Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar Mobilbanken

Mobilbanken (Nordea Mobile Sverige)

Hur loggar jag in i appen?

Vid första inloggning kommer du att logga in med Mobilt BankID, sedan kommer du kunna använda:

• Fingeravtryck eller TouchID

• Personlig kod

Kan jag logga in med fingeravtryck och TouchID?

Ja, du kan logga in med både fingeravtryck och TouchID.

Hur loggar jag ut från Mobilbanken?

Utloggningen hittar du under "Visa mer" längst ner till höger. När du har klickat där finns Logga ut-ikonen i övre delen av skärmen.

Kan jag även i fortsättningen logga ut genom att skaka på mobilen?

Ja, för att kunna göra det behöver du gå in under inställningar och aktivera funktionen. Inställningar hittar du under "Visa mer" längst ner till höger.

Loggar Mobilbanken ut mig efter en viss tid?

Ja, Mobilbanken loggar ut dig automatisk efter 10 minuter om du inte använder appen.

Vad kostar det att ha appen?

Att ladda ner appen är kostnadsfritt. Mer information hittar du på Nordea.se/mobilbanken under ”Priser”.

Kan jag öppna ett nytt konto i den Mobilbanken?

Nej, det är för tillfället inte möjligt att öppna ett nytt konto i Mobilbanken.

Jag har en Android mobil, var hittar jag Mobilbanken?

Du hittar Mobilbanken (Nordea Mobile Sverige) i Google Play. Du behöver en Android med 5.0 eller senare version.

Jag har en Windows-telefon. Fungerar mobilappen inte i den?

Nej, du kan tyvärr inte använda Mobilappen på Windows-telefoner. Du kan använda Interntbanken via webbläsaren i din telefon.

Hur skiljer sig mobilappen från Internetbanken?

Du kan sköta nästan alla dagliga bankärenden i Mobilbanken. Interntebanken har några funktioner som ännu inte finns i Mobilbanken.

Jag bor både i Finland och Sverige. Varför måste jag använda två olika mobilbanksappar?

Även om vi är en nordisk bank, så finns det vissa lokala bestämmelser som vi behöver ta hänsyn till och därför behövs det en Mobilbank för varje land.

Varför hittar jag inte appen (Nordea Mobile Sverige) i App Store eller Google Pay.

Appen är utvecklad för operativsystemet Android 5.0 eller nyare och för Apple operativsystem 10.0 eller nyare. Om din mobil är gammal kan det hända att du inte kan uppdatera operativsystemet. Mobilbanken är inte tillgänglig för Windows-telefoner.

Behöver jag köpa en ny mobil för att kunna använda nya Mobilbanken?

Om du har en Android-enhet med ett operativsystem som inte kan uppdateras till version 5.0 eller en iPhone med ett operativsystem som inte kan uppdateras till version 10.0 behöver du en ny telefon för att kunna använda nya appen. Mobilbanken fungerar inte heller med Windows-telefoner. Om du inte vill köpa en ny telefon rekommenderar vi att du använder internetbanken.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster