Extern utvärdering

Den här tjänstens tillgänglighet har utvärderats av ett externt företag som är specialiserade på tillgänglighet. Tjänsten har testats på olika enheter med hjälp av manuella testmetoder, bland annat för att kontrollera att den kan användas med tangentbord och skärmläsare. Dessutom kontrolleras tillgängligheten löpande med hjälp av ett automatiskt verktyg.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. De identifierade bristerna ska åtgärdas senast 31 december 2025. Utlåtandet uppdateras en gång om året.

Innehåll som inte är tillgängligt i den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller ännu inte kraven på följande områden:

Möjlig att uppfatta

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text (nivå A)

  • Det finns dekorativa bilder som inte har märkts upp som dekorativa.
  • Det finns informativa bilder och visuella dataelement som saknar textalternativ.

WCAG 1.3.1 Information och relationer (nivå A)

  • Ibland visas inte information som är tillgänglig för tekniska hjälpmedel.
  • Ibland är information otydlig i sitt sammanhang.
  • En del av innehållet är dolt för tekniska hjälpmedel.
  • Ibland är uppmärkningen av semantiska strukturer för tekniska hjälpmedel felaktig eller saknas.
  • En del visuellt dolt innehåll är inte alltid ordentligt dolt för tekniska hjälpmedel.

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning (nivå A)

  • Ibland är läsordningen inte meningsfull.

WCAG 1.4.1 Användning av färger (nivå A)

  • Ibland är färg det enda visuella sättet att förmedla viss information.

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) (nivå AA)

  • Ibland är kontrasten mellan textkomponenter och bakgrunden otillräcklig.

Hanterbar

WCAG 2.1.1 Tangentbord (nivå A)

  • En del interaktiva komponenter kan inte hanteras med tangentbordet.

WCAG 2.4.3 Fokusordning (nivå A)

  • Ibland är fokusordningen inte meningsfull.
  • Ibland försvinner tangentbordsfokus eller är inte konsekvent när användaren byter vy.
  • Ibland försvinner tangentbordsfokus eller är inte konsekvent när användaren utför vissa åtgärder.

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) (nivå A)

  • Ibland är syftet med en länk otydlig i sitt sammanhang.

WCAG 2.5.3 Etikett i namn (nivå A)

  • En del maskinläsbara namn på interaktiva komponenter saknar synliga ledtexter/etiketter.

Begriplig

WCAG 3.1.2 Språk för del av sida (nivå A)

  • En del språkattribut är felaktigt inställda för delar av innehållet.

WCAG 3.2.2 Vid inmatning (nivå A)

  • Ibland förändras sammanhanget vid inmatning på ett sätt som inte beskrivits i förväg.

WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering (nivå AA)

  • En del interaktiva komponenter är inte konsekvent identifierade.

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel (nivå A)

  • En del felmeddelanden är inte kopplade till det fält som avses.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (nivå A)

  • En del instruktioner för tekniska hjälpmedel är felaktiga.
  • En del interaktiva komponenter saknar beskrivande namn.
  • En del ledtexter/etiketter eller instruktioner saknas eller är inte kopplade till det fält som avses.

Robust

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde (nivå A)

  • En del komponenters tillstånd är inte uppmärkta för tekniska hjälpmedel.
  • Uppmärkning för tekniska hjälpmedel är felaktig eller saknas för en del meningsfulla roller.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (nivå AA)

  • Statusmeddelanden saknar presentationer.

Dokument

Tjänsten kan innehålla många PDF-dokument som delvis brister i tillgänglighet. Dokumenten kan innehålla bilder utan textalternativ, sakna taggar så att de inte fungerar korrekt med skärmläsare, ha fel läsordning samt otydlig länktext. Nordea håller på att åtgärda dessa dokument.

Återkoppling om tillgänglighet

Har du upptäckt problem med tillgängligheten i våra digitala tjänster? Om du inte hittar svar i vårt tillgänglighetsutlåtande för tjänsten, får du gärna skicka dina synpunkter till oss.

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på den här sajten, börja då med att skicka dina synpunkter till oss via sajtens administratör. Du får svar inom 14 dagar. 

Kontakta tillsynsmyndigheten

Om du inte har fått svar inom 14 dagar kan du rapportera problem till Myndigheten för digital förvaltning (DIGG)Öppnas i nytt fönster, som är tillsynsmyndighet.