Frågor och svar Internetbanken

Internetbanken

Hur fyller jag i mottagarens kontonummer vid överföring till Handelsbanken eller Swedbank?

Handelsbanken:
Fyll endast i kontonumret på 9 siffror, clearingnummer fylls på automatiskt. Om kontonumret har färre siffror, fyll på med nollor före kontonumret.

Swedbank - clearingnumret börjar på 8 (femsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer på 15 siffror. När du ska föra över pengar till Swedbank och clearingnumret börjar på 8 anger du det femsiffriga clearingnumret och därefter kontonummer, totalt 15 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.) Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.

Swedbank - clearingnumret börjar på 7 (fyrsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 11 siffror.

OBS! Skriv inga bindestreck, mellanslag eller punkter i kontonumret.

Jag behöver en personlig kod, hur får jag den?

Du kan enkelt välja en egen personlig kod i Internetbanken, gå till Inställningar, i Mobilbanks-appen (under Meny/Inställningar) eller genom att ringa Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58# 

Om du saknar möjlighet att logga in, kan du prata med någon på Kundservice 0771-22 44 88. De kan beställa en tillfällig startkod som du använder för att välja en egen personlig kod. Startkoden skickas till din hemadress. Du kan också besöka ett bankkontor och få din startkod via SMS.

Kan jag byta min personliga kod?

Du kan byta din personlig kod hur många gånger som helst. Gå till Internetbanken och välj Inställningar, logga in i Mobilbanks-appen och klicka på Meny, eller ring Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58# 

Min personliga kod har blivit spärrad. Vad gör jag?

Du kan logga in med Mobilt BankID från Nordea eller kort och kortläsare i Internetbanken, Mobilbanks-appen eller ringa Kundservice 0771-22 44 88, för att skaffa en ny personlig kod.

Jag har problem att logga in på Internetbanken. Vad är fel?

Om du har problem att logga in på Internetbanken kan du göra en enkel felsökning.

Om du ändå inte lyckas logga in är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, öppet dygnet runt.

Vad kan jag göra i Internetbanken om jag är medanvändare?

Som medanvändare kan du betala räkningar och sköta sparande i aktier och fonder åt en annan person. Det är du som äger avtalet som bestämmer vad din medanvändare får göra. 

Följande tjänster kan man inte ge behörighet till, de är personliga och finns inte tillgängliga för medanvändaren 

  • Öppna konton
  • Se e-lönespecifikation 
  • Se korthändelser eller skaffa ett kort
  • Beställa bevakning på sms, swish eller BankID
  • Se årsbesked under menypunkten "Mina dokument"
  • Se villkor eller ansöka om nytt lån
  • Se eller teckna Skadeförsäkringar
  • Komma åt Pensionssparande eller livförsäkringar
  • Göra inställningar