Spoofing – få koll på bedragarnas metoder

Ett allt vanligare inslag från bedragarna kallas spoofing. Det innebär att bedragarna skickar ut ett falskt sms med ett falskt avsändarnamn, t ex namnet på ett välkänt företag.

Få koll på bedragarnas metoder och skydda dig

Bedragare använder falska mejl, sms och telefonsamtal för att lura dig att använda ditt BankID, dina koder och dina kontouppgifter. Syftet är att komma åt dina pengar. 

Bedragarna letar ständigt efter nya sätt att luras på. Det gäller att aldrig lämna ut dina personliga koder eller kontouppgifter, och att aldrig använda BankID eller kortläsare på uppmaning av någon som kontaktar dig, oavsett anledning. Bedragarna använder social manipulation för att försöka sätta dig i situationer där du förleds att göra det ändå. Därför är det viktigt att vara sunt misstänksam, att inte låta sig stressas och ha koll på hur bedragarna agerar.

Spoofing – ett allt vanligare verktyg

Ett allt vanligare inslag från bedragarna kallas spoofing. Det innebär att de skickar ut ett falskt sms med ett falskt avsändarnamn, till exempel namnet på ett välkänt företag. Våra smarta telefoner sorterar och presenterar inte meddelanden efter vilket nummer de kommer ifrån, utan efter vilket avsändarnamn de har. Därför kan sms från bedragare som använder ett falskt avsändarnamn, hamna i samma meddelandetråd i din telefon som ett riktigt sms från det företaget. Tekniken att ange ett falskt avsändarnamn kallas för spoofing.

Efterliknar företagets kommunikation

Ytterligare knep som bedragarna använder är att blanda in sanning i sina försök att luras. De kan till exempel hänvisa till något som kommunicerats på företagets hemsida eller i medier. När vi får ett meddelande som berör något vi själva läst om nyligen känns meddelandet mer trovärdigt. Det ökar risken för att vi luras av bedragarna.

Bedragarna blir också allt skickligare på att imitera företaget de utnyttjar. Idag är det vanligt att falska länkar leder till en webbsida som är mer eller mindre identisk med det utnyttjade företagets. Ett falskt angivet telefonnummer kan också leda till ett talsvar med samma jingel som det utnyttjade företaget använder i sin kundtjänst.

Det här kan du göra:

  • Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter och använd aldrig BankID eller kortläsare på uppmaning av någon som kontaktar dig, oavsett anledning.
  • Var sunt misstänksam och låt dig inte stressas. Bedragare hänvisar nästan alltid till att något brådskande måste åtgärdas. Vid minsta misstanke: slå själv in det korrekta numret till bankens kundtjänst och kontrollring.
  • Om du drabbas, kontakta banken omedelbart och polisanmäl sedan alltid. Anmäl både bedrägeriförsök och genomförda bedrägerier.

Det här gör Nordea:

  • Vi håller dig som kund uppdaterad kring bedragarnas senaste knep. Som Nordeakund hittar du alltid uppdaterad information på nordea.se/säkerhet.
  • Vi samarbetar med Polisen både kring nya upplägg och i förebyggande syfte. 
  • Vi samverkar inom ramen för Bankföreningen med andra lokala aktörer för att gemensamt motverka och stävja bedrägerier.
  • Vi samarbetar aktivt med externa aktörer för nedtagning av falska sidor.
  • Vi underrättar löpande telefonoperatörer om falska telefonnummer som bör blockeras.