Skaffa tillgång till nätbanken med mobilt BankID

Att göra en ansökan tar ca fem minuter. Den består av fem steg där du behöver svara på några frågor. Alla frågor vi ställer gör vi för att följa lagen. Det är en del av alla bankers samhällsansvar för att motverka brottslig verksamhet. Läs mer om varför banken ställer frågorÖppnas i nytt fönster

Det här behöver du för att ansöka: 
  • mobilt BankID
  • fyllt 18 år
  • giltig svensk id-handling. 
När du ansöker får du förenklad tillgång till vår nätbank och mobilapp. Där kan du bland annat se hur ditt pensionssparande utvecklats över tid och byta fonder om du sparar i en fondförsäkring. Du hittar även dina årsbesked i appen och nätbanken. Du kan också använda vår digitala pensionsrådgivningstjänst Nora PensionÖppnas i nytt fönster.

Nedan finns en beskrivning på var du hittar information om dina försäkringar i nätbanken och appen.

Se dina försäkringar i nätbanken och appen

Pensionssparande och kapitalförsäkringar

I nätbanken och appen  

  • När du loggat in går du till Spara och Placera. Tryck på knappen Kontoöversikt för att få en bättre överblick av dina försäkringar.

Livförsäkring och utgiftsskyddsförsäkring

I nätbanken  

  • När du loggat in går du till Ekonomi och väljer Försäkringsöversikt.

I appen

  • När du loggat in hittar du Livförsäkring och Utgiftsskydd längre ner på startsidan under rubriken Försäkringar. 

Årsbesked i nätbanken och appen

I nätbanken har vi samlat all information som du tidigare fick i årsbeskeden som kom med posten samt information om eventuella kontrolluppgifter. Så här klickar du dig fram till informationen:

Årsbesked för pensions- och kapitalförsäkringar i nätbanken

  • Logga in i nätbanken och klicka på ditt namn i navigeringsmenyn. I appen klickar du på Profil i navigeringsmenyn. 
  • Klicka sedan på ”Dokument", välj Arkiv.
  • I arkivet hittar du arkiverade besked och dokument. Här hittar du även Livförsäkring och Utgiftsskydd. Med filterfunktionen kan du filtrera fram de dokument du önskar se. För att snabbt hitta årsbeskeden, välj Pension och Försäkring under Kategori. Vill du se äldre dokument behöver du justera Period i filtreringsfunktionen.

Kontrolluppgifter

  • Logga in i nätbanken eller appen och klicka på Spara och Placera. 
  • Klicka först på Kontoöversikt för att få en bättre bild över dina försäkringar. Gå sedan in på den försäkring du vill se kontrolluppgifter för.
  • Om du har några kontrolluppgifter som ska tas upp i deklarationen finns de under fliken Skatt längst ner på sidan.

Starta utbetalning av en pensionsförsäkring

För att kunna starta en utbetalning av en pensionsförsäkring måste vi enligt lagen ställa en del frågor till dig. Det är samma frågor som du besvarar när du ansöker om att skaffa tillgång till vår nätbank.

Du väljer själv vid vilken ålder du vill att utbetalningarna ska starta, dock tidigast från den månad du fyller 55 år. För att starta utbetalningen kontaktar du oss på telefon 0771-22 44 88. Det kan du göra tidigast sex månader innan du önskar utbetalning ända fram till den 15 dagen i den månad du vill att din utbetalning ska starta.