Tryggare och säkrare

Ändringar av betaltjänstlagen sker primärt för att minska risken för bedrägerier.

Som kund kan detta påverka hur du gör dina betalningar. I många fall krävs det att betalningen sker med så en kallad stark kundautentisering.

Det här har förändrats

  • Kortbetalning där du tidigare skrivit under ett kvitto och legitimerat dig, nekas nu och kräver att du anger din PIN-kod. Detta gäller från och med den 1 november 2020. Kontaktlösa betalningar (blipp) kommer fortsätta fungera som förut.  
  • När du vill betala med kort i butik eller på internet, behöver du verifiera din identitet ytterligare. Det gör du med PIN-kod, Mobilt BankID eller Nordea ID-dosa. Om du har glömt bort din PIN-kod, kan du se den i appen eller nätbanken under Kort. Har du ett företagskort i Nordea tar du kontakt med kundtjänst för att få en påminnelsekod.
  • I de situationer en butik, fysisk eller online, inte följer reglerna, kan en betalning nekas.
  • I Nordeas nätbank och app kommer du loggas ut automatiskt om du varit inaktiv i mer än 5 minuter. Det görs för att skydda din information.

Läs mer om EU:s andra betalningsdirektiv (PSD2)

Kom ihåg din PIN-kod

Var säker på att du kan PIN-koden till ditt kort. PIN-koden finns i appen och nätbanken under Kort. Om du handlar på internet, se till att du har tillgång till Mobilt BankID eller Nordea ID-dosa.

Läs mer här var du hittar din PIN-kod 

Vad är stark kundautentisering?

SCA står för Strong Customer Authentication, på svenska stark kundautentisering (kundidentifiering). Ett konkret exempel på en sådan autentisering är signering med Mobilt BankID. Det kräver att du skriver in ett lösenord, identifierar dig med Face-ID eller fingeravtryck på en telefon som är knuten till dig. 

Vilka betalningar omfattas av kravet på stark kundautentisering? 

  • Betalningar på internet och i butik inom EU/EES.
  • Betalningar inom EU/EES med mobila enheter, klockor, ringar och andra wearables (exempelvis Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay).

Minska risken att bli bedragen

  • Logga aldrig in i nätbanken eller appen på uppmaning av någon som kontaktar dig.
  • Använd aldrig BankID eller kortläsare på uppmaning av någon som kontaktar dig. 
  • Lämna aldrig ut ditt kort eller uppgifter om ditt kort som PIN-kod, kortnummer, CVC/CVV-kod eller andra koder till någon annan. Detta gäller oavsett hur trovärdig kontakten verkar vara. Kontakta alltid oss om du är osäker.
  • Se till att Nordea har aktuella kontaktuppgifter till dig, som exempelvis telefonnummer och e-postadress.