Vad är insättningsgarantin?

Insättningsgarantin är ett skydd som garanterar att bankkunder får tillbaka sina insatta pengar, upp till ett maxbelopp, om banken går i konkurs. Nedan sammanfattas vad insättningsgarantin innebär för dig som kund i Nordea.

  • Då Nordeas huvudkontor ligger i Finland skyddas våra kunder både av den finska och den svenska insättningsgarantin.
  • Den finska insättningsgarantin täcker insättningar upp till ett maximalt belopp motsvarande 100 000 euro. Den svenska täcker insättningar på upp till 1 050 000 kronor.
  • Alla våra sparkonton omfattas av insättningsgarantin, med undantag för IPS Banksparkonto. IPS Banksparkonto är det enda Nordeakontot som inte omfattas av insättningsgarantin.

Insättningsgarantin gäller bara för pengar insatta på konton. Pengar som är investerade i värdepapper, som aktier eller fonder, skyddas istället av investerarskyddet.

Vanliga frågor om insättningsgarantin

Mer om den statliga insättningsgarantin

Vad innebär den statliga insättningsgarantin?

Den finska insättningsgarantin täcker insättningar upp till ett maximalt belopp motsvarande 100 000 euro.

Den svenska insättningsgarantin täcker insättningar på upp till 1 050 000 kronor. Den täcker även insättningar som görs med anledning av särskilda livshändelser som framgår av den svenska lagen om insättningsgaranti.

Övrig ersättning

Utöver detta belopp kan kunden få ersättning för vissa särskilt angivna händelser, till exempel avgångsvederlag, med en försäkringsersättning på högst 5 miljoner kronor.

Insättningsgarantin täcker även insättningar fullt ut som avser försäljning och köp av privatbostad för eget bruk. Detta skydd gäller i sex månader. Läs mer om skydd för insättningar.Öppnas i nytt fönster

Läs mer om den svenska statliga insättningsgarantin på Riksgäldens webbsida.Öppnas i nytt fönster Där hittar du även en lista på konton som omfattas av insättningsgarantin.

När betalas ersättningen ut?

Ersättningen betalas ut om en bank förklaras vara insolvent, och att insolvensen inte endast är tillfällig. Det finska Verket för Finansiell Stabilitet, i samarbete med den finska Finansinspektionen och den Finska centralbanken, beslutar när garantin ska träda i kraft.

Skulle en sådan situation inträffa är det finska Verket för Finansiell Stabilitet skyldig att meddela Riksgälden. Riksgälden betalar då ut ersättningsbelopp till insättare i Nordea Bank Abp, filial i Sverige, på uppdrag av det finska Verket för Finansiell Stabilitet.

Riksgälden betalar ut ersättningen inom sju arbetsdagar från bankens konkursdatum eller efter beslut från finska myndigheter.

Vilka insättare omfattas inte av garantin?

Följande svenska, eller motsvarande utländska, insättare kan inte få ersättning från insättningsgarantin: 

  • banker
  • kreditmarknadsföretag
  • försäkringsföretag
  • understödsföreningar
  • finansiella institut enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
  • värdepappersfonder eller alternativa investeringsfonder
  • pensionsfonder
  • landsting, kommuner eller statliga myndigheter.

Kontaktuppgifter till insättningsgarantimyndighet

Verket för Finansiell Stabilitet, Snellmansgatan 6, PL 133, 00171 Helsingfors, Finland
Telefonnummer: +358 (0) 295 253 530
e-post: talletussuoja@rahoitusvakausvirasto.fi
www.rvv.fi/sv/insattningsgarantinÖppnas i nytt fönster

Riksgälden, Jakobsbergsgatan 13, 103 74 Stockholm
Telefonnummer +46 (0) 8 613 4500  
e-post: riksgalden@riksgalden.se  
www.riksgalden.se/sv/insattningsgarantinÖppnas i nytt fönster

Nordea har förenklat sin legala struktur

I och med flytten av Nordeas huvudkontor till Finland har Nordea förenklat sin legala struktur. Här kan du läsa mer om vad som förändrats när det gäller insättningsgarantin och investerarskyddet. Förenklingar av Nordeas legala struktur.Öppnas i nytt fönster