Tydligare redovisning av kostnader
Det blir enklare att bedöma kostnaderna för investeringsprodukter och att jämföra Nordeas kostnader med konkurrenters.
Framöver kommer du att få mer detaljerad information av vad som utgör kostnaderna för en investeringsprodukt. Vi kommer att presentera kostnaden i procent av den investerade summan i svenska kronor. Vi kommer även redovisa ersättningar vi tar emot från Nordea Fonder och våra andra partners.
Försäljningskommissioner mottagna av Nordea från samarbetspartners
Syftet med incitamenten är att förbättra servicen vi ger våra kunder. Vi på Nordea implementerar detta exempelvis genom att använda intäkter från incitament till att kontinuerligt utveckla våra tjänster och erbjuda mer diversifierade produkter.
Innan vi erbjuder dig någon produkt får du separat information om incitament som är relaterad till produkten i svenska kronor. Om det exakta beloppet inte är känt berättar vi för dig hur incitamenten beräknas och du informeras om det exakta beloppet för incitamentet i svenska kronor efteråt. Kostnads- och incitamentsrapportering följer med när du lägger din order i nätbanken eller mobilbanken.
Förbättrad rapportering
Du som sparar hos Nordea kommer att få en rapport över dina innehav varje kvartal. Om du har hävstångsprodukter eller diskretionär förvaltning, och dina innehav sjunker mer än 10 % kommer du att få information om det direkt i nätbanken.
Erfarenhet och kunskapsbedömning
Första gången du handlar komplexa finansiella instrument, behöver vi kontrollera din erfarenhet och testa dina kunskaper. Vänligen notera att du behöver klara ett test för att kunna börja handla med vissa produkter. Syftet med testet är att försäkra att du förstår alla risker som är kopplade till produkten, eftersom riskerna ofta är betydligt högre än när du handlar med aktier eller fonder.
Investeringsprodukter som är lämpliga för dig
Våra rådgivare hjälper dig att kartlägga din personliga situation för att rekommendera de produkter som är lämpliga för din personliga riskprofil.
Investeringsrådgivningstjänster
Lagstiftningen definierar investeringsrådgivning som en bank erbjuder sina kunder som icke-oberoende, när en bank erbjuder investeringsrådgivning huvudsakligen för sina egna produkter eller produkter som banken har nära koppling till.
Banken utvärderar hur lämplig en investeringsprodukt är för enskilda kunder vid varje investeringsrådgivning, men ger inte kunden en fortlöpande utvärdering av lämpligheten för de investeringsprodukter som rekommenderas till kunden, om inte annat avtalats med kunden.
Vi är en icke oberoende rådgivare för investeringar
Nordea agerar som icke oberoende rådgivare när vi tillhandahåller investeringsrådgivning. Det innebär att vi tillhandahåller investeringsrådgivning baserad på ett produktutbud som huvudsakligen består av Nordeas egna produkter eller produkter till vilka Nordea har nära koppling.
Fonderna i detta produktutbud har huvudsakligen en investeringsstrategi baserad på aktiv förvaltning där marknader och företag analyseras med målet att ge kunder överavkastning, aktiv risk och, i vissa fall, ESG-förvaltning. Dessa tjänster leder generellt sett till en högre kostnad jämfört med produkter utan sådana attribut (passivt förvaltade fonder).
Vid erbjudande av icke oberoende rådgivning kan Nordea få provision från partners. Kostnader och provisioner visas vid tillhandahållande av personliga rekommendationer.
Faktablad och informationsbroschyrer (KIID/KID)
För kapitalskyddade placeringar och andra sammansatta investeringsprodukter finns faktablad där du enkelt kan hitta egenskaper, risker och kostnader för produkterna. Detta gör det enklare att jämföra olika produkter, produktgrupper och utgivare av finansiella produkter. Innan du lägger en order behöver du läsa och bekräfta faktabladet.