Dubbelkolla och kontrollring

Är det första gången en betalning ska gå iväg till en mottagare eller har mottagaren bytt kontonummer? 

  • Kontrollring alltid för att bekräfta att betalningsuppgifterna är korrekta och går till rätt mottagare. 

För aldrig över pengar på uppmaning

Är det rimligt att den här personen ber dig föra över pengar från företagskontot? 

  • Ha som regel för alla på företaget att aldrig föra över pengar eller använda BankID på uppmaning av någon som kontaktar dem.  

Kontrollera vad du signerar med BankID

Var noggrann och läs alltid texterna som visas i BankID-appen. Kontrollera var du loggar in, vad du skriver under och om det är rätt mottagare. 

  • Notera att inga betalningar kan stoppas genom att signera!

Säkerhetsrutiner kring betalningar

Se över företagets betalningsrutiner och hur ofta de kommuniceras till medarbetarna. 

  • Se till att alla nyanställda alltid får en genomgång av företagets betalningsrutiner. 

Installera inga supportprogram

Installera eller godkänn inte fjärrstyrningsprogram eller säkerhetsprogram på din dator eller mobiltelefon på uppmaning av någon annan. 

  • Ibland kallar bedragarna det för supportprogram.

Var sunt misstänksam

Var sunt misstänksam och uppmana dina medarbetare att också vara det. 

  • Om du blir tveksam när någon ringer, lägg hellre på och ring själv tillbaka till företagets kundtjänst.

Se över rutinerna vid utgående betalningar

Det måste finnas system, verktyg och processer kring företagets betalningar för att minimera riskerna. Medarbetare kan lättare luras till att göra en felaktig utbetalning, eller klicka på en bifogad fil i ett mejl, om tydliga rutiner saknas.

Se till att ha tydliga rutiner och processer för betalningar, hur fakturauppgifter ska kontrolleras och att de är tydligt kommunicerade till alla medarbetare. 

Praktiska tips för behörigheter och betalningar

    • Se över behörigheter löpande för att säkerställa att medarbetare inte har fler behörigheter än vad de har behov av.
    • Är betalningslimiter satta utifrån varje medarbetares ansvarsområde? Högre limiter än nödvändigt innebär en ökad risk.
    • Öka säkerheten genom att två personer godkänner betalningar innan de utförs. 
    • Har de medarbetare som gör betalningar för företaget högsta skydd på BankID? Notifieringar för BankID bör vara valt på mobiltelefonen.
    • Notera att inga betalningar kan stoppas genom att signera med BankID!

Var vaksam på bedragare

Antalet bedrägeriförsök ökar hela tiden och metoderna utvecklas och det gäller att vara vaksam och se upp då det finns många sätt att bli lurad på. 

En person kan kontakta dig och ditt företag som utger sig för att vara någon den inte är, och ofta är det bråttom att agera. Personen kan vilja upplysa dig om, eller uppmana dig att

  • ditt och företagets konton är utsatta för säkerhetsrisker
  • du har gjort en felaktig betalning
  • du behöver uppdatera ditt BankID 
  • du har fått en beställning du inte känner till
  • du ska signera BankID för att stoppa en betalning

Kom ihåg att vi aldrig kontaktar dig via telefon, mejl eller sms och ber dig använda BankID eller dosa. Tänk på att inga betalningar kan stoppas genom att signera med BankID.