Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Frågor och svar om reklamationer gällande covid-19

Frågor och svar om reklamationer gällande covid-19

Jag har bokat en resa (t.ex. flyg, hotell och hyrbil) och jag tänker inte resa på grund av det osäkra läget. Vad kan jag göra med kostnaderna som uppstår?

Ta en dialog och försök reda ut ärendet med researrangören. Även om avbokningsrätt inte hade ingått i din bokning erbjuder vissa researrangörer/flygbolag en möjlighet att avbeställa eller ändra resan i den här exceptionella situationen.

Min resebokning har avbokningsrätt (t.ex. flyg, hotell eller hyrbil), men researrangören vägrar att ersätta kostnaderna. Vad kan jag göra med kostnaderna som uppstår?

Om din bokning har avbokningsrätt och researrangören vägrar att ersätta en betalning som du eventuellt betalat i förväg, kan du göra en kortreklamation. Utöver reklamationen bifoga även en bekräftelse av biljettbokningen och mejl/konversationer med säljföretaget. Bifoga även villkor eller uppgifter som visar på att tjänsten du köpt har avbokningsrätt.

Jag har köpt en vara/tjänst och leverantören har gått i konkurs. Vad kan jag göra med kostnaderna som uppstår?

Gör en kortreklamation för den vara/tjänst som du inte har fått. Utöver reklamationen bifoga även en bekräftelse av bokningen och mejl/konversationer med säljföretaget samt uppgift om konkurs, t.ex. ett meddelande av företaget eller uppgift från en annan officiell instans som bekräftar konkursen.

Jag har köpt en tjänst eller resa som är i framtiden. Vad ska jag göra nu?

Om det ännu återstår tid till avresan, rekommenderar vi att du väntar och ser hur situationen utvecklas och om eventuellt säljföretaget ställer in tjänsten/resan som du köpt. Nordea följer Mastercards och Visas internationella kortregler. Nordea har inte möjlighet att göra en reklamation till säljföretaget över en debitering för något som kommer att ske i framtiden. Nordea kan handlägga eventuella reklamationer först efter att det går att konstatera att tjänsten som du betalat för inte genomfördes.

Jag har köpt biljetter till fotbolls-EM som nu har senarelagts till 2021. Vad kan jag göra med kostnaderna som uppstår?

Ta en dialog med säljföretaget om du har rätt att få ersättning eller ändra dina biljetter. Om ändringen som du erbjudits inte är möjlig och säljföretaget inte kompenserar dig för biljettköpet kan du göra en kortreklamation. Utöver reklamationen bifoga även en bekräftelse av biljettbokningen och mejl/konversationer med säljföretaget.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster