Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar Öppna och stänga kort

Öppna och stänga kort

Hur ofta kan jag öppna och stänga mitt kort?

Du kan öppna och stänga ditt kort hur ofta du vill.

Hur öppnar jag mitt kort igen?

Du öppnar enkelt ditt kort igen i Nordeas Internetbank under fliken "Kort". Klicka på rubriken "Öppna och stänga kort". Därefter väljer du vilket kort som ska öppnas. Om du vill att kortet ska vara öppet för köp och uttag under en begränsad period, till exempel om du ska ut och resa så går det bra att göra en tillfällig ändring. Då anger du mellan vilka datum som kortet ska vara öppet för en viss region. Kortet stängs då automatiskt vid tidsperiodens slut. Du kan även göra dina inställningar i Nordeas Mobilapp.

Hur stänger jag av mitt kort?

Du gör dina ändringar i Nordeas Internetbank under fliken "Kort". Klicka på rubriken "Öppna och stänga kort". Därefter gör du dina val per kort. Du kan välja att stänga av kortet för köp och uttag i olika regioner. Du kan även göra dina inställningar i Nordeas Mobilapp.

Hur vet jag om kortet är öppet eller stängt?

Du ser dina kortinställningar i Nordeas Internetbank och under fliken "Kort" och rubriken "Öppna och stänga kort" eller i Nordeas Mobilapp.

När jag får mitt kort från Nordea fungerar det för köp/uttag över hela världen?

Nej, du behöver aktivera kortet innan det fungerar för köp och uttag. Samtidigt som du aktiverar kortet gör du inställningar för vart kortet ska fungera. Du aktiverar kortet och väljer inställningar i tjänsten "Öppna och stänga kort".

Om jag har ett extrakort kopplat till mitt konto, hur påverkas det om jag stänger eller öppnar mitt eget kort?

Extrakortsinnehavaren kan själv välja att öppna eller stänga sitt kort. Men extrakortsinnehavare måste då ha Nordeas Internetbank.

Om jag spärrar mitt kort och får ett nytt kort (med nytt kortnummer) hur ska jag göra då?

Då måste du lägga in de önskade inställningarna igen på ditt kort i Internetbanken eller i Nordeas Mobilapp.

Vad händer om jag är utomlands och vill öppna mitt kort för köp men har inte tillgång till Internetbanken/Mobilappen?

Om du inte har möjlighet att logga in i Internetbanken kan du alltid vända dig till telefonnummer +46 771 22 44 88. Vi har öppet dygnet runt.

Varför ska jag stänga av mitt kort?

För din egen trygghet kan du själv välja att avgränsa ditt kort så att det endast fungerar i de regioner som du själv har valt. 

Vilka kort gäller för tjänsten Öppna och stänga kort?

Tjänsten gäller för samtliga privatkort, det vill säga:

  • Nordea Electron
  • Nordea Debit
  • Nordea Credit
  • Nordea Gold
  • Nordea Premium
  • Nordea Platinum
  • Nordea Black
Varför har Nordea ändrat rutinen för internetköp?

Från och med 5 oktober 2015 uppgraderar vi säkerheten för att göra det tryggare för dig när du handlar på internet. Som bank har vi ett ansvar att skydda dig som kund mot bedrägerier. Bankernas ansvar har nyligen stärkts, enligt nya riktlinjer från European Banking Authority.  Handlar du i internetbutiker som inte har 3D Secure kan du nu identifiera dig vid varje köptillfälle i Internet- eller Mobilbanken i tjänsten ”Öppna och stänga kort”. Läs mer om ändringen.

Vad är 3D Secure?

VISA och MasterCard har en gemensam standard för säkra kortbetalningar - allmänt benämnt som 3D Secure. 3D Secure kallas även Verified by Visa eller MasterCard SecureCode. Alla Nordeas kort är försedda med 3D Secure. För Nordeas kortkunder innebär det att man utöver att ange sina kortuppgifter även identifiera sig med Mobilt BankID eller kortläsare för att bekräfta sitt köp.

Vad händer om jag inte öppnar mitt kort för internetköp?

Öppnar du inte ditt kort för internetköp kan du inte genomföra köpet om du handlar i en internetbutik som inte är ansluten till säkerhetslösningen 3D Secure.

Handlar du i en internetbutik som erbjuder 3D Secure kan du alltid genomföra köpet. Kortet öppnas då automatiskt när du bekräftar köpet med Mobilt BankID eller kortläsare.

Jag har tidigare valt att ha kortet öppet för internetköp, kommer det att stängas nu?

Ja, i och med den nya rutinen, från 5 oktober 2015, kommer ditt kort att stängas för internetköp och endast tillåta säkra internetköp (3D Secure). Du måste aktivt öppna kortet för köp som görs utan 3D Secure. 

Så här öppnar du ditt kort för alla internetköp.

 

Jag lyckas inte genomföra mitt kortköp på internet, varför?

Om du handlar i en internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure, där köpet signeras med kort och kortläsare eller Mobilt BankID, behöver du öppna ditt kort för internetköp. Kortet öppnar du i Internet- eller Mobilbanken och i tjänsten "Öppna och stänga kort". Kortet öppnas då i 30 minuter och stängs sedan automatiskt.

Såhär gör du:

  1. Logga in i Internet- eller Mobilbanken. Det räcker med förenklad inloggning
  2. Välj "Kort" och sedan "Öppna och stänga kort"
  3. Under rubriken "Kortköp på Internet", välj "Alla Internetköp, 30 min".

Läs mer om förändringen.