Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar Nordea Electron

Nordea Electron

Det fungerar inte att göra ett köp via Internet. Varför?

Kontrollera först och främst att företaget accepterar kortet, Nordea Electron.

Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Du kan också skicka kundpost till oss genom att logga in på din Internetbank med e-kod eller Mobilt BankID och välja ”kontakta oss” uppe till höger.

Finns det beloppsgränser för mitt omyndiga barn vid köp och uttag?

Visa Electron har beloppsgränser för ungdomar 11-15 år. 1 000 kronor för kortköp och 1 000 kronor för kontantuttag per rullande 7-dagarsperiod. Gränserna gäller både i Sverige och utomlands. De upphör automatiskt att gälla den månad kortinnehavaren fyller 16 år.

Ingår reseförsäkring och avbeställningsskydd på mitt Nordea Electron?

Nej, det ingår inte i Nordea Electron.

Kan jag ändra beloppsgränserna för mitt omyndiga barn?

Ja, det går att ändra beloppsgränserna. Du är välkommen att ringa Kundservice 0771- 22 44 88, dygnet runt, för mer information. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Kan jag/mitt omyndiga barn använda Nordea Electron utomlands?

Ja, kortet fungerar för köp och uttag utomlands. Kortet kan användas på inköpsställen/uttagsautomater med Nordea Electron-dekal.

Varför behöver jag ibland inte slå in PIN-koden när jag handlar med mitt kort?

I kortterminaler som är anslutna till Chip and Go kan du ibland göra köp under 200 kronor utan att slå in PIN-koden. Det är upp till butiken om de vill ansluta sig. Dessa terminaler finns oftast på snabbmatsrestauranger och transportföretag. Fördelen för dig som kund är att det går snabbt och enkelt att göra mindre köp. 

När försvinner en reservation från kontot?

En reservation brukar ligga kvar på kontot 3-5 bankdagar och ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den inkommer till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.

Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.  

Kortköpet har blivit debiterat två gånger. Vad ska jag göra?

Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.

Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.

Här kan du läsa mer om kortreklamation.

Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?

Nej, det går inte att välja PIN-kod.

Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?

Nej, det går inte att välja bild/motiv.

Jag vill beställa ett utbyteskort. Hur gör jag?

Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Jag har handlat med mitt kort men pengarna har inte dragits från kontot. Varför?

Vissa butiker och företag reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet märks på kontot.

Hur ser jag min PIN-kod till mitt kort?

Nu kan du se dina PIN-koder på ett snabbt och säkert sätt för alla dina Nordeakort i Internetbanken.  

  • Om du har glömt din PIN-kod till ditt kort kan du se den direkt i din Internetbank
  • Tjänsten är kostnadsfri
  • Obegränsade visningar av kortens PIN-koder i Internetbanken

      Var ser jag mina PIN-koder i Internetbanken?

  1. Du loggar in med Mobilt BankID eller e-kod (kortläsare och kort)
  2. Gå till "Kort" i vänsternavigeringen och sedan "Visa PIN-kod"
  3. Tryck på "Visa PIN-kod" på det kort du vill se koden på
  4. Förflyttning sker till en miljö där PIN-koden visas. Du ser en siffra i taget genom att föra muspekaren över asteriskerna (*)
  5. För att komma tillbaka till Internetbanken klickar du på det vita krysset i rutan

OBS För dig som saknar Mobilt BankID och kortläsare, läs mer hur du skapar ett Mobilt BankID på nordea.se/bankidÖppnas i nytt fönster

Du är också välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88, öppet dygnet runt.

Hur mycket kostar det att göra uttag utomlands?

På uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.

Kostnaden för själva uttaget varierar beroende vilket kort som används. Läs mer om avgifter för uttag under respektive produktsida och fliken ”Priser och villkor”.

Hur mycket kostar det att göra köp utomlands?

På köp utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.

Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?

Du kan ta ut 20 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.

Behöver jag aktivera mitt kort för köp utomlands?

Ja, när du får ett nytt kort från Nordea behöver du aktivera det. Samtidigt som du aktiverar kortet så väljer du var du vill att kortet ska fungera. 

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster