Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Frågor och svar Nordea Electron

Nordea Electron

Kan jag ändra beloppsgränserna för mitt omyndiga barn?

Ja, det går att ändra beloppsgränserna. Du är välkommen att ringa Kundservice på 0771- 22 44 88 för mer information. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Finns det beloppsgränser för mitt omyndiga barn vid köp och uttag?

Nordea Electron har beloppsgränser för ungdomar 11-15 år. 1 000 kronor för kortköp och 1 000 kronor för kontantuttag per rullande 7-dagarsperiod. Gränserna gäller både i Sverige och utomlands. De upphör automatiskt att gälla den månad kortinnehavaren fyller 16 år.

Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?

Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på ett bank- eller kreditkort i Nordea.

Det fungerar inte att göra ett köp via Internet. Varför?

Kontrollera först och främst att företaget accepterar kortet, Nordea Electron.

Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Du kan också skicka kundpost till oss genom att logga in på din Internetbank med e-kod eller Mobilt BankID och välja ”kontakta oss” uppe till höger.

Hur öppnar jag mitt kort för internetköp?

För att handla säkert online kan du behöva öppna ditt kort för "alla internetköp". Kortet är öppet i 60 minuter och stängs sedan automatiskt. Läs mer om säkra kortköp på internet och hur du öppnar ditt kort.

Hur aktiverar jag mitt kort?

Tillvägagångssättet för att aktivera ett kort skiljer sig åt beroende på om det är ett helt nytt kort eller ett utbyteskort.Så här aktiverar du ditt kort.

Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?

Du kan ta ut 20 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.

Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?

Nej, för närvarande går det inte att välja en egen PIN-kod till Nordeas bank-eller kreditkort. 

Tips! Du kan se din PIN-kod i Mobil- och Internetbanken under kort.

Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.  

Kan jag/mitt omyndiga barn använda Nordea Electron utomlands?

Ja, kortet fungerar för köp och uttag utomlands. Kortet kan användas på inköpsställen/uttagsautomater med Nordea Electron-dekal. Kortet behöver öppnas upp för den region du ska resa till.  Detta görs i Mobil- eller Internetbanken under Kort. Kortet kan öppnas för Sverige, Norden, Europa eller hela världen.

Hur ser jag min PIN-kod till mitt kort?

Du kan se din PIN-kod i Mobil- och Internetbanken under kort. 

OBS För dig som saknar Mobilt BankID och kortläsare, läs mer hur du skapar ett Mobilt BankID på nordea.se/bankidÖppnas i nytt fönster

Jag vill beställa ett utbyteskort. Hur gör jag?

Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Behöver jag öppna mitt kort för att genomföra köp och uttag när jag åker utomlands?

 Ja, kortet behöver öppnas upp för den region du ska resa till.  Detta görs i Mobil- eller Internetbanken under Kort. Kortet kan öppnas för Sverige, Norden, Europa eller hela världen.

Hur avslutar jag ett kort som jag inte behöver längre?

Om du blivit av med ditt kort är det viktigt att spärra det så snart som möjligt. Om du behöver spärra ditt kort ringer du 08-402 57 10 (från utlandet +46 8 402 57 10).

För att avsluta ett kort är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Varför dras inte alla köp direkt när jag handlar med kortet?

När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet preliminärt direkt på ditt konto i väntan på att det faktiska underlaget från inköpsstället ska komma in till Nordea. 

Den preliminära bokningen brukar ligga kvar på kontot 5-7 dagar och ersätts av den riktiga transaktionen så fort den kommit till Nordea.

Vissa företag och butiker reserverar inte kortköpet. Det betyder att det kan ta några dagar innan köpet överhuvudtaget märks på ditt konto. Det sker först några dagar senare, när inköpsställets faktiska underlag når Nordea. Från köptillfället fram till den dagen pengarna dras från ditt konto har du alltså då för mycket pengar på kontot, pengar som du redan har handlat för.

När försvinner en reservation från kontot?

En reservation kan ligga kvar på kontot upp till 7 bankdagar och ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den inkommer till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.

Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands med mitt kort?

På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet. 

Kostnaden för själva uttaget varierar beroende på vilket kort som används. Klicka på "Våra tjänster", "Kreditkort och bankkort". Välj det kort det gäller och läs mer om avgifter under fliken ”Priser och villkor” på produktsidan.

Varför behöver jag ibland inte slå in PIN-koden när jag handlar med mitt kort?

Om du blippar kortet vid butikens terminal behöver du inte slå din PIN-kod vid köp under 400 kr. För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa kortet, men du behöver ange kortets PIN-kod. Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor.

Ingår reseförsäkring och avbeställningsskydd på mitt Nordea Electron?

Nej, det ingår inte i Nordea Electron.

Kortköpet har blivit debiterat två gånger. Vad ska jag göra?

Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.

Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.

Här kan du läsa mer om kortreklamation.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster