Information angående kortbetalningar och konkurser

Här nedan har vi samlat viktig information gällande kortbetalningar och konkurser.

Kortbetalningar och konkurser

Har du köpte en vara eller en resa och betalat med kort ska du i första hand kontakta säljföretaget/researrangören för mer information och se om de kan erbjuda dig ersättning för utebliven vara/tjänst, ersättningsresa etc.

Om du inte får ersättning enligt ovan så kan du reklamera ditt kortköp till Nordea med information om vem du  pratat med och vad resultatet blev. Det är viktigt att denna information finns med i reklamationsblanketten så att vi kan handlägga ärendet på bästa sätt. 

Reklamation

Gör din reklamation genom att fylla i reklamationsblanketten (pdf, 172 KB)Öppnas i nytt fönster  och glöm inte att bifoga kvitto/ bokningsbekräftelse. Gör din reklamation så snart som möjligt, dock senast inom 45 dagar efter att säljföretaget gått i konkurs. Observera att Nordea inte i förväg kan garantera dig ersättning utan först efter handläggning av din reklamation finns viss möjlighet till ersättning. Om du fått ersättning från annat håll kan du inte göra en reklamation hos Nordea.

Läs mer här om kortreklamationer: Kortreklamation 

Vi ber dig notera att den kortförsäkring som ingår när du exempelvis köper din resa med kort inte gäller vid konkurs. Du kan alltså inte få ersättning för exempelvis köp av ny resa, hemresa, hotell eller hyrbil via denna försäkring.

Viktig skillnad mellan e-betalning och kortbetalning

E-betalning

Du har valt att betala via webbutiken och länkas till Nordeas Internetbank. Du loggar in, ser betalningsinformationen; belopp, mottagare och referensnummer, väljer konto och signerar betalningen inne i Internetbanken. 

Betalningen utförs som en kontoöverföring - direkt när du har signerat betalningen går pengarna från betalarens konto till säljarens konto i Nordea. Köpet utförs med den vanliga säkerhetslösningen; e-legitimation eller kort och kortläsare (knapparna LOGIN och SIGN).

Kortbetalning

Du har valt kortbetalning och anger din kortinformation i webbutiken. Köpet slutförs med att du godkänner betalningen med mobilt bank-id eller kort och kortläsare (knappen BUY).

Har du betalat med ditt kort kan köpet reklameras, är betalningen däremot gjord via Internetbanken, antingen via e-betalning, kontoöverföring eller betalning via Plus- och Bankgiro, kommer du inte att ersättas. Vi hänvisar dig då till säljföretaget/researrangören.

Frågor och svar

Vad gäller om jag har betalat via Internetbanken? 

I det här fallet gäller inte möjligheten till att göra en kortreklamation. Vi hänvisar dig till säljföretaget/researrangören.

Kan man stoppa pengar som reserverats men ännu inte dragits från mitt konto? 

Nej. Nordea kan inte släppa en sådan reservation, det vill säga hindra att transaktionen genomförs. Du måste alltså göra en reklamation.

Jag har betalat mitt kreditkort. Kan jag stoppa transaktionen genom att spärra kortet? 

Nej. En redan utförd transaktion kan inte stoppas eftersom köpet redan är godkänt. 

Jag har betalat med mitt kreditkort. Kan jag låta bli att betala fakturan när den kommer? 

Ja, förutsatt att du har fyllt i och skickat in en reklamationsblankett till oss. Då kan du dra av beloppet på din faktura. Om reklamationen sedan inte går igenom kommer du att behöva betala beloppet samt eventuell ränta.

Om jag till exempel har utnyttjat en del av resan, vad gör jag då? 

Du fyller i reklamationsblanketten för hemresebiljetten. Bifoga kopia på bokningsbekräftelsen.

Gäller den kompletterande reseförsäkringen som finns i kortet? 

Nej. Den reseförsäkring som ingår när du köper din resa med kort gäller inte vid konkurs. Du kan alltså inte få ersättning för exempelvis köp av ny resa, hemresa, hotell eller hyrbil av denna försäkring.