- Privat
- Frågor och svar om blippa kort vid betalning
Frågor och svar om att blippa kort vid betalning
Blippa kort vid betalning
- Kan jag stänga av blippfunktionen på mitt kort?
För att stänga av blippen på ditt kort är du välkommen att ringa Kundservice.
För snabbast service - ring enkelt via appen
När du ringer via appen är du redan identifierad och kommer därför fram snabbare till Kundservice. Dessutom ser du aktuell kötid. Logga bara in i appen och tryck på Hjälp.
Du kan också ringa oss på 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster så hjälper vi dig med din fråga. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Hur fungerar kontaktlösa kortbetalningar?
Du blippar ditt kort vid butikens terminal och köpet är klart.
För köp under 400 kronor behöver ingen PIN-kod anges. För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa, men du behöver ange kortets PIN-kod.
Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor.
- Är det säkert att betala kontaktlöst?
Ja, kontaktlösa kort använder samma teknologi som våra övriga kort med chip och PIN-kod, med skillnaden att informationen transporteras från kortet till terminalen trådlöst.
- Vilka butiker accepterar kontaktlösa betalningar?
De flesta butiker accepterar kontaktlösa betalningar. Kolla efter symbolen för kontaktlösa betalningar på butikens terminal.
- Kan jag betala kontaktlöst i andra länder?
Du kan betala kontaktlöst över hela världen där möjligheten finns.