Dubbelkolla och kontrollring
Är det första gången en betalning ska gå iväg till en mottagare eller har mottagaren bytt kontonummer?
- Kontrollring alltid för att bekräfta att betalningsuppgifterna är korrekta och går till rätt mottagare.
Är det första gången en betalning ska gå iväg till en mottagare eller har mottagaren bytt kontonummer?
Är det rimligt att den här personen ber dig föra över pengar från företagskontot?
Var noggrann och läs alltid texterna som visas i BankID-appen. Kontrollera var du loggar in, vad du skriver under och om det är rätt mottagare.
Se över företagets betalningsrutiner och hur ofta de kommuniceras till medarbetarna.
Installera eller godkänn inte fjärrstyrningsprogram eller säkerhetsprogram på din dator eller mobiltelefon på uppmaning av någon annan.
Var sunt misstänksam och uppmana dina medarbetare att också vara det.
Det måste finnas system, verktyg och processer kring företagets betalningar för att minimera riskerna. Medarbetare kan lättare luras till att göra en felaktig utbetalning, eller klicka på en bifogad fil i ett mejl, om tydliga rutiner saknas.
Se till att ha tydliga rutiner och processer för betalningar, hur fakturauppgifter ska kontrolleras och att de är tydligt kommunicerade till alla medarbetare.
Antalet bedrägeriförsök ökar hela tiden och metoderna utvecklas och det gäller att vara vaksam och se upp då det finns många sätt att bli lurad på.
En person kan kontakta dig och ditt företag som utger sig för att vara någon den inte är, och ofta är det bråttom att agera. Personen kan vilja upplysa dig om, eller uppmana dig att
Kom ihåg att vi aldrig kontaktar dig via telefon, mejl eller sms och ber dig använda BankID eller dosa. Tänk på att inga betalningar kan stoppas genom att signera med BankID.