Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Avgifter för dina placeringar

Från och med 2019 får du en ny rapport där du ser vilka avgifter du har haft för dina fonder och värdepapper hos Nordea under det gångna kalenderåret.

Se rapporten i Internetbanken Privat

Du hittar den under fliken Spara och placera – Mitt sparande – Mina affärer, där du väljer fliken Årlig kostnadsrapport.

Logga in Öppnas i nytt fönster

Årsöversikt visar avgifterna för dina placeringar

Från och med 2019 lämnar alla banker information om avgifter för placeringar på ett nytt sätt, för att du ska få en mer detaljerad översikt av dina avgifter.

I rapporten ser du vilka avgifter du har haft för dina fonder och värdepapper hos Nordea under det gångna kalenderåret. Det handlar inte om några nya avgifter utan ett nytt sätt att presentera dem.

Avgifterna i rapporten har redan dragits från utvecklingen av dina placeringar. Du behöver alltså inte göra något med anledning av den här informationen.

Sparande i kapital- och pensionsförsäkringar i Nordea Liv & Pension visas inte i sammanställningen utan redovisas separat i Internetbanken Privat, under fliken Spara och placera/ Pension och kapitalförsäkring. Företagskunder och minderåriga får rapporten per brev.

Frågor och svar

Varför får jag den här rapporten?

Från och med 2019 lämnar alla banker information om avgifter för placeringar på ett nytt sätt. För att du ska få en tydlig bild och lättare kunna jämföra kostnader för dina investeringsprodukter- och tjänster har vi har sammanställt en övergripande rapport. Rapporten är enbart för din information. Den är ett komplement till övriga årsbesked från banken och är inte avsedd som underlag för deklaration.

Vad visar rapporten?

Rapporten visar en översikt av de avgifter du haft för dina fonder och värdepapper under det gånga året, i kronor och procent. 

Avgifterna består i huvudsak av två delar: Produktkostnader som går till att skapa och förvalta själva produkten och servicekostnader som går till att tillhandahålla produkten genom rådgivning och handelstjänster.

Avgifterna för placeringar i kapital- och pensionsförsäkringar i Nordea Liv & Pension finns dock i separat besked i nätbanken eller skickas hem till dig som kund.

När, var och hur får jag denna rapport?

Rapporten distribueras normalt under andra kvartalet. De flesta kunder får den i Nordeas Internetbank och du hittar den under fliken Spara och placera – Mitt sparande – Mina affärer, där du väljer fliken Årlig kostnadsrapport.

De som inte använder Nordeas Internetbank, är minderåriga, har en god man eller särskild förvaltare får rapporten som fysiskt brev. Även företagskunder får rapporten via post.

Vill du läsa fler frågor och svar?

Om du fortfarande har frågor som du inte fått besvarade hoppas vi att du finner svar på sidan där vi samlat alla frågor och svar.

Gå till frågor och svarÖppnas i nytt fönster

Vad går avgifterna till?

Sammanfattat består avgifterna av en produktavgift, som går till att skapa och förvalta själva produkten, och en serviceavgift som går till att tillhandahålla produkten genom rådgivning och handelstjänster, samt kundservice.