Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Så kan du skydda dig från att bli utsatt för bedrägeri

Här har vi listat några saker som är bra att komma ihåg för att kunna använda dina banktjänster säkert och förhindra att du blir utsatt för bedrägerier.

Använd dina banktjänster säkert

Det är bra om du kommer ihåg detta för att kunna använda dina banktjänster säkert och förhindra att du blir utsatt för bedrägerier.

  • Endast du får använda ditt konto. Det betyder att en kompis eller någon annan absolut inte får använda ditt konto oavsett situation då det är brottsligt och leder till stora konsekvenser för alla inblandade. 
  • Endast du får använda din Swish. Om någon vill låna din Swish för att swisha pengar till någon annan måste du säga nej, annars begår du ett brott. 
  • Använd aldrig BankID på uppdrag av någon annan. Kolla alltid vad du signerar när du öppnar säkerhetsappen för BankID. Stämmer texten överens med den sidan du vill öppna eller det du vill göra, till exempel ”Betala”?
  • Nordea eller någon annan bank eller myndighet ringer aldrig upp för att be dig legitimera dig med BankID eller mejlar dig och ber om uppgifter som personnummer, BankID eller kontonummer. 
  • Fota aldrig ditt kort eller ID-handlingar för att dela på exempelvis sociala medier.

Konsekvenser av penningtvättbrott

Vi förstår att alla kan göra fel men konsekvenserna kan bli stora om du till exempel tar emot pengar via Swish som du sen swishar vidare eller tar ut. 

Om du gör detta bryter du mot avtalet om att endast du får använda dina banktjänster. Detta kallas penningtvättbrott och Nordea har då en skyldighet att starta en utredning. Beroende på vad utredningen kommer fram till kan konsekvenserna bli följande:

  • Ditt bankkonto kan spärras och du kanske inte kan få öppna ett nytt konto eller få bankkort.
  • Du kan förhindras att få studiemedel eller lån till bostad.
  • Du kan bli dömd för penningtvättsbrott i domstol och då straffas för detta och få ”en prick i registret”. 

William blev utsatt som penningmålvakt

Läs om när William 16 år, hjälpte en person vilket fick konsekvenser som han aldrig kunnat föreställa sig. William heter egentligen något annat.

William är en helt vanlig 16-årig kille. En dag när han varit och fikat med några kompisar och är på väg till bussen kommer det plötsligt fram en man till honom. William brukar ignorera folk han inte känner men mannen verkar så stressad och ledsen. Han säger till William att någon tagit hans bankkort och att han ser att någon har börjat ta ut pengar. William tycker synd om mannen och frågar om han kan göra något. 

Mannen frågar då om han kan föra över pengar till William som han sen kan ta ut, så att mannen kan rädda lite av sina besparingar. William brukar lita på att människor inte vill honom något ont och han har lärt sig att man ska hjälpa andra om man kan. Därför går han med på att ta emot pengarna och att ta ut dem. Mannen lugnar sig och säger hela tiden att William räddat honom. 

När transaktionen är gjord och William tagit ut 15 000 kronor säger mannen att han kan få 500 kronor som tack för besväret. William som sparar till en ny mobil tar emot pengarna och tänker inte mer på händelsen. 

När han kommer hem frågar hans pappa hur dagen varit. William berättar om hur han hjälpt mannen. Pappan blir till Williams förvåning inte glad utan orolig. Han säger till William att han begått ett brott när han hjälpt mannen, och att han har agerat målvakt för penningtvätt. 

William förstår ingenting, han var ju bara snäll och hjälpte mannen. Pappan ringer direkt till Nordea och berättar vad som hänt. Kundservice ber pappan ringa till polisen och anmäla händelsen. 

Efter två veckor får William ett brev med information om att pengarna som han hjälpte mannen att ta ut kom från ett bedrägeri mot en 80-årig kvinna. Bedragarna hade lurat kvinnan på 400 000 kronor som de sedan hade lurat många ungdomar att ta emot och ta ut i en bankomat för att tvätta pengarna. I brevet står det också att William blivit avstängd från banken och att hans konton är frysta. 

Först ett år senare har William tillgång till Nordeas tjänster igen. Han tycker att det har varit fruktansvärt att vara utan kontokort, konto och BankID.