Vad är paketbedrägerier?

Paketbedrägerier börjar ofta med ett sms eller mejl som ser ut att komma från en paketleverantör. Meddelandet är formulerat för att kännas relevant, och är särskilt vanligt under perioder med mycket näthandel, såsom Black Week och julhandel. 

Hur går paketbedrägerier till?

Bedragarna försöker skapa en känsla av brådska. Till exempel genom att påstå att en tullavgift måste betalas eller att en leverans inte kan genomföras förrän du klickar på länken.

Länken leder ofta till en välgjord kopia av en riktig spårningssida där du uppmanas att logga in, betala eller använda BankID. På så sätt kan bedragaren komma åt dina uppgifter och i värsta fall ta kontroll över dina bankkonton.

Handla säkert på nätet – tips från vår bedrägeriexpert Amalia Krantz

Vanliga paketbluffar

”Du har ett paket som väntar – klicka på länken.”
En länk leder till en falsk sida där du ombeds logga in eller betala något.

”Paketet ligger hos tullen – betala avgiften här.”
Bedragarna utnyttjar att många handlar från utlandet och hoppas att det känns relevant för dig.

”Leveransen misslyckades – uppdatera dina uppgifter.”
Här vill bedragarna komma åt dina person- eller kortuppgifter.

Så skyddar du dig mot paketbedrägerier

Använd leverantörens app eller hemsida för att kolla status på din leverans

När du får ett sms om att ett paket är på väg kan det kännas lockande att klicka direkt. Men det säkraste sättet att få koll är alltid att gå via leverantörens egna kanaler. Öppna appen eller hemsidan till den leverantör du faktiskt väntar paket från och spåra försändelsen där.

Tips!

Ladda gärna ner leverantörens app (t.ex. PostNord, DHL, UPS eller Bring). Där får du aviseringar och kan följa paketet i realtid, utan att behöva fundera över om ett sms är äkta eller inte. 

Läs mer om smishing – bedrägeri via bluff-sms

Ifrågasätt – låter det rimligt?

Bedragarna använder ofta påhittade tullavgifter, leveransproblem eller brådskande budskap för att få dig att agera. Stanna därför upp och fråga dig själv:

  • Brukar den här leverantören ta ut avgifter via sms?
  • Väntar jag ens på ett paket?
  • Känns det rimligt att tull eller kurir hör av sig på just det här sättet?

Är du osäker, kontakta företaget via ett nummer du själv söker fram. 

Använd aldrig BankID eller lämna ut kortuppgifter när någon okänd ber dig

Bedragare försöker ofta stressa dig till att agera snabbt, till exempel genom att säga att ett köp måste stoppas eller att ett paket inte kan levereras förrän du bekräftar med BankID. Men varken företag, banker eller myndigheter ber dig någonsin att identifiera dig eller lämna ut kortuppgifter via sms, mejl eller telefonsamtal. 

Om någon oväntat ber dig göra det, avbryt direkt och kontakta företaget via deras officiella app eller hemsida. Det är alltid bättre att kontrollera en gång för mycket än att riskera att bli lurad.

Läs mer om vishing – bedrägeri via samtal

Kontrollera vem som är paketavsändaren

När du får ett sms eller ett mejl om ett paket är det bra att börja med att titta på vem som skickat det. Otydliga eller felstavade avsändarnamn är ofta ett tecken på bluff. Men även om avsändaren ser helt korrekt ut – till exempel ”PostNord” eller ”DHL” – kan bedragare använda teknik som gör att deras meddelande maskeras och hamnar i samma konversation som riktiga utskick. 

Det räcker inte att bara lita på namnet

Om något känns osäkert, ring aldrig på numret som står i smset eller mailet och klicka inte på länkar. 

Sök istället själv upp telefonnumret, mejladressen eller webbsidan till den leverantör du väntar paket från och kontrollera därifrån. På så sätt vet du säkert att du hamnar hos rätt företag.

Klicka inte på länkar, de kan vara falska

Falska länkar i sms och mejl kan se väldigt äkta ut, ofta med företagslogotyper, språk och avsändare som verkar riktiga. Men de leder nästan alltid till falska webbplatser där bedragare försöker få dig att logga in, lämna kortuppgifter eller använda BankID.

Klicka därför aldrig på en länk i ett sms eller mejl, även om den ser trovärdig ut. Skriv istället in webbadressen själv, eller gå till företagets eller leverantörens officiella app eller hemsida för att kontrollera om meddelandet stämmer. Det tar lite längre tid, men kan hjälpa dig att inte bli lurad.

Läs mer om spoofing – bedragarna kontaktar dig med falskt avsändarnamn

Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Har du blivit utsatt för smishing eller någon annan form av bedrägeri – ska du alltid anmäla det både till oss och polisen.