Extern utvärdering

Våra tjänsters tillgänglighet har utvärderats av ett externt företag som är specialiserade på tillgänglighet. Tjänsterna har testats på olika enheter med hjälp av manuella testmetoder, bland annat för att kontrollera att den kan användas med tangentbord och skärmläsare. Dessutom kontrolleras tillgängligheten löpande med hjälp av ett automatiskt verktyg.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. De identifierade bristerna ska åtgärdas senast i slutet av 2024. Utlåtandet uppdateras en gång om året. 

Innehåll som inte är tillgängligt i den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller ännu inte kraven på följande områden:

Möjlig att uppfatta
Hanterbar
Begriplig
Robust

Möjlig att uppfatta

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning (nivå A)

  • Den visuella ordningsföljden överensstämmer inte med ordningsföljden för tangentbord eller skärmläsare i vissa delar av tjänsten.

Hanterbar

WCAG 2.4.3 Fokusordning (nivå A)

  • Tangentbordsfokus försvinner ofta eller är inte konsekvent när användaren går från en sida till en annan.
  • Tangentbordsfokus försvinner ofta eller är inte konsekvent när modala dialogrutor öppnas och stängs.

Begriplig

WCAG 3.2.2 Vid inmatning (nivå A)

  • Ibland ändras fokus när en användare ändrar och matar in uppgifter.

WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering (nivå AA)

  • Navigeringen är inkonsekvent mellan olika vyer.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (nivå A)

  • En del indatafält för formulär har synliga ledtexter/etiketter som saknar automatisk koppling. Det innebär att en skärmläsare inte skulle läsa upp ledtexten/etiketten som hör till indatafältet.

Robust

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde (nivå A)

  • En del element använder fel roller och attribut, vilket gör det otydligt för den som använder skärmläsare.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (nivå AA)

  • Statusmeddelanden förmedlas inte på ett tydligt sätt till den som använder skärmläsare.

Återkoppling om tillgänglighet

Har du upptäckt problem med tillgängligheten i våra digitala tjänster? Om du inte hittar svar i vårt tillgänglighetsutlåtande för tjänsten, får du gärna skicka dina synpunkter till oss.

Tillsynsmyndighet

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på den här sajten, börja då med att skicka dina synpunkter till oss via sajtens administratör. Du får svar inom 14 dagar. Efter den 28 juni 2025, när den europeiska tillgänglighetslagen har trätt i kraft, kan du rapportera problem till Post- och telestyrelsen (PTS) om du inte har fått svar inom 14 dagar. 

Kontaktuppgifter – PTS

Kontaktuppgifter till PTS läggs till den 28 juni 2025.