Bedrägerimetoder
Här nedan har vi samlat de olika bedrägerimetoderna som finns och vi ger även enkla och smarta tips på hur du kan skydda dig och ditt företag.
Här nedan har vi samlat de olika bedrägerimetoderna som finns och vi ger även enkla och smarta tips på hur du kan skydda dig och ditt företag.
Syftet med phishing är att mottagaren ska nappa på ett bete via en länk i ett mejl eller sociala medier.
Avsändaren ser ut att vara ett känt företag, myndighet eller samarbetspartner. Webbsidan som du kommer till - om du klickar på länken - ser oftast äkta ut och allt verkar rimligt och legitimt. Kanske lockas du av ett erbjudande för att öppna en bifogad fil.
Bedragare kan också kontakta dig via SMS. Syftet är ofta att få dig att klicka på en länk och fylla i personliga uppgifter som bedragarna sedan kan använda.
Nu finns en ny bedrägerimetod som bedragarna använder sig av: quishing.
Bedragarna använder sig av en QR-kod för att leda till en bedräglig hemsida som efterliknar en genuin sida där de försöker fiska information eller få dig att använda någon typ av säkerhetslösning. Om du scannar en QR-kod är det viktigt att källgranska hemsidan du kommit till och tänka efter innan du agerar.
”En bra regel är att tänka vem som är initiativtagare. Om du t.ex. vill logga in på en hemsida eller swisha en mottagare är QR-koder smidiga. Men om du oväntat får en QR-kod presenterad för dig och ombeds agera bör du vara lite misstänksam och tänka efter innan du scannar. Det kan vara ett bedrägeriförsök,” säger Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.
Läs mer om quishing och hur du skyddar dig. Öppnas i nytt fönster
Vishing är en bedrägerimetod som bedragare använder via telefon. Deras mål är att lura dig att avslöja personlig information, använda ditt BankID eller utföra ekonomiska transaktioner. Bedragarna utger sig ofta för att vara från en bank, myndighet eller någon annan trovärdig organisation.
Telefonbedrägerier involverar ofta skickliga manipulatörer som använder röst och retorik för att lura sina offer. Det är vanligt att de försöker skapa en falsk känsla av brådska eller oro, för att få dig att agera snabbt utan att tänka efter.
Läs mer om vishing och hur du skyddar digÖppnas i nytt fönster
Ett allt vanligare inslag från bedragarna kallas spoofing. Det innebär att bedragarna skickar ut ett falskt sms med ett falskt avsändarnamn, t ex namnet på ett välkänt företag. Spoofing används för att lura dig att använda ditt BankID, dina koder och dina kontouppgifter. Syftet är att komma åt dina pengar.
Bedrägeribrott genom social manipulation ökar. Ett återkommande inslag är fjärrstyrning, där bedragaren förmår offret att installera ett program på dator eller telefon och genom det ge bedragaren kontrollen över enheten.
Vem är vem i en digital värld och hur kan du skydda ditt företag mot bedragarna? Se inspelade webbinarier om företagsbedrägerier med vår bedrägeriexpert Amalia Krantz och inbjudna gäster från Polisen, Stöldskyddsföreningen och Internetstiftelsen.
Misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri? Eller upptäcker något som inte följer det normala mönstret i appen eller nätbanken? Avbryt omedelbart besöket och ring oss på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Vi hjälper dig dygnet runt och kan behöva spärra ditt mobila BankID och kort på en gång.
Läs mer om vad du bör göra om du blivit utsatt för bedrägeri.