Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar Mobilbanken

Nya Mobilbanken (Nordea Mobile Sverige)

Vad är nytt i nya appen?

Några av de nya funktionera är exempelvis:

• Designa din egna startsida med vad som ska visas.

• Kunna se dina investeringar samt sparande.

• Enklare att nå oss via:

        - Telefon

        - Videosamtal

Hur får jag tillgång till nya Mobilbanken?

Om du redan har Mobilbanken kommer du få en notis om att uppdatera appen Mobilbanken. Då du uppdaterar appen får du tillgång till den nya versionen.

Vilka service-/teknikkrav behövs för att kunna använda nya Mobilbanken?

För Android-användare

Version 5.0 eller högre operativsystem och den hittas i Google Play. 

För iSO-användare

Version 10.0 eller högre operativsystem och den hittas i App Store.

Övriga krav

  • Godkänt avtal om Mobil- och Internetbanken
  • Du måste vara över 11 år (för att kunna ha Mobilt bankID).

Du kan läsa mer under servicekrav på nordea.se/mobilbanken.

Hur kommer jag igång med nya Mobilbanken?

Det kommer en uppdatering till din nuvarande Mobilbank. Då du uppdaterar appen kommer du in till den nya Mobilbanken, Nordea Mobile Sverige. Första gången du loggar in måste du använda Mobilt BankID.

Hur loggar jag in i appen?

Vid första inloggning kommer du att logga in med Mobilt BankID, sedan kommer du kunna använda:

• Fingeravtryck eller TouchID

• Personlig kod

Kan jag logga in med fingeravtryck och TouchID?

Ja, du kan logga in med både fingeravtryck och TouchID.

Hur loggar jag ut från Mobilbanken?

Utloggningen hittar du under "Visa mer" längst ner till höger. När du har klickat där finns Logga ut-ikonen i övre delen av skärmen.

Kan jag även i fortsättningen logga ut genom att skaka på mobilen?

Ja, för att kunna göra det behöver du gå in under inställningar och aktivera funktionen. Inställningar hittar du under "Visa mer" längst ner till höger.

Loggar Mobilbanken ut mig efter en viss tid?

Ja, Mobilbanken loggar ut dig automatisk efter 10 minuter om du inte använder appen.

Vad kostar det att ha nya appen?

Att ladda ner appen är kostnadsfritt. Mer information hittar du på Nordea.se/mobilbanken under ”Priser”.

Kan jag öppna ett nytt konto i den nya Mobilbanken?

Nej, det är för tillfället inte möjligt att öppna ett nytt konto i nya Mobilbanken.

Vad behöver jag för att kunna ladda ner nya appen?

För att du ska kunna ladda ner nya appen ska du ha ett nätbanksavtal. Läs mer på nordea.se/mobilbanken.

Jag har en Android mobil, var hittar jag nya Mobilbanken?

Du hittar nya Mobilbanken (Nordea Mobile Sverige) i Google Play. Du behöver en Android med 5.0 eller senare version.

Jag kan inte uppdatera min Android till 5.0, kommer jag fortfarande kunna använda Mobilbanken?

Dessvärre är nya appen (Nordea Mobile Sverige) till Android utvecklat till 5.0 eller senare version. Men till en början kommer du kunna använda din nuvarande mobilbank. Efter det så kan du självklart vända dig till Internetbanken via din webbrowser.

Jag kan inte uppdatera min iOS till 10, kommer jag kunna använda nya appen?

Tyvärr är nya appen (Nordea Mobile Sverige) utvecklat till programvara 10 eller senare version. Du kommer att kunna använda din nuvarande mobilbank till en början. Sedan kan du självklart använda Internetbanken via din webbrowser.

Jag har en Windows-telefon. Fungerar nya mobilappen inte i den?

Nej, du kan tyvärr inte använda den nya appen på Windows-telefoner. Du kan använda Interntbanken via webbläsaren i din telefon.

Jag har uppdaterat till nya Mobilbanken, men vill inte acceptera de regler och villkor som finns. Kan jag gå tillbaka och använda den tidigare versionen av Mobilbanken?

Nej, efter lanseringen av nya Mobilbanken kommer den tidigare versionen av Mobilbanken att försvinna under 2019.

Kan jag använda den tidigare versionen av Mobilbanken efter att den nya Mobilbanken har blivit tillgänglig?

Nej, det är inte möjligt att byta till den tidigare versionen av Mobilbanken. Den tidigare versionen av Mobilbanken kommer att fasas ut under 2019.

Jag tycker inte alls om den nya uppdateringen! Varför gjorde ni en ny när det redan finns en?

