- Hur fyller jag i mottagarens kontonummer vid överföring till Handelsbanken eller Swedbank?
Handelsbanken – clearingnumret börjar på 6 (fyrsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 13 siffror.
Swedbank – clearingnumret börjar på 7 (fyrsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 11 siffror. Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret. Ange inga bindestreck, mellanslag eller punkter i kontonumret.
Swedbank – clearingnumret börjar på 8 (femsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 15 siffror. Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret. Ange inga bindestreck, mellanslag eller punkter i kontonumret.
- Hur avslutar jag tillvalet betalningar?
För att avsluta tillvalet betalningar är du välkommen att ringa Kundservice.
Du kan enkelt ringa från vår app för att komma snabbare fram till Kundservice, tryck på Hjälp och Ring Kundservice. Där ser du även aktuell kötid.
Om du inte har möjlighet att använda appen går det också bra att ringa 0771-22 44 88.
- Jag behöver en personlig kod, hur får jag den?
Det finns tre olika sätt att välja en ny personlig kod.
- Logga in i appen och klicka på Profil, välj In- och utloggning och sedan Personlig kod, klicka på Ändra för att välja ny personlig kod.
- Logga in i nätbanken och klicka på ditt namn uppe till höger följt av Personlig kod.
- Genom att ringa Kundservice och knappa in talsvarskod 58#
Om du saknar möjlighet att logga in, kan du prata med någon på Kundservice 0771-22 44 88. De kan beställa en personlig kod som skickas med rekommenderat brev.
- Kan jag byta min personliga kod?
Det finns tre olika sätt att välja en ny personlig kod.
- Logga in i appen och klicka på Profil, välj In- och utloggning och sedan Personlig kod, klicka på Ändra för att välja ny personlig kod.
- Logga in i nätbanken och klicka på ditt namn uppe till höger följt av Personlig kod.
- Genom att ringa Kundservice och knappa in talsvarskod 58#.
Om du saknar möjlighet att logga in, kan du prata med någon på Kundservice 0771-22 44 88. De kan beställa en personlig kod som skickas med rekommenderat brev. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.
- Min personliga kod har blivit spärrad. Vad gör jag?
Ingen fara! Du kan välja en ny personlig kod på tre olika sätt.
- Logga in i appen och klicka på Profil, välj In- och utloggning och sedan Personlig kod, klicka på Ändra för att välja ny personlig kod.
- Logga in i nätbanken och klicka på ditt namn uppe till höger följt av Personlig kod.
- Genom att ringa Kundservice och knappa in talsvarskod 58#
Om du saknar möjlighet att logga in, kan du prata med någon på Kundservice 0771-22 44 88. De kan beställa en personlig kod som skickas med rekommenderat brev. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.
- Jag kan inte logga in i nätbanken
Du kan behöva rensa din webbhistorik (cache och cookies). Cache och cookies finns i din webbläsare och sparar webbsidor som du besöker så att dessa inte ska behöva hämtas igen.
Se mer information om hur du rensar cache och cookies i de vanligaste webbläsarna. Om detta inte fungerar kan du prova att använda en annan webbläsare.
- Är det en säkerhetsrisk om jag tappar bort min Nordea ID-dosa?
Ja. Du ska ha din dosa på en säker plats och inte dela din dosa eller koder (pinkod, svarskod för inloggning/signering) med någon annan. Om din dosa har blivit stulen, borttappad eller om du misstänker bedrägeri, så ska du spärra dosan omgående. Ring 08-402 59 10, dygnet runt, för att spärra.
- Det står "Obekräftat" vid mina kontaktuppgifter, vad betyder det?
Obekräftade kontaktuppgifter
Den röda texten Obekräftat till höger om dina kontaktuppgifter betyder att du behöver verifiera din mejladress och/eller telefonnummer.
Om dina uppgifter stämmer är det bara att trycka på den röda texten Obekräftat och signera med din säkerhetslösning. När det är gjort får du en 6-siffrig kod via sms (om du bekräftat ditt telefonnummer) eller mejl (om du har bekräftat din mejladress). Koden använder du sedan för att bekräfta kontaktuppgifterna i appen eller nätbanken.
Ändra kontaktuppgifter
Om du behöver ändra dina kontaktuppgifter gör du önskad ändring och trycker på Bekräfta telefonnummer/Bekräfta mejladress och signerar med din säkerhetslöning. När det är gjort får du en 6-siffrig kod via sms (om du bekräftat ditt telefonnummer) eller mejl (om du har bekräftat din mejladress). Koden använder du sedan för att bekräfta de nya kontaktuppgifterna i appen eller nätbanken.