Extern utvärdering

Den här tjänstens tillgänglighet har utvärderats av ett externt företag som är specialiserade på tillgänglighet. Tjänsten har testats på olika enheter med hjälp av manuella testmetoder, bland annat för att kontrollera att den kan användas med tangentbord och skärmläsare. Dessutom kontrolleras tillgängligheten löpande med hjälp av ett automatiskt verktyg.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. De identifierade bristerna ska åtgärdas senast slutet av 2024. Utlåtandet uppdateras en gång om året. 

Innehåll som inte är tillgängligt i den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller ännu inte kraven på följande områden:

Möjlig att uppfatta
Hanterbar
Begriplig
Robust
Dokument

Möjlig att uppfatta

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text (nivå A)

  • Det finns dekorativa bilder och ikoner som inte har märkts upp som dekorativa.
  • Det finns informativa bilder och visuella dataelement som saknar textalternativ.
  • En del interaktiva grafiska element saknar textalternativ.

WCAG 1.3.1 Information och relationer (nivå A)

  • En del sidhuvuden och rubriker saknas, har inte märkts upp eller har märkts upp på fel sätt.
  • Ibland framgår inte rubrikstrukturen visuellt.
  • Det finns relationer mellan element som inte är tydliga för den som använder skärmläsare.
  • Negativa saldon läses som positiva av vissa skärmläsare.
  • Ibland kommer viktig information i formulär efter Skicka-knappen.

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning (nivå A)

  • Den visuella ordningsföljden överensstämmer inte med ordningsföljden för tangentbord eller skärmläsare i vissa delar av tjänsten.
  • Ibland kommer viktig information för ett formulär efter Skicka-knappen.

WCAG 1.4.1 Användning av färger (nivå A)

  • På vissa ställen är det endast färg som informerar användaren om länkar.

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) (nivå AA)

  • En del text saknar tillräcklig färgkontrast mot bakgrunden.

WCAG 1.4.4 Förändring av textstorlek (nivå AA)

  • I en del textavsnitt förändras inte textstorleken när användaren ändrar standardstorleken.

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text (nivå AA)

  • Otillräcklig kontrast mellan en del element som inte är text (till exempel diagram) och bakgrunden.

WCAG 1.4.12 Textavstånd (nivå AA)

  • En del innehåll klipps av eller får inte plats på sidan när textstorleken ändras.
  • I vissa delar av innehållet justeras inte radavståndet när textstorleken ändras.

Hanterbar

WCAG 2.1.1 Tangentbord (nivå A)

  • En del interaktiva element kan inte hanteras med ett tangentbord.

WCAG 2.1.2 Ingen tangentbordsfälla (nivå A)

  • Karusellen med innehållskort får tangentbordsfokus att fastna.
  • Vissa modala fönster kan inte stängas med tangentbordet (tangentbordsfälla).

WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns (nivå A)

  • Det är otydligt hur användaren förblir inloggad när varningen om inaktivitet visas.
  • Tiduret som spårar inaktivitet tar inte hänsyn till aktivitet via skärmläsare. Det innebär att varningar om inaktivitet visas var femte minut för den som använder skärmläsare.

WCAG 2.4.3 Fokusordning (nivå A)

  • Tangentbordsfokus försvinner ofta eller är inte konsekvent när användaren går från en sida till en annan.
  • Tangentbordsfokus försvinner ofta eller är inte konsekvent när modala dialogrutor öppnas och stängs.
  • Tangentbordets tabbordning följer inte alltid den visuella ordningen i vissa delar av tjänsten.

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) (nivå A)

  • Det går inte att avgöra syftet med alla länkar utifrån länktexten eller sammanhanget.

WCAG 2.4.11 Fokus inte dolt (minimum) (nivå AA)

  • En del element på en sida skymmer fokus för andra element.

WCAG 2.5.7 Dragrörelser (nivå AA)

  • En del element är beroende av dragrörelser och saknar alternativt inmatningssätt för att utföra samma åtgärd.

Begriplig

WCAG 3.2.2 Vid inmatning (nivå A)

  • Ibland ändras fokus när en användare ändrar och matar in uppgifter.

WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering (nivå AA)

  • Navigeringen är inkonsekvent mellan olika vyer.
  • Navigeringsgester och kortkommandon på tangentbord fungerar inte konsekvent.
  • Vid vissa åtgärder styrs användaren tillbaka till huvudvyn istället för föregående vy i historiken.

WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering (nivå AA)

  • Interaktiva element identifieras inte konsekvent mellan olika vyer.

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel (nivå A)

  • Felmeddelanden i en del formulär saknar automatisk koppling till indatafälten och identifieras inte som fel av tekniska hjälpmedel.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (nivå A)

  • En del indatafält för formulär saknar ledtexter/etiketter.
  • En del indatafält för formulär har synliga ledtexter/etiketter som saknar automatisk koppling. Det innebär att en skärmläsare inte skulle läsa upp ledtexten/etiketten som hör till indatafältet.

Robust

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde (nivå A)

  • En del element använder fel roller och attribut, vilket gör det otydligt för den som använder skärmläsare.
  • En del innehåll blir uppläst två gången när skärmläsare används.
  • En del interaktiva element kan inte hanteras med skärmläsare till följd av felaktig uppmärkning.
  • Tabellelement används på fel sätt för att märka upp en del innehåll.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (nivå AA)

  • Statusmeddelanden förmedlas inte på ett tydligt sätt till den som använder skärmläsare.

Dokument

Tjänsten kan innehålla många PDF-dokument som delvis brister i tillgänglighet. Dokumenten kan innehålla bilder utan textalternativ, sakna taggar så att de inte fungerar korrekt med skärmläsare, ha fel läsordning samt otydlig länktext. Nordea håller på att åtgärda dessa dokument.

Återkoppling om tillgänglighet

Har du upptäckt problem med tillgängligheten i våra digitala tjänster? Om du inte hittar svar i vårt tillgänglighetsutlåtande för tjänsten, får du gärna skicka dina synpunkter till oss.

Tillsynsmyndighet

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på den här sajten, börja då med att skicka dina synpunkter till oss via sajtens administratör. Du får svar inom 14 dagar. Efter den 28 juni 2025, när den europeiska tillgänglighetslagen har trätt i kraft, kan du rapportera problem till Post- och telestyrelsen (PTS) om du inte har fått svar inom 14 dagar. 

Kontaktuppgifter – PTS

Kontaktuppgifter till PTS läggs till den 28 juni 2025.