- Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?
- För myndiga kunder är uttagsgränsen 15 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.
- För omyndiga kunder upp till 16 år är uttagsgränsen 1000 kr per rullande 7-dagarsperiod.
Uttagsgränserna upphör automatiskt att gälla den månad kortinnehavaren fyller 16 år.
- Varför dras inte alla köp direkt när jag handlar med kortet?
När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet preliminärt direkt på ditt konto i väntan på att det faktiska underlaget från inköpsstället ska komma in till Nordea.
Den preliminära bokningen brukar ligga kvar på kontot 5-7 dagar och ersätts av den riktiga transaktionen så fort den kommit till Nordea.
Vissa företag och butiker reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet överhuvudtaget märks på ditt konto. Det sker först några dagar senare, när inköpsställets faktiska underlag når Nordea. Från köptillfället fram till den dagen pengarna dras från ditt konto har du alltså då för mycket pengar på kontot, pengar som du redan har handlat för.
- Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.
- Jag lyckas inte genomföra mitt kortköp på internet, varför?
Om du handlar i en internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure, där köpet signeras med kort och kortläsare eller Mobilt BankID, behöver du öppna ditt kort för internetköp. Kortet öppnar du i nätbanken eller mobilbanken. Kortet öppnas då i 60 minuter och stängs sedan automatiskt. Läs mer om säkra kortköp på internet och hur du öppnar ditt kort.
- Hur öppnar jag mitt kort för internetköp?
För att handla säkert online kan du behöva öppna ditt kort för "alla internetköp" i nätbanken eller mobilbanken. Kortet är öppet i 60 minuter och stängs sedan automatiskt. Läs mer om säkra kortköp på internet och hur du öppnar ditt kort.
- Hur aktiverar jag mitt kort?
Hur du aktiverar ett kort skiljer sig åt beroende på om det är ett helt nytt kort eller ett utbyteskort. Läs mer om hur du aktiverar ditt kort.
- Finns det någon beloppsgräns för köp?
Nej, det finns ingen beloppsgräns vid köp. Det är saldot på kontot som styr.
- Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands med mitt kort?
På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55% av det svenska beloppet.
Kostnaden för själva uttaget varierar beroende på vilket kort som används. På nordea.se kan du läsa mer om priser och villkor under respektive kort. Läs mer om våra bankkort och kreditkort
- Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?
Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på ett bank- eller kreditkort i Nordea.
- Ett företag drar pengar varje månad via mitt kort. Hur stoppar jag det?
För att stoppa den automatiska dragningen via kortet behöver du kontakta företaget som drar pengar varje månad och säga upp avtalet eller avsluta tjänsten du betalar för.
- Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?
Nej, det går det inte att välja en egen PIN-kod till Nordeas bank-eller kreditkort.
Via sidan "Se din PIN-kod i mobil- eller nätbanken" hittar du instruktioner om hur du kan se din PIN-kod.
Gå till se din PIN-kod i mobil- eller nätbanken
- Mitt kort är trasigt och jag behöver byta ut det. Hur gör jag?
Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Behöver jag göra något för att kunna genomföra köp och uttag med mitt kort när jag åker utomlands?
Ja, kortet behöver öppnas upp för den region du ska resa till. Detta görs i mobilbanken eller nätbanken under "kort". Kortet kan öppnas för Sverige, Norden, Europa eller hela världen.
- Kortköpet har dragits två gånger. Vad ska jag göra?
Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.
Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.
Här kan du läsa mer om kortreklamation.
- Hur ser jag PIN-koden till mitt kort?
Via sidan "Se din PIN-kod i mobil- eller nätbanken" hittar du instruktioner om hur du kan se din PIN-kod.
Gå till se din PIN-kod i mobil- eller nätbanken
- Hur avslutar jag ett kort som jag inte behöver längre?
För att avsluta ett kort du inte längre behöver är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- När försvinner en reservation från kontot?
En reservation kan ligga kvar på kontot upp till 7 bankdagar och ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den inkommer till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.
- Vad täcker reseförsäkringen och avbeställningsskyddet vid köp av resa med mitt bankkort?
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordea Premium/Nordea Gold/Nordea Credit eller Nordea Debit kort ingår en kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från försäkringsgivare Moderna Försäkringar.
I reseförsäkringen ingår ersättning för: Avbeställningsskydd, Bagage- och transportmedelsförseningar, Invaliditet och dödsfall genom olycksfall, självrisk på eget hem och egen bil samt självrisk på hyrbil.
Avbeställningsskydd: Om den försäkrade, närstående person, medresenär, eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall lämnas ersättning för avbeställningskostnader för resa och boende upp till det maxbelopp som anges i de fullständiga villkoren.
Läs mer om försäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor.
- Hur ska jag betala resan för att reseförsäkringen och avbeställningsskyddet ska gälla?
Du som har ett Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit eller Nordea Debit kan betala din resa på något av följande sätt för att reseförsäkring och avbeställningsskydd ska gälla:
- Kortbetalning via resebyråns hemsida
- Betala via mobilbanken, nätbanken eller girotjänst i Nordea
- Betalningsförmedlare som exempelvis Klarna och Paypal när betalningen sker från ditt Nordeakonto/kort
- Även Swish-betalning ger reseförsäkring om du swishar researrangören/flygbolaget direkt
Skada ska anmälas omgående, se information under rubriken Skadeanmälan till Moderna försäkringarÖppnas i nytt fönster
- Hur spärrar jag mitt kort?
Om du har mobilbanken kan du enkelt spärra och beställa nytt kort i appen. Välj det kort som du vill spärra och tryck sedan på "Säkerhet".
Du kan även spärra ditt kort genom att ringa 08-402 57 10 (från utlandet +46 8 402 57 10), öppet dygnet runt.
- Varför behöver jag ibland inte slå in PIN-koden när jag handlar med mitt kort?
Om du blippar kortet vid butikens terminal behöver du inte slå din PIN-kod vid köp under 400 kr. För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa kortet, men du behöver ange kortets PIN-kod. Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor.
- Om jag har ett extrakort kopplat till mitt konto, hur påverkas det om jag stänger eller öppnar mitt eget kort?
Inställningarna du gör för ditt egna kort påverkar inte inställningarna för extrakortet. Extrakortsinnehavaren kan själv välja att öppna eller stänga sitt kort för säkra internetköp eller användningsområde.