Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Frågor och svar om att byta bank

Byta bank från Nordea

Hur avslutar jag mina konton när jag ska byta bank?

Om du vill avsluta dina konton i samband med att du byter bank, så ska du kontakta din nya bank.

Nordea har tillsammans med övriga banker inom Bankföreningen tagit fram gemensamma rutiner för att ditt bankbyte ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. 

Du hittar en steg-för-steg beskrivning av hur bankbytet går till i Bankföreningens broschyr "Bankgemensamma rutiner för bankbyte".

Här finns också en checklista som visar vilka uppgifter du behöver lämna till banken. 

Förbered dig noga. En bra början är att gå igenom checklistan för bankbyteÖppnas i nytt fönster.  

Hur gör jag med autogiro och e-faktura?

Notera eller skriv ut en översikt över autogiron och e-fakturor som du har hos oss. Du hittar din översikt i internetbanken. Efter att du avslutat ditt konto hos oss försvinner all information om dina autogiron och e-fakturor. E-fakturor måste du registrera på nytt hos banken du byter till. Den banken kommer att flytta dina autogiron, men det är alltid bra att kontrollera att alla autogiron blivit korrekt flyttade.

Hur gör jag med kontokredit och kreditkortsskuld?

Om du har en kvarstående kontokredit eller kreditkortsskuld måste du betala in skulden innan kontot och kortet kan avslutas. Aktuell kreditkortsskuld hittar du i din mobil- och internetbank. Kontakta oss om du är osäker på vilket belopp du ska betala in. När du betalat in hela skulden, kontakta oss på nytt för att få reda på hur stor skuldräntan är, och betala in den i förskott på kontot.

Hur gör jag om det är flera kontohavare?

I de fall kontot har fler kontohavare behöver samtliga kontohavare godkänna att kontot ska avslutas.

Var hittar jag kontonummer och kontoutdrag?

Du hittar information om konton och kontonummer i Internetbanken och Mobilbanken under Översikt.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster