Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar kortläsare

Kortläsare

Är det en säkerhetsrisk om jag tappar bort min kortläsare?

Nej, kortläsaren innehåller inga koder eller känsliga uppgifter. Om ditt kort satt i när du förlorade den, ska du däremot spärra det omgående. Ring 08-402 59 10, dygnet runt, för att spärra ditt kort.

Hur byter jag batteri i kortläsaren och hur ofta behöver jag göra det?

Batterierna, två knappcellsbatterier av typ Panasonic CR 2032, 3 volt eller motsvarande, finns under luckan på baksidan. Du kan byta dem själv med hjälp av en liten kryssmejsel. 


Batterierna måste ligga vända åt var sitt håll för att kortläsaren ska fungera. Bilden på insidan av locket visar hur. Batterierna håller i cirka fem år vid normal användning.

För att beställa batterier är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss. Du kan också göra din beställning genom att skicka kundpost. Logga in på Internetbanken och välj "Kontakta oss" uppe till höger.

Hur startar jag kortläsaren?

Du startar kortläsaren genom att stoppa in kortet. Om kortet redan sitter i kortläsaren, och displayen har slocknat, trycker du på "OK"-knappen.

Jag har flera kort. Måste jag använda samma vid inloggning?

Nej, du kan använda olika kort vid olika tillfällen om du vill. Det som är viktigt är att komma ihåg att använda rätt PIN-kod till rätt kort. Som privatperson kan du använda MasterCard och Visakort som är utgivna av Nordea.

Jag har glömt PIN-koden till mitt kort. Vad gör jag nu?

För att beställa en påminnelsekod är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Jag har spärrat mitt kort genom att slå fel PIN-kod tre gånger i kortläsaren, vad gör jag?

Här finns information om hur du låser upp PIN-koden.

Kan jag använda vilket kort jag vill till kortläsaren?

Ja, som privatperson kan du använda de MasterCard och Visa-kort som är utgivna av Nordea.

Kan jag låna någon annans Nordea-kortläsare?

Ja, kortläsaren är inte personlig. Du kan låna en annan kortläsare t ex från någon i din familj eller på jobbet.

Kan någon kopiera min KortPIN ur kortläsaren efter att jag använt den?

Nej, PIN-koden sparas inte i kortläsaren.

Måste jag logga in med dosan om jag bara vill se saldo på mina konton?

Nej, om du bara vill se saldo eller överföra pengar mellan dina konton, kan du använda Mobilt BankID eller ditt personnummer och din 4-siffriga personliga kod för inloggning

Om min kortläsare gått sönder - hur får jag en ny?

För att beställa en ny kortläsare är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Varför slocknar displayen på kortläsaren ibland?

För att spara ström så att batteriet räcker längre.

Vilken kod ska jag mata in när det står KortPIN?

Om du använder ett Nordea MasterCard eller Visa-kort är det samma kod som du använder när du tar ut pengar i en uttagsautomat eller betalar i en affär, alltså PIN-koden som hör ihop med kortet.

PIN-koden lagras inte i kortläsaren, så du behöver inte oroa dig för att den kan missbrukas av någon annan i efterhand

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster