Kortbetalningar och konkurser

Har du köpt en vara eller en resa och betalat med kort ska du i första hand kontakta säljföretaget/researrangören för mer information och se om de kan erbjuda dig ersättning för utebliven vara/tjänst, ersättningsresa etc.

Om du inte får ersättning enligt ovan så kan du reklamera ditt kortköp till Nordea med information om vem du  pratat med och vad resultatet blev. Det är viktigt att denna information finns med i reklamationsblanketten så att vi kan handlägga ärendet på bästa sätt. 

Reklamation

Gör din reklamation genom att fylla i reklamationsblankettenÖppnas i nytt fönster och glöm inte att bifoga kvitto/bokningsbekräftelse. Gör din reklamation så snart som möjligt, dock senast inom 45 dagar efter att säljföretaget gått i konkurs. Observera att Nordea inte i förväg kan garantera dig ersättning utan först efter handläggning av din reklamation finns viss möjlighet till ersättning. Om du fått ersättning från annat håll kan du inte göra en reklamation hos Nordea.

Information om kortreklamationer

Vi ber dig notera att den kortförsäkring som ingår när du exempelvis köper din resa med kort inte gäller vid konkurs. Du kan alltså inte få ersättning för exempelvis köp av ny resa, hemresa, hotell eller hyrbil via denna försäkring.

Kortbetalning

När du betalar med kort anger du din kortinformation i webbutiken. Köpet slutförs med att du godkänner betalningen med Mobilt BankID eller kort och kortläsare (knappen BUY).

Har du betalat med ditt kort kan köpet reklameras. Är betalningen däremot gjord via nätbanken, kontoöverföring eller betalning via Plus- och Bankgiro, kommer du inte att ersättas. Vi hänvisar dig då till säljföretaget/researrangören.

Frågor och svar om kortbetalningar och konkurser