- Hur loggar jag in i appen?
Vid första inloggningen behöver du logga in med Mobilt BankID, sedan kan du även använda:
- Fingeravtryck/TouchID eller FaceID
- Personlig kod
- Hur aktiverar jag tillvalet Betalningar?
För att betala räkningar och göra överföringar till andra personers konton behöver du tillvalet Betalningar. Tjänsten ingår i Vardagspaketet och du lägger själv till den i nätbanken eller appen.
Efter inloggning i nätbanken klickar du på Anmäl dig för betalningar ute till höger. Följ vidare anvisningar och signera upplägget av tjänsten.
Efter inloggning i appen går du till Översikt och trycker på Betala. Följ vidare anvisningar och signera upplägget av tjänsten.
- Hur avslutar jag tillvalet betalningar?
För att avsluta tillvalet betalningar är du välkommen att ringa Kundservice.
Du kan enkelt ringa från vår app för att komma snabbare fram till Kundservice, tryck på Hjälp och Ring Kundservice. Där ser du även aktuell kötid.
Om du inte har möjlighet att använda appen går det också bra att ringa 0771-22 44 88.
- Hur loggar jag ut från appen?
Logga ut-ikonen finns på fliken Översikt, mitt på sidan under Genvägar. Du hittar även logga ut-ikonen högst upp på fliken Profil.
- Vad behöver jag för att kunna ladda ner appen?
För att du ska kunna använda appen behöver du ha ett Internet- och Telefonavtal. Läs mer om detta och om Tekniska förutsättningar här.
- Varför hittar jag inte Nordea-appen i App Store eller Google Play?
Nordea-appen för Android är utvecklad för OS 10 eller senare och iOS 15 eller senare för Apple. Om din enhet är äldre kan det hända att du inte kan uppdatera operativsystemet. Appen är inte tillgänglig för Windows-telefoner.
- Behöver jag köpa en ny mobil för att kunna använda appen?
Om din Android-enhet inte stöder version 10 eller senare, eller iPhone inte stöder version 15 eller senare, behöver du en ny telefon för att använda appen. Observera att appen inte fungerar i Windows-telefoner. Om du inte vill köpa en ny telefon rekommenderar vi att du använder nätbanken.
- Jag har en Android mobil, var hittar jag Nordea-appen?
Du hittar appen (Nordea Mobile Sverige) i Google Play. Du behöver en Android med 10 eller senare version.
- Jag har en Windows-telefon. Fungerar appen i den?
Nej, du kan tyvärr inte använda appen på Windows-telefoner. Du kan använda nätbanken via webbläsaren i din telefon.
- Loggar appen ut mig automatiskt efter en viss tid?
Ja, appen loggar ut dig automatisk efter 5 minuter inaktivitet.
- Kan jag logga in med fingeravtryck/TouchID och FaceID?
Ja, du kan logga in med FaceID och i Android kan du även använda fingeravtryck/TouchID.
- Vad kostar det att ha appen?
Att ladda ned appen är kostnadsfritt. Mer information om priser hittar du här.
- Kan jag logga ut genom att skaka på mobilen?
Ja, för att kunna göra det behöver du gå in under Inställningar och aktivera funktionen.
Inställningar hittar du genom att klicka på Profil följt av In- och utloggning.
- Hur skiljer sig appen från nätbanken?
Du kan sköta nästan alla dagliga bankärenden i appen. Nätbanken kan ha vissa funktioner som ännu inte finns i appen.
- Det står "Obekräftat" vid mina kontaktuppgifter, vad betyder det?
Obekräftade kontaktuppgifter
Den röda texten Obekräftat till höger om dina kontaktuppgifter betyder att du behöver verifiera din mejladress och/eller telefonnummer.
Om dina uppgifter stämmer är det bara att trycka på den röda texten Obekräftat och signera med din säkerhetslösning. När det är gjort får du en 6-siffrig kod via sms (om du bekräftat ditt telefonnummer) eller mejl (om du har bekräftat din mejladress). Koden använder du sedan för att bekräfta kontaktuppgifterna i appen eller nätbanken.
Ändra kontaktuppgifter
Om du behöver ändra dina kontaktuppgifter gör du önskad ändring och trycker på Bekräfta telefonnummer/Bekräfta mejladress och signerar med din säkerhetslöning. När det är gjort får du en 6-siffrig kod via sms (om du bekräftat ditt telefonnummer) eller mejl (om du har bekräftat din mejladress). Koden använder du sedan för att bekräfta de nya kontaktuppgifterna i appen eller nätbanken.