Frågor och svar Nordea Debit

Nordea Debit

Finns det någon beloppsgräns för köp?

Nej, det finns ingen beloppsgräns vid köp. Det är saldot på kontot som styr. 

Hur är det möjligt att övertrassera kontot när man inte har kredit?

Vissa företag och butiker reserverar inte kortköpet. Det sker först några dagar senare när inköpsställets faktiska underlag når Nordea och då dras ifrån ditt konto. Från köptillfället fram till den dagen pengarna dras från ditt konto har du tillgång till pengar som du redan har handlat för.

Vad täcker avbeställningsskyddet vid köp av resa med mitt bankkort?

Om den försäkrade, närstående person eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall. Ersättning lämnas för avbeställningskostnader.

Läs mer om försäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor.

Vad täcker reseförsäkringen vid köp av resa med mitt bankkort?

Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Bankkort ingår en kompletterande reseförsäkring.


I försäkringen ingår ersättning för: Avbeställningsskydd, Bagage- och transportmedelsförseningar, Invaliditet och dödsfall genom olycksfall, självrisk på eget hem och egen bil och självrisk på hyrbil.

Läs mer om försäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor.

Behöver jag aktivera mitt kort för köp utomlands?

Ja, när du får ett nytt kort från Nordea behöver du aktivera det. Samtidigt som du aktiverar kortet så väljer du var du vill att kortet ska fungera. 

Ett företag drar pengar varje månad via mitt kort. Hur stoppar jag det?

Kontakta företaget och avsluta dragningen. Nordea kan inte stoppa enskilda transaktioner.

Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?

Du kan ta ut 20 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.

Hur mycket kostar det att göra köp utomlands?

På köp utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.

Hur mycket kostar det att göra uttag utomlands?

På uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.

Kostnaden för själva uttaget varierar beroende vilket kort som används. Läs mer om avgifter för uttag under respektive produktsida och fliken ”Priser och villkor”.

Hur ser jag min PIN-kod till mitt kort?

Nu kan du se dina PIN-koder på ett snabbt och säkert sätt för alla dina Nordeakort i Internetbanken.  

  • Om du har glömt din PIN-kod till ditt kort kan du se den direkt i din Internetbank
  • Tjänsten är kostnadsfri
  • Obegränsade visningar av kortens PIN-koder i Internetbanken

      Var ser jag mina PIN-koder i Internetbanken?

  1. Du loggar in med Mobilt BankID eller e-kod (kortläsare och kort)
  2. Gå till "Kort" i vänsternavigeringen och sedan "Visa PIN-kod"
  3. Tryck på "Visa PIN-kod" på det kort du vill se koden på
  4. Förflyttning sker till en miljö där PIN-koden visas. Du ser en siffra i taget genom att föra muspekaren över asteriskerna (*)
  5. För att komma tillbaka till Internetbanken klickar du på det vita krysset i rutan

OBS För dig som saknar Mobilt BankID och kortläsare, läs mer hur du skapar ett Mobilt BankID på nordea.se/bankidÖppnas i nytt fönster

Du är också välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, öppet dygnet runt.

Hur ska jag betala resan för att reseförsäkringen och avbeställningsskyddet ska gälla?

Mer än hälften av resan behöver betalas med kortet.

Betala med kort direkt hos resebyrån eller uppge kortnummer per telefon, fax eller på resebyråns hemsida, eller betala via Internet-, giro- eller telefontjänst i Nordea.

Kompletterande försäkringar finns i alla Nordeas kort för privatpersoner utom Nordea Electron.

Hur spärrar jag mitt kort?

Om du behöver spärra ditt kort ringer du 08-402 57 10 (från utlandet +46 8 402 57 10).

Jag har handlat med mitt kort men pengarna har inte dragits från kontot. Varför?

Vissa butiker och företag reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet märks på kontot.

Jag vill beställa ett utbyteskort. Hur gör jag?

Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?

Nej, det går inte att välja bild/motiv.

Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?

Nej, det går inte att välja PIN-kod.

Kortköpet har blivit debiterat två gånger. Vad ska jag göra?

Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.

Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.

Här kan du läsa mer om kortreklamation.

Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.  

När försvinner en reservation från kontot?

En reservation brukar ligga kvar på kontot 3-5 bankdagar och ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den inkommer till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.

Varför behöver jag ibland inte slå in PIN-koden när jag handlar med mitt kort?

I kortterminaler som är anslutna till Chip and Go kan du ibland göra köp under 200 kronor utan att slå in PIN-koden. Det är upp till butiken om de vill ansluta sig. Dessa terminaler finns oftast på snabbmatsrestauranger och transportföretag. Fördelen för dig som kund är att det går snabbt och enkelt att göra mindre köp.