Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Frågor och svar om investeringssparkontot

Vanliga frågor om ISK

Min order på mitt investeringssparkonto (ISK) har inte gått igenom, varför?

Det kan bero på att det inte finns några likvida medel insatta på likvidkontot inom ditt investeringssparkonto. Har du gjort en värdepappersförsäljning kan det bero på att pengarna inte hunnit landa på likvidkontot än. Vid försäljning av värdepapper kan köp av fond genomföras först dagen efter likviddagen.

Hur ändrar jag beloppet jag månadssparar till min ISK?

Via Internetbanken Privat kan du ändra beloppet du månadssparar. Där kan du också ta bort och lägga upp ett nytt månadssparande.

1. Logga in och klicka på fliken "Spara och placera"

2. Välj "Mitt sparande" och därefter "Mitt månadssparande"

3. Klicka på ändraknappen vid beloppet om du vill ändra belopp eller överföringsdatum. Där kan du också ta bort överföringen helt genom att klicka på "Ta bort överföring". Klicka på "OK" för att bekräfta. 

Via appen Mobilbanken kan du ta bort ett befintligt månadssparande. För att göra det klickar du på "Spara och placera" på hemskärmen och därefter på "Månadssparande". Klicka på ISK och välj "Ta bort". Bekräfta genom att trycka på "Ta bort" i rutan som visas.

Hur tar jag ut pengar från en fond i min ISK?

Via Internetbanken Privat:

1. Logga in och klicka på fliken "Spara och placera"

2. Klicka på din ISK och därefter på "Sälj" till höger om den fond du vill ta ut pengar från

3. Välj belopp, andelar eller hela innehavet samt önskat ISK Likvidkonto och klicka på "Sälj"

4. Kontrollera orderinformationen och klicka därefter på "Bekräfta"

Via appen Mobilbanken:

1. Klicka på "Spara och placera" på hemskärmen

2. Klicka på din ISK och därefter på den fond du vill sälja

3. Klicka på säljknappen, ange belopp eller bocka i "Sälj hela innehavet" och klicka på "Nästa"

4. Välj ISK Likvidkonto och klicka på "Nästa"

5. Kontrollera orderdetaljer och klicka därefter på "Bekräfta". När försäljningen är genomförd finns pengarna på ditt ISK Likvidkonto

Varför har mitt ISK två kontonummer?

Investeringssparkontot möjliggör att du kan investera i fonder, aktier och andra värdepapper utan att behöva tänka på att deklarera vid vinst eller förlust. Själva Investeringssparkontot har ett kontonummer. Investeringssparkontot har ett kopplat likvidkonto som köp och försäljning hanteras via. Detta konto har ett eget kontonummer. De fondkonton som du sedan kan ha i ditt ISK har alla egna kontonummer.

Kan jag flytta mina fonder till ISK?

Om du har fonder som inte ligger inom ett Investeringssparkonto kan vi hjälpa dig att flytta in dessa. Fonden flyttas in utan att den säljs, men vinst/förlust rapporteras in till Skatteverket som att den vore såld. För hjälp med att flytta din fond är du välkommen att kontakta Kundservice alla dagar kl 08-20.

Hur sätter jag in pengar i en ny fond i min ISK?

För att köpa andelar i en fond som du inte redan har behöver du logga in i Internetbanken Privat och klicka på fliken "Spara och placera".


Gör så här om du redan har andra fonder i din ISK:

1. Klicka på din ISK och sedan på "Köp ny fond".

2. Köp och sälj: Lista visas med samtliga fonder. Välj önskad fond och klicka på "Köp".

3. Godkänn orderinformation: Bocka i rutan för att ange att du har tagit del av och godkänner informationen. 

4. Klicka på "Bekräfta". Därefter visas Bekräftelse - Orderinformation. 

Gör så här om du inte har fonder i din ISK sedan tidigare:

1. Klicka på "Handla och placera"

2. I sökrutan väljer du produkttyp Fonder i rullistan och klickar på "Sök". Fortsätt därefter vid punkt 2 ovan.

För att ditt köp ska gå igenom behöver aktuellt belopp finnas på ditt ISK Likvidkonto vid kommande bryttid.

Hur sätter jag in pengar i en fond som jag redan har i min ISK?

Via Internetbanken Privat:

1. Logga in och klicka på fliken "Spara och placera"

2. Klicka på din ISK och därefter på "Köp" till höger om fonden

3. Orderregistrering: Välj belopp samt önskat ISK Likvidkonto och klicka på "Köp"

4. Godkänn - Orderinformation: Bocka i rutan för att ange att du har tagit del av och godkänner den information som står i texten. 

5. Kontrollera orderdetaljer och klicka på "Bekräfta". 

Via appen Mobilbanken:

1. Klicka på "Spara och placera" på hemskärmen

2. Klicka på din ISK och därefter på den fond du vill köpa

3. Klicka på köpknappen, ange belopp och klicka på "Nästa"

4. Läs igenom och godkänn villkor och information genom att klicka på "Godkänn"

5. Kontrollera orderdetaljer och klicka därefter på "Bekräfta"

För att ditt köp ska gå igenom behöver aktuellt belopp finnas på ditt ISK Likvidkonto vid kommande bryttid.

När får jag pengarna vid en säljorder inom investeringssparkonto (ISK)?

I normala fall betalas pengarna från en fondförsäljning ut två bankdagar efter handelsdagen. Ordern ska då vara lagd före klockan 15:30. Är ordern lagd efter klockan 15:30 dröjer det ytterligare en dag. Undantag gäller för följande fonder:

  • Nordea Asian Fund kl. 06.00
  • Norafonderna, Hållbarhetsfond (Försiktig, Balanserad, Tillväxt) och Nordea Hållbarhetsfond Obligationer Global kl. 12.00
  • Nordea Indienfond och Nordea Kinafond kl. 15.00
  • Nordea Far East Fund, Nordea Globala Tillväxtmarknader, Nordea Japan Fund och Nordea Nya Tillväxtmarknader kl. 15.30 (men räknas på det andelsvärde som sätts dagen efter)

Bryttiden för externa fonder är kl. 06.00 men tar alltid minst 4 dagar innan likvid är på kundens konto.

Var är mina pengar från ISK-fondförsäljningen?

Vid en fondförsäljning placeras alltid pengarna på det underliggande likvidkonto som du har inom ditt investeringssparkonto.

Varför fördelas inte mina extrainsättningar till investeringssparkonto (ISK) enligt fördelningsplanen?

Det är endast vid stående överföring (månadssparande) som pengarna fördelas enligt fördelningsplanen. Om du gör en extrainsättning måste du aktivt gå in och köpa den fond eller de värdepapper som du vill att pengarna ska placeras i.

Hur öppnar jag ett Investeringssparkonto (ISK)?

Du öppnar Investeringssparkontot (ISK) i Internetbanken. Välj ”Spara och placera”, sedan ”Öppna konton & tjänster” och därefter ”Öppna ett nytt konto/tjänst”.

Vad är det för skillnad på ett Investeringssparkonto och en kapitalförsäkring?

Ett ISK och en kapitalförsäkring är två sparformer som har mycket gemensamt. De båda ger dig möjlighet att investera i fonder eller aktier på ett enkelt sätt. Och båda kontona schablonbeskattas.

Men det finns några viktiga skillnader som är bra att hålla koll på. De skiljer sig bland annat i hur du kan ta ut dina pengar, hur du öronmärker dem till någon annan och hur du handlar med aktier. Här kan du läsa mer om skillnaderna mellan ISK och kapitalförsäkring.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster