Den 3 januari 2018 trädde nya regler i kraft för hur banker och värdepappersbolag i Europa ska arbeta med placeringar och placeringsrådgivning (Mifid II).
Du som kund får ett starkare skydd när du placerar i produkter som innehåller värdepapper eller får råd om placeringar. Reglerna innebär också högre krav på bankerna för att öka stabiliteten på finansmarknaderna.
Detta innebär att du som kund kvartalsvis, får en mer detaljerad information om alla dina investeringar. Du kommer också att få en årlig sammanställning som innehåller en översikt över vad du betalar för att använda Nordeas produkter och tjänster både i procent och i kronor. Det blir nu enklare för dig som kund att få en översikt över dina placeringar och de kostnader du betalar till Nordea.
Du behöver inte göra något
Alla ändringar är till fördel för dig. De är alla en del av det utökade skyddet för dig som investerare. Som kund behöver du inte göra något med anledning av de nya reglerna. Vi vill endast informera dig om förändringarna och vilka avtal och villkor som ändras i samband med dessa.
I Nordea välkomnar vi denna förändring. Redan tidigare lever vi upp till stora delar av det nya regelverket, men lagen stramar upp reglerna kring rådgivning och försäljning av placeringsprodukter ytterligare, vilket är bra för dig som kund.
Tydliga rutiner för klagomålshantering
Nordea har också, redan sedan tidigare, tydliga rutiner för klagomålshantering, för att kunna hjälpa dig om du inte är nöjd med oss och våra rutiner.
För dig som kund är det också viktigt att känna till att vi erbjuder en icke-oberoende rådgivning. Det innebär att rådgivningen är baserad, och begränsad i huvudsak till placeringsalternativ som är utgivna av banken själv eller av bolag som banken har en nära förbindelse till. När du lägger en order, vidtar vi alla åtgärder för att genomföra din order på bästa sätt.