Extern utvärdering

Den här tjänstens tillgänglighet har utvärderats av ett externt företag som är specialiserade på tillgänglighet. Tjänsten har testats på olika enheter med hjälp av manuella testmetoder, bland annat för att kontrollera att den kan användas med tangentbord och skärmläsare. Dessutom kontrolleras tillgängligheten löpande med hjälp av ett automatiskt verktyg.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. De identifierade bristerna ska åtgärdas senast slutet av 2024. Utlåtandet uppdateras en gång om året. 

Innehåll som inte är tillgängligt i den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller ännu inte kraven på följande områden:

Möjlig att uppfatta
Hanterbar
Begriplig
Robust
Dokument

Möjlig att uppfatta

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text (nivå A)

  • Det finns dekorativa bilder och ikoner som inte har märkts upp som dekorativa.
  • En del interaktiva grafiska element saknar textalternativ.

WCAG 1.3.1 Information och relationer (nivå A)

  • En del innehåll har märkts upp som datatabeller men presenteras inte som en tabell.
  • En del innehåll presenteras i tabellform men har inte märkts upp som tabell.
  • En del sidhuvuden och rubriker saknas, har inte märkts upp eller har märkts upp på fel sätt.
  • Det finns relationer mellan element som inte är tydliga för den som använder skärmläsare.
  • Ett antal komplexa tabeller med flera rubrikrader har inte märkts upp korrekt.
  • En del tabeller saknar rubriker eller har rubriker som har märkts upp på fel sätt.
  • Visuellt dolt innehåll har inte alltid dolts ordentligt för den som använder tekniska hjälpmedel.

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning (nivå A)

  • Den visuella ordningsföljden överensstämmer inte med ordningsföljden för tangentbord eller skärmläsare i vissa delar av tjänsten.

WCAG 1.4.1 Användning av färger (nivå A)

  • Länkar framgår inte med visuell tydlighet.

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text (nivå AA)

  • Otillräcklig kontrast mellan en del element som inte är text (t.ex. diagram) och bakgrunden.

Hanterbar

WCAG 2.1.1 Tangentbord (nivå A)

  • En del innehåll som dolts visuellt är åtkomligt med ett tangentbord.

WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns (nivå A)

  • Det är otydligt hur användaren förblir inloggad när varningen om inaktivitet visas.

WCAG 2.4.3 Fokusordning (nivå A)

  • Tangentbordsfokus försvinner ofta eller är inte konsekvent när användaren går från en sida till en annan.
  • Tangentbordsfokus försvinner ofta eller är inte konsekvent när modala dialogrutor öppnas och stängs.

WCAG 2.4.7 Synligt fokus (nivå AA)

  • Indikatorn för tangentbordsfokus saknas ibland helt eller har otillräcklig färgkontrast mot bakgrunden på flera platser.

Begriplig

WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering (nivå AA)

  • Gester och kortkommandon på tangentbord fungerar inte konsekvent.
  • Navigeringen är inkonsekvent mellan olika vyer.

WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering (nivå AA)

  • Interaktiva element identifieras inte konsekvent mellan olika vyer.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (nivå A)

  • En del indatafält för formulär saknar ledtexter/etiketter.
  • En del indatafält för formulär har synliga ledtexter/etiketter som saknar automatisk koppling. Det innebär att en skärmläsare inte skulle läsa upp ledtexten/etiketten som hör till indatafältet.

Robust

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde (nivå A)

  • En del element använder fel roller och attribut, vilket gör det otydligt för den som använder skärmläsare.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (nivå AA)

  • Statusmeddelanden förmedlas inte på ett tydligt sätt till den som använder skärmläsare.
  • Onödigt ordrika statusmeddelanden kan vara förvirrande.

Dokument

Tjänsten kan innehålla många PDF-dokument som delvis brister i tillgänglighet. Dokumenten kan innehålla bilder utan textalternativ, sakna taggar så att de inte fungerar korrekt med skärmläsare, ha fel läsordning samt otydlig länktext. Nordea håller på att åtgärda dessa dokument.

Återkoppling om tillgänglighet

Har du upptäckt problem med tillgängligheten i våra digitala tjänster? Om du inte hittar svar i vårt tillgänglighetsutlåtande för tjänsten, får du gärna skicka dina synpunkter till oss.

Tillsynsmyndighet

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på den här sajten, börja då med att skicka dina synpunkter till oss via sajtens administratör. Du får svar inom 14 dagar. Efter den 28 juni 2025, när den europeiska tillgänglighetslagen har trätt i kraft, kan du rapportera problem till Post- och telestyrelsen (PTS) om du inte har fått svar inom 14 dagar. 

Kontaktuppgifter – PTS

Kontaktuppgifter till PTS läggs till den 28 juni 2025.