- Varför har mitt nya Nordea Electron kort giltighetstid?
Det beror på att Nordea Electron kommer att ersättas av Nordea Debit. Du kommer att få ett nytt Nordea Debit-kort innan giltighetstiden går ut.
- Jag är god man/förvaltare och har fått ett nytt Electron-kort med kort giltighetstid. Varför?
Det beror på att Nordea Electron kommer att ersättas av Nordea Debit. Du kommer att få ett nytt Nordea Debit-kort innan giltighetstiden går ut. Det nya kortet kommer att ha samma typ av inställningar som ditt Electron-kortet har idag.
- Kan jag ansöka om Nordea Electron trots att det kommer att ersättas av Nordea Debit?
Ja, det går bra att ansöka om Nordea Electron. Kortet du får kommer att ha en kortare giltighetstid än vanligt och byts automatiskt ut mot ett Nordea Debit-kort under 2023-2024.
- Kan jag ändra beloppsgränserna för mitt omyndiga barn?
Ja, det går att ändra beloppsgränserna. Du är välkommen att ringa Kundservice på 0771- 22 44 88Öppnas i nytt fönster för mer information. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Vilka beloppsgränser gäller för omyndigt barn vid köp och uttag?
Nordea Electron har beloppsgränser för ungdomar upp till 16 år.
Beloppsgränserna är 1 000 kronor för kortköp och 1 000 kronor för kontantuttag per rullande 7-dagarsperiod.
Gränserna gäller både i Sverige och utomlands. De upphör automatiskt att gälla den månad kortinnehavaren fyller 16 år.
- Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?
Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på ett bank- eller kreditkort i Nordea.
- Hur ändrar jag inställningar på mitt kort för internetköp?
Du ser och ändrar din inställning för kortet i appen och nätbanken.
I appen
- Klicka på kortet.
- Välj Inställningar.
I nätbanken
- Gå till Ekonomi i menyn och sedan Kort.
- Klicka på kortet.
- Hur aktiverar jag mitt kort?
Hur du aktiverar ett kort skiljer sig åt beroende på vilket kort du har, samt om det är ett helt nytt kort eller utbyteskort. Läs mer om hur du aktiverar ditt kort.
- Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?
- För myndiga kunder är uttagsgränsen 15 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.
- För omyndiga kunder upp till 16 år är uttagsgränsen 1000 kr per rullande 7-dagarsperiod.
Uttagsgränserna upphör automatiskt att gälla den månad kortinnehavaren fyller 16 år.
- Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?
Nej, det går det inte att välja en egen PIN-kod till Nordeas bank-eller kreditkort.
Via sidan "Se din PIN-kod i mobil- eller nätbanken" hittar du instruktioner om hur du kan se din PIN-kod.
Gå till se din PIN-kod i mobil- eller nätbanken
- Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet får nytt kortnummer men du behåller din nuvarande PIN-kod.
- Kan jag/mitt omyndiga barn använda Nordea Electron utomlands?
Ja, kortet fungerar för köp och uttag utomlands. Kortet kan användas på inköpsställen/uttagsautomater med Nordea Electron-dekal. Kortet behöver öppnas upp för den region du ska resa till. Detta görs i mobilbanken eller nätbanken under "kort". Kortet kan öppnas för Sverige, Norden, Europa eller hela världen.
- Hur ser jag PIN-koden till mitt kort?
I mobilbanken
Gå till fliken Översikt och tryck på kortet det gäller. Tryck på PIN-kod och håll sedan in knappen Visa PIN-kod för att se koden.
I nätbanken
Gå till fliken Ekonomi och välj Kort. Klicka på kortet det gäller och klicka på Visa PIN-kod. Klicka på knappen Visa PIN-kod.
- Mitt kort är trasigt och jag behöver byta ut det. Hur gör jag?
Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Behöver jag göra något för att kunna genomföra köp och uttag utomlands?
Ja, kortets användningsområde behöver vara öppet för den del av världen kortköpet eller uttaget genomförs ifrån. Såhär ändrar du användningsområde:
I appen
Gå till fliken Översikt och tryck på kortet det gäller. Välj Inställningar och bocka i önskat användningsområde och spara.
I nätbanken
Gå till fliken Ekonomi och Kort. Klicka på kortet det gäller och välj Ändra till höger om Användningsområde. Välj önskat användningsområde i rullisten och Spara.
- Hur avslutar jag ett kort som jag inte behöver längre?
För att avsluta ett kort du inte längre behöver är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Varför dras inte alla köp direkt när jag handlar med kortet?
När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet preliminärt direkt på ditt konto i väntan på att det faktiska underlaget från inköpsstället ska komma in till Nordea.
Den preliminära bokningen brukar ligga kvar på kontot 5-7 dagar och ersätts av den riktiga transaktionen så fort den kommit till Nordea.
Vissa företag och butiker reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet överhuvudtaget märks på ditt konto. Det sker först några dagar senare, när inköpsställets faktiska underlag når Nordea. Från köptillfället fram till den dagen pengarna dras från ditt konto har du alltså då för mycket pengar på kontot, pengar som du redan har handlat för.
- När försvinner en reservation från kontot?
En reservation kan ligga kvar på kontot upp till 7 bankdagar och ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den inkommer till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.
- Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands med mitt kort?
På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.
Kostnaden för själva uttaget varierar beroende på vilket kort som används. På nordea.se kan du läsa mer om priser och villkor under respektive kort. Läs mer om våra bankkort och kreditkort
- Varför behöver jag ibland inte slå in PIN-koden när jag handlar med mitt kort?
Om du blippar kortet vid butikens terminal behöver du inte slå din PIN-kod vid köp under 400 kr. För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa kortet, men du behöver ange kortets PIN-kod. Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor.
- Ingår reseförsäkring och avbeställningsskydd på mitt Nordea Electron?
Nej, det ingår inte i Nordea Electron.
- Kortköpet har dragits två gånger. Vad ska jag göra?
Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.
Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.
Här kan du läsa mer om kortreklamation.