsskydd och resor

Då UD avråder från icke nödvändiga resor till många länder. Omfattas jag av avbeställningsskyddet?

Efter UD:s avrådan omfattas du inte av avbeställningsskyddet. Då ska du vända dig till din resebyrå/flygbolag för att begära ersättning. 

Omfattas jag av den kompletterande reseförsäkringen om jag redan befinner mig i ett land/på en plats dit UD nu avråder från att resa till?

Ja, om du redan befinner dig på platsen när UD går ut med sin avrådan så har du ett skydd för akut läkarvård om du drabbas av akut sjukdom eller olycksfall, under förutsättning att detta moment finns med i din kortförsäkring. (Nordea Premium, Nordea Platinum och Nordea BlackÖppnas i nytt fönster har moment som omfattar ersättning för akut läkar- och sjukhusvård). 

Vid en flygförsening som beror på oväder så gäller din transportförseningen i ditt kort som vanligt. 

Omfattas jag av kortförsäkringen om jag vill åka hem på grund av risken för smitta?

Nej, din kortförsäkring ersätter inte hemresa enbart för att du är orolig för att smittas.

Vad händer om researrangören/flygbolaget stänger ner resmålet?

Sker det innan din avresa så är de skyldiga att kompensera dig med en ny resa vid senare tillfälle alternativt kompensera dig ekonomiskt. Om det sker medan du befinner dig på resmålet så kontakta flygbolaget för att lösa hemresan på annat sätt.

Vad händer om jag blir satt i karantän?

Blir du satt i karantän på grund av risk för smittspridning finns inget försäkringsskydd. Detta är ett resultat av ett myndighetsingripande, vilket är undantaget i försäkringsvillkoren. Har du blivit sjuk gäller reseförsäkringen som vanligt för nödvändiga och skäliga vårdkostnader om du betalat resan med något av korten Nordea Premium, Nordea Platinum eller Nordea BlackÖppnas i nytt fönster.

Om du befinner dig inom EU kan du ha möjlighet att få så kallad smittbärarpenning genom FörsäkringskassanÖppnas i nytt fönster.

Om du är på plats och behöver hjälp