Bli kund utan Mobilt BankID
Om du saknar Mobilt BankID, är över 18 år och bosatt i Sverige påbörjar du din ansökan om att bli kund hos oss genom att fylla i formuläret nedan.
När du fyllt i och skickat in formuläret kommer vi ringa upp dig* för att sätta oss in i din situation och dina behov. I samtalet bokar vi en mötestid för dig på ditt närmaste Nordeakontor. Se nedan vad du behöver förbereda inför mötet. Det är först under mötet som du lämnar in din fullständiga ansökan om att bli kund. Därefter återkommer vi till dig med besked.
*Observera att vi aldrig ringer dig för att be om personliga koder, bankuppgifter eller e-legitimationer.
Som kund hos oss får du Vardagspaketet med bland annat ett personkonto och ett bankkort. Det kostar 39 kronor per månad. Läs mer om Vardagspaketet här.
Checklista att förbereda innan mötet
- I mötet behöver du kunna identifiera dig med en giltig svensk identitetshandling som pass, körkort eller nationellt ID-kort.
- Om du saknar svensk identitetshandling: ta med ett giltigt utländskt pass där ditt medborgarskap framgår. Det ska vara utfärdat av en myndighet eller en annan behörig utfärdare.
- Har du ett samordningsnummer tar du, förutom identifiering, med A-skattsedel från Skatteverket där samordningsnumret framgår.
- Har du ett GD-nummer tar du, förutom identifiering, med intyg från Skatteverket där GD-numret framgår.
- Är du en utländsk student tar du, förutom identifiering, med ett antagningsbevis från ditt universitet eller din högskola. Där ska det framgå hur länge du ska studera.
- Utöver identifiering behöver du kunna redogöra för hur ditt konto och engagemang hos Nordea ska användas. Du behöver också ange ursprunget på pengarna som kommer att sättas in till kontot. Du kan även bli ombedd att lämna in dokumentation som stöder detta. Läs mer om varför banken ställer frågor när du vill bli kund.
Mer om att bli bankkund finns på Svenska Bankföreningens hemsidaÖppnas i nytt fönster.