Potentiella investerare och affärspartners kommer alldeles säkert fråga vad du ser som dina styrkor, svagheter, möjligheter och hot, så att göra en SWOT-analys innan du börjar ta möten kan vara en god idé. Oavsett vilken sorts entreprenör du är eller vilka ambitioner du har med ditt företag så ska din affärsplan innehålla de element som en SWOT bygger på. Den visar att du förstår konkurrensen på din marknad. Ta dig tid att ta upp alla faktorer du identifierar och utveckla hur du planerar att tackla dem. Både när det gäller att dra nytta av möjligheter och styrkor och att hantera hot och eventuella svagheter.
Kom ihåg att noga överväga vad du skulle kunna tjäna på att ta hjälp utifrån. Om en svaghet är att du saknar erfarenhet inom ett fält, kan lösningen vara att anställa, ta in en konsult eller slå dig ihop med någon med mer erfarenhet. På sikt kan det förvandla svagheten till en möjlighet om personen du tar in adderar ytterligare värde och kunskap till ditt företag.
Omgivningen som ditt företag verkar i förändras ständigt. Därför måste din affärsplan avspegla hur din situation är just nu, inte hur den var när du startade företaget. Se över din affärsplan och din SWOT med jämna mellanrum, åtminstone årligen och varje gång ditt företag, marknaden eller konkurrenssituationen förändras. Kom ihåg att materialet du tar fram inte bara är till för att övertyga potentiella partners, de är värdefulla redskap som du kan använda för att utveckla ditt företag.