Frågor och svar överföringar

Överföringar

Hur lång tid tar en överföring från Nordea till en annan bank?

Om överföringen signeras före kl. 13.30 en bankdag når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag.

Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Hur lång tid tar en överföring till annat Nordeakonto?

Om du skriver in dagens datum eller inget datum alls, får mottagaren pengarna på en gång när du har signerat överföringen.

Hur registrerar jag en ny överföring?

Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj ”Betala och överföra” och sedan ”Överföring andra konton”.

  • Välj konto i rullisten ”Från konto” och fyll i övriga fält på sidan.
  • Kontrollera att alla uppgifter är rätt och klicka därefter på Fortsätt.
  • På nästa sida visas uppgifterna i en sammanställning.
  • Vill du registrera fler överföringar eller betalningar upprepar du proceduren från början genom att klicka på "Ny betalning PG/BG" eller "Ny överföring andra konton".
  • När du är klar kan du signera och skicka in uppgifterna till oss direkt, eller också gör du det vid ett senare tillfälle. Dina uppgifter sparas. Nästa gång du loggar in hittar du dem under "Signera och skicka".
Jag ska få pengar insatta på mitt personkonto från en annan bank. Vilket clearingnummer ska avsändaren använda?

Det räcker att avsändaren kontaktar sin egen bank och informerar om ditt kontonummer (10- eller 11-siffrigt) och vilken bank du har (Nordea). Oavsett om avsändaren gör överföringen på bankkontor, via Internet eller telefon kan de tala om vilka förutsättningar som gäller vid överföringar just från deras bank.

Vad händer om det saknas pengar på mitt konto?

Då kan vi inte utföra betalningen. Under de två nästkommande dagarna försöker vi utföra betalningen igen. Om det fortfarande inte finns pengar på kontot blir betalningen avvisad.

Finns det någon beloppsgräns för överföringar?

Du kan göra överföringar på sammanlagt 250 000 kronor per dag. Vill du höja beloppsgränsen är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.