Gör din research

Vad du behöver veta för att förstå din marknad

Steg 2

Om det är första gången du söker information om företagande så kommer du ha stor hjälp av de följande artiklarna och filmerna. Kanske frågar du dig om det ens är nödvändigt att göra research inom den bransch du valt? Men det är faktiskt så att oavsett om du är frisör, snickare, designer eller utvecklare så behöver du göra din hemläxa och lära dig om konkurrenter, kunder och ditt kvarter (det sistnämnda om du öppnar en fysisk butik). Ju mer du vet, desto färre obehagliga överraskningar riskerar du att råka ut för i framtiden. Artiklarna och filmerna kommer visa exempel på hur du gör ordentlig research och hur du får ut det mesta av just ditt företag.

Välkommen in i matchen!

Så hittar du din marknad

Möt fyra nordiska entreprenörer som delar med sig av sina insikter om hur man gör sin marknadsanalys och hittar den rätta marknaden för sitt företag. Ett e-sportföretag, ett teknikföretag med en global marknad, ett klädföretag och en juicebar. En sak har de gemensamt. De har alla lyckats hitta sin unika nisch på marknaden.

Konkurrens är inte negativt

Vad får en investerare att bestämma sig för att investera i ett företag på en konkurrensutsatt marknad? Varför behöver inte konkurrens vara något dåligt? Vårt samtal med investeraren Casper kommer förhoppningsvis lära dig ett och annat om hur ditt företag kan hitta sätt att hävda sig i konkurrensen.

Läs artikeln

Kolla landningen innan du tar språnget

En del säger att det bästa sättet att starta ett företag är att bara sätta igång. Men, är det verkligen så smart? Vi träffade grundarna av mInvoice i Oslo och Znipe.tv i Stockholm för att prata om vikten av research.

Läs artikeln

Har du gjort din SWOT?

Vet du inte vad SWOT står för så är svaret på frågan förmodligen ”nej”. I så fall föreslår vi att du följer våra enkla instruktioner och låter en SWOT-analys bli en del av din research. En SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) är ett enkelt sätt att identifiera ditt företag och din marknad utifrån styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

Som en del av analysen identifierar du både inre och yttre faktorer som påverkar ditt företag. Dina styrkor och svagheter bestäms alltid av inre faktorer. Dina möjligheter och hot kommer på samma sätt alltid utifrån.

Att göra en SWOT-analys är ett bra sätt att hitta möjligheter och få underlag för en handlingsplan. Använd verktyget här nedan för att ge ditt företag en bra start. Du börjar med att identifiera interna faktorer.

Styrkor

Identifiera ditt företags interna styrkor genom att fråga dig själv:

  • Vad skiljer mitt företag från andra?
  • Vad gör min produkt/tjänst/idé unik eller värdefull?
  • Vad får mitt företag att attrahera kunder och bli framgångsrikt?
  • Vad är min konkurrensfördel?

Svagheter

Identifiera ditt företags interna svagheter genom att fråga dig:

  • Hur klarar mitt företag konkurrens?
  • Har jag rätt erfarenhet eller personal för att driva mitt företag framgångsrikt?
  • Kommer mitt företag kunna leverera vad det lovar?
  • Har jag ett tillräckligt kassaflöde för att hålla mitt företag vid liv?

När du har identifierat interna faktorer kan du börja med de externa.

Möjligheter

Identifiera dina externa möjligheter genom att fråga dig:

  • Vilka aktuella trender kan vara till nytta för min affärsidé?
  • Vilken potential har min affärsidé att lyckas på andra marknader?
  • Hur kan jag utveckla min produkt/tjänst ytterligare?
  • Finns det någon utveckling på marknaden som kan gynna mitt företag?

Hot

Identifiera dina externa hot genom att fråga dig:

  • Finns det politiska/ekonomiska tendenser som kan påverka mitt företag?
  • Kan det komma lagstiftning som påverkar min affärsidé?
  • Finns det hinder som jag inte tänkt på?
  • Finns det konkurrenter jag borde oroa mig över?

Potentiella investerare och affärspartners kommer alldeles säkert fråga vad du ser som dina styrkor, svagheter, möjligheter och hot, så att göra en SWOT-analys innan du börjar ta möten kan vara en god idé. Oavsett vilken sorts entreprenör du är eller vilka ambitioner du har med ditt företag så ska din affärsplan innehålla de element som en SWOT bygger på. Den visar att du förstår konkurrensen på din marknad. Ta dig tid att ta upp alla faktorer du identifierar och utveckla hur du planerar att tackla dem. Både när det gäller att dra nytta av möjligheter och styrkor och att hantera hot och eventuella svagheter. 

Kom ihåg att noga överväga vad du skulle kunna tjäna på att ta hjälp utifrån. Om en svaghet är att du saknar erfarenhet inom ett fält, kan lösningen vara att anställa, ta in en konsult eller slå dig ihop med någon med mer erfarenhet. På sikt kan det förvandla svagheten till en möjlighet om personen du tar in adderar ytterligare värde och kunskap till ditt företag.

Omgivningen som ditt företag verkar i förändras ständigt. Därför måste din affärsplan avspegla hur din situation är just nu, inte hur den var när du startade företaget. Se över din affärsplan och din SWOT med jämna mellanrum, åtminstone årligen och varje gång ditt företag, marknaden eller konkurrenssituationen förändras. Kom ihåg att materialet du tar fram inte bara är till för att övertyga potentiella partners, de är värdefulla redskap som du kan använda för att utveckla ditt företag. 

Läs på för att få ett försprång

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev! Då håller du dig uppdaterad på trender och nyheter som kan vara intressanta för dig som driver eget.

Ja, tack. Jag vill gärna ha nyhetsbrevet!

Stora visioner kräver omsorgsfull planering

Lär av dem som har varit i din sits och dela deras insikter om varför det är så viktigt att ha en vision för ditt företag och att göra upp planer hur du ska uppnå den.