Frågor och svar PlusGiro och Bankgiro

PlusGiro och Bankgiro

Finns det någon beloppsgräns för betalningar?

Du kan göra betalningar och överföringar på sammanlagt 250 000 kronor per dag. Vill du höja beloppsgränsen är du välkommen att ringa Kundcenter, 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Hur registrerar jag en ny betalning?

Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj "Betala och överföra" och sedan "Betalning PG/BG".

  • Välj betalningskonto i rullisten för "Från konto" och fyll i övriga fält.
  • Kontrollera att alla uppgifter är rätt, och klicka därefter på Fortsätt.
  • På nästa sida visas uppgifterna i en sammanställning. Vill du registrera fler betalningar eller överföringar upprepar du proceduren från början genom att klicka på "Ny betalning PG/BG" eller "Ny överföring andra konton".
  • När du är klar kan du signera och skicka in uppgifterna till oss direkt, eller också gör du det vid ett senare tillfälle. Dina uppgifter sparas. Nästa gång du loggar in hittar du dem under "Signera och skicka".
Jag försöker göra en betalning men får felmeddelandet ”Felaktigt referensnummer”. Vad ska jag göra?

Många bank- och Plusgirobetalningar kräver OCR-nummer. OCR-numret finns alltid längst ner till vänster bredvid beloppet på inbetalningskortet, mellan två #-tecken och består endast av siffror.

När dras pengarna från mitt konto?

Betalning till PlusGiro: Uttaget görs mellan klockan 02.00-15.50 på betalningsdagen.

Betalning till Bankgiro: Uttaget görs mellan kl. 00.15-09.45 på betalningsdagen.

När får mottagaren pengarna när jag ska betala min räkning?

PlusGiro: Signera din betalning senast klockan 15.50, om den ska nå mottagaren samma dag. 

Bankgiro: Signera din betalning senast klockan 09.45 om den ska nå mottagaren samma dag. 

Betalningsdagen ska vara en bankdag. Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Vad händer om jag skickar pengar till fel mottagare?

Om du av misstag skickat en betalning till fel mottagare eller skickar en betalning två gånger behöver du kontakta mottagaren för att få tillbaka pengarna.