Frågor och svar Mobilbanken

Mobilbanken

Hur fungerar OCR-skannern i Mobilbanken?

Med Mobilbankens OCR-skanner kan du lätt hantera dina pappersfakturor med mobilen.

Så här använder du OCR-skanner:   

  • Logga in i Mobilbanken.
  • Välj ”Betala till andra” (i menyn längst ner) och ett konto som du kan betala med till plusgiro och bankgiro.
  • Tryck på kamerasymbolen i det övre högra hörnet. 
  • Följ anvisningarna i skärmfönstret och rikta kameran mot uppgifterna längst ner på fakturan. Viktigt att hela numret skannas, även kontrollsiffra eller symbol.
  • Kolla uppgifterna och signera med Mobilt BankID eller kortläsare.
Hur loggar jag in på Mobilbanken?

Du kan logga in med Mobilt BankID, kort och dosa eller med personlig kod. Du kan också logga in med ditt fingeravtryck, då behöver du en Android-telefon med funktion för Fingeravtryck eller en iPhone med funktionen Touch ID.

Kan man bara komma åt Mobilbanken via en iPhone eller Androidtelefon?

Mobilbanksappen finns för iPhone, iPad och Androidtelefoner.

Vad behöver jag för att använda Mobilbanken?

För att använda Mobilbanken behöver du:

  • Avtal om Nordeas Internet- och telefontjänster.
  • En iPhone, iPad eller Androidtelefon.
  • Mobilt BankID, kort och dosa eller en personlig kod.
Var hittar jag OCR-skannern?

Kamerasymbolen för skanning visas normalt i det övre högra hörnet. Om den inte visas är det ingen OCR-betalning till Plus- och Bankgiro.

Kan jag byta min personliga kod?

Du kan byta din personlig kod hur många gånger som helst. Gå till Internetbanken och välj Inställningar, logga in i Mobilbanks-appen och klicka på Meny, eller ring Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58# 

Min personliga kod har blivit spärrad. Vad gör jag?

Du kan logga in med Mobilt BankID från Nordea eller kort och kortläsare i Internetbanken, Mobilbanks-appen eller ringa Kundservice 0771-22 44 88, för att skaffa en ny personlig kod.

Jag behöver en personlig kod, hur får jag den?

Du kan enkelt välja en egen personlig kod i Internetbanken, gå till Inställningar, i Mobilbanks-appen (under Meny/Inställningar) eller genom att ringa Kundservice 0771-22 44 88, och knappa in talsvarskod 58# 

Om du saknar möjlighet att logga in, kan du prata med någon på Kundservice 0771-22 44 88. De kan beställa en tillfällig startkod som du använder för att välja en egen personlig kod. Startkoden skickas till din hemadress. Du kan också besöka ett bankkontor och få din startkod via SMS.