- Hur gör jag en överföring/betalning?
I appen
- Välj Betala och överföra för att göra en överföring/betalning till andra konton. Ange kontonummer och välj Betalningstyp/bank.
- Välj Överföring eget konto för att göra en överföring mellan egna konton.
Du kan kopiera en tidigare betalning eller överföring som en ny i appen. Genom att gå in på en transaktion från en tidigare betalning och sedan trycka på knappen Kopiera, överförs automatiskt information såsom namn, kontonummer, belopp, OCR/meddelande och betalningstyp till en ny betalning.
I nätbanken
- Via sidan Betala och överföra kan du göra en överföring till andra konton eller betala räkningar.
- Via sidan Överföring eget konto kan du göra en överföring mellan egna konton.
- Se våra instruktionsfilmer om hur du gör betalningar, överföringar och överföringar mellan egna konton.
- Hur gör jag en stående överföring?
I appen
- Klicka på Betala och överföra.
- Fyll i uppgifterna och klicka på Återkommande längst ner på sidan.
- Där kan du välja hur många gånger betalningen ska utföras, eller om du vill att den ska ske löpande varje månad.
I nätbanken
- Klicka på Betala och överföra i den övre menyn, och sedan på Betala och överföra igen.
- Fyll i uppgifterna och klicka sedan i rutan Spara som återkommande betalning.
- Där kan du välja hur många gånger betalningen ska utföras, eller om du vill att den ska ske löpande varje månad.
- Finns det någon beloppsgräns för överföringar?
Det finns en gräns för hur stora överföringar och betalningar du kan göra sammanlagt per dag. Gränsen är individuell och om du går över din gräns får du ett felmeddelande när du försöker göra din överföring. Du kan ändra beloppsgränsen genom att ringa Kundservice.
Du kan enkelt ringa från vår app för att komma snabbare fram till Kundservice, tryck på Hjälp och Ring Kundservice. Där ser du även aktuell kötid.
Om du inte har möjlighet att använda appen går det också bra att ringa 0771-22 44 88.
- Hur gör jag en realtidsöverföring?
Realtidsöverföring, som också kallas SEK Instant, är en ny sorts betalning i Sverige. För dig som kund i Nordea innebär det att du kan ta emot överföringar från andra svenska banker i realtid. Dessa överföringar kan göras dygnet runt och året runt. Detta gäller från och med den 25 november 2024.
Du behöver inte göra något för att kunna ta emot realtidsöverföringar utan får tjänsten automatiskt. Vi erbjuder i dagsläget inte avgående realtidsöverföringar.
- Hur lång tid tar en överföring från eget Nordeakonto till annan persons konto i Nordea?
Om du skriver in dagens datum eller inget datum alls, får mottagaren pengarna direkt när du har signerat överföringen.
- Jag ska få pengar insatta på mitt personkonto från en annan bank. Vilket clearingnummer ska avsändaren använda?
Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret. Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du 3300 som clearingnummer.
- Hur lång tid tar en överföring från Nordea till en annan bank?
Om överföringen signeras före kl. 13.30 en bankdag når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag.
Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.
- Vad händer om det saknas pengar på mitt konto?
Om du inte har tillräckligt mycket pengar kan vi inte föra över pengar till mottagarens konto. Under de två nästkommande dagarna försöker vi utföra överföringen igen. Om det fortfarande inte finns tillräckligt med pengar på ditt konto blir överföringen avvisad. Det betyder att överföringen inte blir gjord och att mottagaren inte får pengarna.
- Vad händer om min betalning eller överföring blir avvisad?
Blir en betalning eller överföring avvisad görs nya försök att dra pengarna under ytterligare två vardagar.
En betalning kan bli avvisad på grund av att det finns en gräns på hur stora betalningar du kan registrera per dygn.
Gränsen är individuell och du får ett felmeddelande vid registrering av betalningen om du går över din individuella beloppsgräns. Observera att beloppsgränsen gäller för dagen som du signerar, inte dagen som pengarna lämnar kontot.
Om du vill överföra ett belopp som överstiger din individuella dagliga gräns kan du om möjligt dela upp beloppet över flera dagar.
För att ändra eller ta bort en avvisad betalning i nätbanken klickar du på fliken Betala och överföra och länken Kommande uppdrag.
I appen klickar på Betala och överföra via fliken Översikt följt av Avvisade. Klicka på betalningen och därefter Ändra eller Ta bort.
Om din betalning avvisats är det viktigt att du signerar den på nytt för att den ska genomföras.
- Hur ändrar eller tar jag bort en sparad mottagare?
Du kan ändra eller ta bort en sparad mottagare i nätbanken via Betala och överföra och Mottagare.
I appen trycker du på Betala och överföra och Sparade mottagare under fliken Översikt.