Vi beklagar att du är missnöjd med nya uppdateringen. Vi kommer fortsätta att jobba med appen för att öka kundupplevelsen. De förändringar vi gör baseras på den feedback vi får från kunder. Du kan lämna dina synpunkter i Mobilbanken.

Hur skiljer sig nya mobilappen från Internetbanken?

Du kan sköta nästan alla dagliga bankärenden i Mobilbanken. Interntebanken har några funktioner som ännu inte finns i Mobilbanken.

Jag bor både i Finland och Sverige. Varför måste jag använda två olika mobilbanksappar?

Även om vi är en nordisk bank, så finns det vissa lokala bestämmelser som vi behöver ta hänsyn till och därför behövs det en Mobilbank för varje land.

Varför har ni gjort en ny Mobilbank?

Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra kundupplevelserna i banken. Vår ambition är att hjälpa våra kunder att göra sina dagliga bankärenden mycket enklare. Därför har vi utvecklat en ny Mobilbank som baserats på kunders feedback med bättre användningsmöjligheter och nya funktioner.

Varför utvecklar ni en ny Mobilbank istället för en ny internetbank?

Vi ser att användningen av Mobilbanken är högre än Internetbanken. Därför ville vi göra en uppdatering av Mobilbanken för att tillmötesgå våra kunder.

Varför hittar jag inte nya appen (Nordea Mobile Sverige) i App Store eller Google Pay.

Nya appen är utvecklad för operativsystemet Android 5.0 eller nyare och för Apple operativsystem 10.0 eller nyare. Om din mobil är gammal kan det hända att du inte kan uppdatera operativsystemet. Mobilbanken är inte tillgänglig för Windows-telefoner.

Behöver jag köpa en ny mobil för att kunna använda nya Mobilbanken?

Om du har en Android-enhet med ett operativsystem som inte kan uppdateras till version 5.0 eller en iPhone med ett operativsystem som inte kan uppdateras till version 10.0 behöver du en ny telefon för att kunna använda nya appen. Mobilbanken fungerar inte heller med Windows-telefoner. Om du inte vill köpa en ny telefon rekommenderar vi att du använder internetbanken.

Tidigare version av Mobilbanken (fasas ut under 2019)

Hur fungerar OCR-skannern i Mobilbanken?

Med Mobilbankens OCR-skanner kan du lätt hantera dina pappersfakturor med mobilen.

Så här använder du OCR-skanner:   

  • Logga in i Mobilbanken.
  • Välj ”Betala till andra” (i menyn längst ner) och ett konto som du kan betala med till plusgiro och bankgiro.
  • Tryck på kamerasymbolen i det övre högra hörnet. 
  • Följ anvisningarna i skärmfönstret och rikta kameran mot uppgifterna längst ner på fakturan. Viktigt att hela numret skannas, även kontrollsiffra eller symbol.
  • Kolla uppgifterna och signera med Mobilt BankID eller kortläsare.
Hur loggar jag in på Mobilbanken?

Du kan logga in med Mobilt BankID, kort och dosa eller med personlig kod. Du kan också logga in med ditt fingeravtryck, då behöver du en Android-telefon med funktion för Fingeravtryck eller en iPhone med funktionen Touch ID.

Kan man bara komma åt Mobilbanken via en iPhone eller Androidtelefon?

Mobilbanksappen finns för iPhone, iPad och Androidtelefoner.

Vad behöver jag för att använda Mobilbanken?

För att använda Mobilbanken behöver du:

  • Avtal om Nordeas Internet- och telefontjänster.
  • En iPhone, iPad eller Androidtelefon.
  • Mobilt BankID, kort och dosa eller en personlig kod.
Var hittar jag OCR-skannern?

Kamerasymbolen för skanning visas normalt i det övre högra hörnet. Om den inte visas är det ingen OCR-betalning till Plus- och Bankgiro.

Kan jag byta min personliga kod?

Du kan byta din personlig kod hur många gånger som helst. Gå till Internetbanken och välj Inställningar, logga in i Mobilbanks-appen och klicka på Meny, eller ring Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58# 

Min personliga kod har blivit spärrad. Vad gör jag?

Du kan logga in med Mobilt BankID från Nordea eller kort och kortläsare i Internetbanken, Mobilbanks-appen eller ringa Kundservice 0771-22 44 88, för att skaffa en ny personlig kod.

Jag behöver en personlig kod, hur får jag den?

Du kan enkelt välja en egen personlig kod i Internetbanken, gå till Inställningar, i Mobilbanks-appen (under Meny/Inställningar) eller genom att ringa Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58# 

Om du saknar möjlighet att logga in, kan du prata med någon på Kundservice 0771-22 44 88. De kan beställa en personlig kod som skickas till din hemadress. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster