Frågor och svar om Digitala tjänster

Internetbanken Företag

Är Nordeas kortläsare personlig?

Nej, kortläsaren är inte personlig. Det fungerar med alla kort kopplade till e-kod.

Det fungerar inte att logga in med SmartSec längre, hur gör vi för att få tillgång till den nya säkerhetslösningen?

Säkerhetslösningen SmartSec för Internetbanken Företag upphörde 12 juni 2015 och ersattes av säkerhetslösningen e-kod.

Läs mer om vad du behöver göra på sidan Byt säkerhetslösning till e-kod.

Gäller ett kontoutdrag som jag själv har skrivit ut från Internetbanken Företag som kvitto?

Ja, det gör det.

Hur fungerar säkerheten vid användning av kortläsaren och kortet i Internetbanken Företag?

När du ska logga in eller signera en betalning i Internetbanken Företag använder du kortläsaren och kortet med PIN-kod. I kortet finns en hemlig nyckel, en algoritm. I kortläsaren matar du in den kontrollkod som visas på skärmen samt din PIN-kod. Tillsammans med algoritmen skapas en svarskod som kontrollräknas i en säkerhetsdator som finns hos Nordea. Om svarskoden stämmer vet vi vilket kort som använts. Varje svarskod är unikt för varje tillfälle.

Hur gör jag för att automatisera vårt bokföringsarbete?

Du kan kombinera Internetbanken Företag med tilläggstjänsten SpeedLedger e-bokföring. Via en koppling från kontoutdraget i Internetbanken Företag förs informationen över till det webbaserade redovisningsprogrammet.

Hur hittar jag detaljer för bokförda transaktioner?

Du kan via din dator hämta kontoutdrag från klockan 06.00 dagen efter betalningen bokförts. Dina kontoutdrag sparas i 15 månader i Internetbanken Företag.

En direktlänk till eRedovisning med kopior av papperskontoutdraget för PlusGirokontot finns som komplement. Där sparas informationen i fyra år.

Hur långt tillbaka i tiden kan jag söka på transaktioner?

Via "Kontoutdrag" kan du söka 15 månader tillbaka. Via eRedovisning hittar du transaktioner fyra år tillbaka.

Hur ser jag vem som gjort en bankgirobetalning till vårt PlusGirokonto?

Du ser detta via Bankgirots insättningsuppgift. Välj Kontoutdrag i vänstermenyn. Längts till höger på den raden finns en röd bankgiroikon. Klickar du på den länkas du vidare till Bankgirocentralen.

Jag blir automatiskt utloggad ibland, varför blir jag det?

Om du varit inaktiv och inte har gjort någonting i Internetbanken Företag de senaste 30 minuterna blir du av säkerhetsskäl automatiskt utloggad.

Kan flera användare på företaget eller föreningen använda Internetbanken Företag samtidigt?

Ja, det går att beställa säkerhetslösning för flera användare. Flera användare kan också vara inloggade samtidigt.

Kan inloggningskortet användas som bankkort?

Nej, inloggningskortet kan bara användas för inloggning och signering i våra olika Internet- och telefontjänster.

Kan jag göra bankgirobetalningar och överföringar till andra banker i Internetbanken Företag?

Ja, du kan göra betalningar till bankgironummer och överföringar till konton i andra banker.

Kan jag göra löneutbetalningar i Internetbanken Företag?

Ja, du kan göra löneutbetalningar. Du kan även lägga upp dina anställdas uppgifter i ett separat mottagarregister för att förenkla administrationen med löneutbetalningarna.

Du kan även kombinera Internetbanken Företag med tilläggstjänsten Bluegarden Lön för webbaserad lönehantering.

Kan jag göra utlandsbetalningar via Internetbanken Företag?

Ja, du kan välja mellan att betala via SWIFT (betalning till utländskt bankkonto) eller kontantutbetalning (när mottagaren saknar konto).

Kan jag logga in med mitt bankkort/betalkort?

Nej, det är inte möjligt att använda betalkorten (företag) för inloggning. Om du inte är privatkund i Nordea använder du ett inloggningskort. Är du privatkund använder du samma kort som när du loggar in på Internetbanken Privat.

Kan jag logga in med mitt företagskort på Internetbanken Företag?

Nej, det är inte möjligt att använda betalkorten (företag) för inloggning. Om du inte är privatkund i Nordea använder du ett inloggningskort. Är du privatkund använder du samma kort som när du loggar in på Internetbanken Privat.

Mitt kort till kortläsaren har blivit blockerat/spärrat. Vad ska jag göra?

Av säkerhetsskäl blir kortet blockerat (spärrat) om du anger fel PIN-kod tre gånger.

Kontakta Kundcenter Företag, vardagar 8-20 och helger 10-17, så får du hjälp. Telefon 0771-350 360. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Vad har Internetbanken Företag för säkerhetslösning?

Vi erbjuder individbaserad säkerhetslösning med hjälp av Mobilt BankID, BankID kort eller Nordeas e-kod med kortläsare och privat bankkort alternativt inloggningskort.

Vilka tider kan jag signera betalningar?

Internetbanken Företag är öppen för signering:

  • Måndag-fredag 06.00-24.00
  • Lördag 06.00-22.00
  • Söndag 07.00-24.00

Övriga funktioner kan du göra dygnet runt.

Finns det en Mobilbank för mig som företagare?

Ja, det finns det. Med den kan du t.ex. kontrollera likviditeten, göra betalningar eller titta på transaktioner.

Läs mer om Mobilbanken Företag och hur du laddar ned appen.

eRedovisning

Hur ansluter jag en ny användare till eRedovisning?

För att ansluta en ny användare fyller du i och skickar in blanketten Ändring/avslut eRedovisning (pdf, 150 KB)Öppnas i nytt fönster.

Hur tar jag bort en användare i eRedovisning?

För att avsluta behörigheten i eRedovisning för en användare fyller du i och skickar in blanketten Ändring/avslut eRedovisning (pdf, 150 KB)Öppnas i nytt fönster.

Min användaridentitet har blivit spärrad, vad gör jag?

Din kod blir spärrad om du har angett fel lösenord tre gånger eller om du inte har använt eRedovisning på 60 dagar. Kontakta Kundcenter Företag, 0771-350 360, öppet vardagar 7-22, helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod. 

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Mobilbanken Företag

Hur kommer jag igång med Mobilbanken Företag?

För att använda Mobilbanken Företag behöver du ha ett avtal om Internetbanken Företag, där du loggar in med personnummer. 

Du laddar sedan ner appen ”Nordea Mobilbanken Företag” från App Store eller Google Play. Sedan är det bara att logga in med personnummer och Mobilt BankID.

Jag vill ha Mobilt BankID, hur gör jag?

Läs här hur du skaffar Mobilt BankID.

Vad behöver jag för att använda Mobilbanken Företag?

För att använda Mobilbanken behöver du:

  • Avtal om Internetbanken Företag där du loggar in med personnummer
  • Mobilt BankID
  • iPhone, iPad eller Androidtelefon
Vad kan jag göra i Mobilbanksappen?

I mobilbanksapparna för iPad, iPhone och Android kan du:

  • Få överblick över konton och disponibelt belopp och saldon
  • Se kontoinformation bland annat IBAN och BIC
  • Kontrollera inbetalningar och andra genomförda transaktioner
  • Lägga till mottagare i mottagarlistan
  • Göra betalningar, betala lön och göra egna överföringar
  • Signera betalning som kollega registrerat
  • Se kommande, osignerade samt avvisade betalningar
  • Se disponibelt belopp, transaktioner och kortinformation för Business Gold 
  • Lån - se aktuellt skuldbelopp, kommande och föregående lånebetalning och lånedetaljer

Appen finns tillgänglig på svenska och engelska. 

Vad kostar det att använda appen?

Tillgång till Mobilbanken är kostnadsfri. För Bankgirobetalning och kontoinsättning i annan bank inklusive lön och pension, är styckkostnaden 1,50 kr. 

Eventuella kostnader för datatrafik kan tillkomma om ditt mobilabonnemang inte inkluderar fri surf.