- Vad är Bankgiro?
Bankgiro är ett svenskt betalningssystem som förenklar betalningar mellan företag och privatpersoner. Ett bankgironummer är en unik adress som företag använder för att ta emot betalningar, oavsett vilken bank de har.
När du betalar till ett bankgironummer dirigeras pengarna automatiskt till mottagarens konto. Systemet administreras av Bankgirot och används för både fakturor, autogiro och andra typer av betalningar.
Till skillnad från kontonummer är bankgironummer offentliga och kan delas utan risk.
- Vad är PlusGiro?
PlusGiro är Nordeas eget betalningssystem i Sverige. Till skillnad från Bankgiro, som ägs gemensamt av flera banker, drivs PlusGiro enbart av Nordea men är öppet för kunder från alla banker.
Det ger företag och privatpersoner ett unikt PlusGironummer för att ta emot betalningar, oavsett vilken bank avsändaren använder. PlusGiro används för fakturor, löner och andra betalningar.
PlusGironummer kan delas öppet utan risk, eftersom det bara går att skicka pengar till, inte från, numret.
- Finns det någon beloppsgräns för betalningar?
Ja, det finns en gräns för hur stora överföringar och betalningar du kan göra sammanlagt per dag. Gränsen är individuell och om du går över din gräns får du ett felmeddelande när du försöker göra din överföring. Du kan ändra beloppsgränsen genom att ringa Kundservice.
Du kan enkelt ringa från vår app för att komma snabbare fram till Kundservice: tryck på Hjälp och Ring Kundservice. Där ser du även aktuell kötid.
Om du inte har möjlighet att använda appen går det också bra att ringa 0771-22 44 88.
- Hur registrerar jag en ny betalning?
I appen
Välj Betala och överföra för att göra en betalning till ett Plus- eller Bankgiro. Ange kontonummer och välj Betalningstyp.
Du kan kopiera en tidigare betalning eller överföring som en ny i appen. Genom att gå in på en transaktion från en tidigare betalning och sedan trycka på knappen Kopiera, överförs automatiskt information såsom namn, kontonummer, belopp, OCR/meddelande och betalningstyp till en ny betalning.
I nätbanken
Via sidan Betala och överföra gör du en betalning till ett Plus- eller Bankgiro.
Här kan du se instruktionsfilmer på hur du gör betalningar och överföringar samt överföringar mellan egna konton.
- Jag försöker göra en betalning men får felmeddelandet ”Felaktigt referensnummer”. Vad ska jag göra?
Många Bank- och Plusgirobetalningar kräver OCR-nummer. OCR-numret finns alltid längst ner till vänster bredvid beloppet på inbetalningskortet, mellan två #-tecken och består endast av siffror.
- Jag har registrerat en betalning, när dras pengarna från mitt konto?
Betalning till PlusGiro: pengarna dras mellan kl. 02.00 och 15.50 på betalningsdagen.
Betalning till Bankgiro: pengarna dras mellan kl. 00.15 och 09.45 på betalningsdagen.
- När behöver jag senast betala min räkning för att den ska nå mottagaren samma dag?
PlusGiro: signera din betalning senast kl. 15.50, om den ska nå mottagaren samma dag.
Bankgiro: signera din betalning senast kl. 09.45 om den ska nå mottagaren samma dag.
Betalningsdagen ska vara en bankdag. Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.
- Vad händer om jag skickar pengar till fel mottagare?
Om du av misstag skickar en betalning till fel mottagare eller dubbelbetalar behöver du kontakta mottagaren för återbetalning.
- Vad händer om min betalning eller överföring blir avvisad?
Blir en betalning eller överföring avvisad görs nya försök att dra pengarna under ytterligare två vardagar.
En betalning kan bli avvisad på grund av att det finns en gräns på hur stora betalningar du kan registrera per dygn.
Gränsen är individuell och du får ett felmeddelande vid registrering av betalningen om du går över din individuella beloppsgräns. Observera att beloppsgränsen gäller för dagen som du signerar, inte dagen som pengarna lämnar kontot.
Om du vill överföra ett belopp som överstiger din individuella dagliga gräns kan du om möjligt dela upp beloppet över flera dagar.
För att ändra eller ta bort en avvisad betalning i nätbanken klickar du på fliken Betala och överföra och länken Kommande uppdrag.
I appen klickar på Betala och överföra via fliken Översikt följt av Avvisade. Klicka på betalningen och därefter Ändra eller Ta bort.
Om din betalning avvisats är det viktigt att du signerar den på nytt för att den ska genomföras.
- Hur ändrar eller tar jag bort en sparad mottagare?
Du kan ändra eller ta bort en sparad mottagare i nätbanken via Betala och överföra och Mottagare.
I appen trycker du på Betala och överföra och Sparade mottagare under fliken Översikt.