Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar om att byta bank från Nordea

Byta bank från Nordea

Hur går jag tillväga för att byta bank från Nordea?

Om du bestämt dig för att byta bank vill vi hjälpa dig med tips för att underlätta för dig, för att bytet ska gå så smidigt som möjligt. En bra början är att läsa informationen och instruktionerna som finns i Bankföreningens ”Checklista för dig som vill byta bankÖppnas i nytt fönster”.

Den information som checklistan beskriver hittar du i din mobil- och internetbank.

Hur gör jag med autogiro och e-faktura?

Notera eller skriv ut en översikt över autogiron och e-fakturor som du har hos oss. Du hittar din översikt i internetbanken. Efter att du avslutat ditt konto hos oss försvinner all information om dina autogiron och e-fakturor. E-fakturor måste du registrera på nytt hos banken du byter till. Den banken kommer att flytta dina autogiron, men det är alltid bra att kontrollera att alla autogiron blivit korrekt flyttade.

Hur gör jag med kontokredit och kreditkortsskuld?

Om du har en kvarstående kontokredit eller kreditkortsskuld måste du betala in skulden innan kontot och kortet kan avslutas. Aktuell kreditkortsskuld hittar du i din mobil- och internetbank. Kontakta oss om du är osäker på vilket belopp du ska betala in. När du betalat in hela skulden, kontakta oss på nytt för att få reda på hur stor skuldräntan är, och betala in den i förskott på kontot.

Hur gör jag om det är flera kontohavare?

I de fall kontot har fler kontohavare behöver samtliga kontohavare godkänna att kontot ska avslutas.

Var hittar jag kontonummer och kontoutdrag?

I Internetbanken hittar du kontonummer och kontoutdrag under fliken konton - kontoutdrag och kontoinformation.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster