Ekonomisk trygghet om ditt husdjur skadar sig eller bli sjukt

Ett besök hos veterinären kan snabbt bli dyrt. Med en djurförsäkring får du både ersättning för veterinärvård och stöttning om din hund, katt eller häst skulle bli sjuk eller skadad. 

Dessutom får du: 

  • obegränsat antal videosamtal med en veterinär hos FirstVet
  • samma veterinärvårdsbelopp hela djurets liv
  • 20 % rabatt första året för valp eller kattunge.

Hundförsäkring

Om din hund blir sjuk eller skadad är det skönt att ha en försäkring med ett ekonomiskt skydd. Det hjälper dig att betala för veterinärvårdskostnaderna. Du väljer smidigt mellan försäkringens tre omfattningar. I alla Ifs hundförsäkringar ingår ett obegränsat antal videosamtal med en veterinär hos FirstVet. Då får du hjälp i hundens trygga hemmamiljö och du sparar både tid och pengar.

Om du försäkrar din valp hos If innan den fyllt ett år, får du 20 % rabatt första året.

Förköpsinformation och villkor för hund- och kattförsäkring

Hund- och kattförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Hund- och kattförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Hund- och kattförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Kattförsäkring

Om din katt blir sjuk eller skadad är det skönt att ha en försäkring med ett ekonomiskt skydd. Det hjälper dig att betala för veterinärvårdskostnaderna. Du väljer smidigt mellan försäkringens tre omfattningar. I alla Ifs kattförsäkringar ingår ett obegränsat antal videosamtal med en veterinär hos FirstVet. Då får du hjälp i kattens trygga hemmamiljö och du sparar både tid och pengar.

Om du försäkrar din kattunge hos If innan den fyllt ett år får du 20 % rabatt första året.

Förköpsinformation och villkor för hund- och kattförsäkring

Hund- och kattförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Hund- och kattförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Hund- och kattförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Hästförsäkring

Ifs hästförsäkring finns i tre omfattningar och är en trygghet för både dig och din häst. Du kan få ersättning för veterinär­vård på klinik vid sjukdom och skada. Det ingår även ett obegränsat antal videosamtal med en veterinär hos FirstVet.

Om du har ett dräktigt sto kan du försäkra det ofödda fölet redan under dräktigheten. Då slipper du oroa dig för dina betäcknings­kostnader om fostret eller fölet skulle förloras.

Förköpsinformation och villkor för hästförsäkring

Hästförsäkring förköpsinformationÖppnas i nytt fönster
Hästförsäkring villkorÖppnas i nytt fönster
Hästförsäkring faktabladÖppnas i nytt fönster

Försäkringsdistribution

Nordea är försäkringsdistributör av skadeförsäkringar från If Skadeförsäkring Ab (publ) ("If"). Nordea har tillstånd som försäkringsdistributör utfärdat av Finansinspektionen i Finland, för både livförsäkringar och skadeförsäkringar. 

Du kan kontrollera registreringen hos Finansinspektionen: 

Adress: Snellmansgatan 6, PB 103, FI-00101 Helsingfors, Finland 

Telefon: +358 (0)9 18351 

E-post: fiva@fiva.fi 

Webbplats: www.fiva.fi

Ersättning till Nordea

Nordea får ersättning från If för att distribuera försäkringar. Denna ersättning täcker kostnader för till exempel personal, administration och marknadsföring. 

Ersättningen består av: 

  • En försäljningsprovision för varje nytecknad och betald försäkring (17–18 % av premien).
  • En årlig provision vid förnyad och betald försäkring (2 % av premien).
  • Möjlig vinstersättning – upp till 50 % av vinsten från försäkringar som gäller Nordeas kunder. Vinsten räknas som premier minus utgifter som skadekostnader, skadereglering, administration och tidigare utbetald provision. 

Om kunden inte betalar sin premie dras motsvarande belopp av från Nordeas ersättning. Det gäller både nya och förnyade försäkringar. Avdraget görs vanligtvis inom en månad.

Om förmedlingen

Personalen hos Nordea som arbetar med försäkringsdistribution uppfyller kraven enligt lagen om försäkringsdistribution (2018:1219). Ansvariga personer finns registrerade hos Finansinspektionen i Finland. 

Nordea ger inte rådgivning i den mening som avses i lagen om försäkringsdistribution. 

Försäkringsgivare:

If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102

106 80 Stockholm 

Telefon: 0771-655 655

Om du vill lämna ett klagomål

Vi vill att du som kund är nöjd. Har du klagomål på vår försäkringsdistribution, kontakta din rådgivare eller ditt kontor. Du kan även skicka in klagomålet via e-post. Att klaga kostar inget. 

Är du inte nöjd med svaret du får kan du vända dig till Nordeas kundombudsman, som är klagomålsansvarig. Du hittar kontaktuppgifter till kontor och kundombudsman på: www.nordea.se/kundombudsmannen 

Om du vill diskutera ditt ärende med en oberoende part kan du även vända dig till:

• Konsumenternas Bank- och Finansbyrå – för vägledning om finansiella tjänster. 

• Konsumenternas Försäkringsbyrå – för hjälp i försäkringsfrågor. 

• Konsumentvägledningen i din kommun.

Eller: 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) 

Box 174, 101 23 Stockholm 

Telefon: 08-508 860 00 

www.arn.seÖppnas i nytt fönster

Du kan också vända dig till tingsrätten (allmän domstol).

Om du inte är nöjd med Ifs beslut i ett försäkringsärende

Kontakta i första hand den person som handlagt ditt ärende hos If. I många fall räcker ett samtal för att förklara och lösa eventuella missförstånd. 

Om du fortfarande inte är nöjd: 

  • Kundombudsman hos If – kontaktas inom ett år från beslutet. Prövar klagomål kostnadsfritt. 
  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – prövar försäkringsärenden. 
  • Personförsäkringsnämnden (PFN) – hanterar ärenden som kräver medicinsk bedömning. 
  • Domstol – du kan alltid ta ärendet till allmän domstol.