Fråga oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Därför ställer vi frågor

Vi ställer en rad frågor när du blir kund i Nordea, och vi fortsätter att ställa frågor också därefter – vid rådgivning, på bankkontoren, via telefon eller via din internetbank. Vi vet att majoriteten av våra kunder är ärliga, men för att upptäcka det fåtal som inte är det behöver vi ställa frågor till alla, utan undantag. När du svarar på våra frågor hjälper du till att förhindra brottslig verksamhet.

Alla banker måste enligt lag ha uppgifter om sina kunder och veta hur kunderna använder vissa banktjänster, know-your-customer (KYC). Som en av Europas största banker tar vi vårt samhällsansvar på stort allvar. Vi arbetar för att skydda våra kunder, vårt företag och samhället i stort från brottslig verksamhet bland annat genom att motverka penningtvätt.

 

Alla kunder får dessa frågor – däremot kan tidpunkterna variera och även urvalet av frågor. Vi frågar dig för att säkerställa att vi förstår vilken verksamhet du har. 

Detta är en process som sker löpande och vi gör alltid individuella bedömningar.   

Du som kund kan hjälpa oss med detta.

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Frågor och svar

Det går inte att fylla i telefonnummer

Fyll i ditt telefonnummer med landskod till vänster i formuläret och resterande nummer till höger. Numret får inte börja med 0 eller innehålla mellanslag, bindestreck eller andra tecken. 

Sidan säger ”Minst en företrädare måste väljas”

En företrädare är den person som har rätt att företräda företaget/föreningen, till exempel mot banken. För att justera ditt svar klickar du på symbolen ”Papper och Penna” och markerar alla de aktuella roller du har. Tänk på om du har flera roller, exempelvis företrädare och ägare eller ordförande behöver du markera bägge rollerna.

Ogiltig startkod

I brevet som du har fått framgår vilket organisationsnummer/personnummer som koden är kopplad till. Du behöver alltid ange 19 före årtalet om det avser en enskild firma.

I brevet framgår kodens sista giltighetsdatum. Om giltighetstiden gått ut, kommer du få ett nytt brev med en påminnelse, med en ny kod. Om du företräder ett företag kan du även ringa till oss för att få en ny kod via SMS. Observera att detta inte är möjligt för föreningar.

Jag vill inte besvara frågorna

Enligt lag är alla svenska banker skyldiga att ha god kännedom om sina kunder och på vilket sätt de använder bankens tjänster och produkter. Läs mer om detta på Swedish Bankers. Om vi inte får svar på de frågor vi behöver, kan åtkomsten till era banktjänster komma att begränsas. 

 

Jag har fått ett SMS där det står att jag ska signera något

Ett företag eller förening har angett att du företräder eller har en annan betydelsefull roll i företaget/föreningen. Vi behöver din hjälp att bekräfta att det stämmer. När du loggar in kan du se vilket företag/förening som har angivit att du har en viktig roll. Vänligen logga in på ”Avtal och meddelanden” på nordea.se. Du hittar sidan under ”Logga in”, därefter ” Fler tjänster” och sedan under ”Privat”. Om du är privatkund i Nordea hittar du också ”Avtal och meddelanden” när du är inloggad. 

Får felmeddelande ”Hoppsan något är fel eller saknas” när jag försöker slutspara

Du får det här meddelandet för att vi saknar svar på någon/några frågor i formuläret. Gå igenom formuläret och leta efter den röda texten ”här saknar vi dina svar”. Fyll dina svar och spara på nytt.

Det står att jag ska ladda upp ett organisationsschema?

Företag som ägs av annan juridisk person eller har flera ägare som äger mindre än 10 % eller som inte har angett hur ägandet ser ut upp till 100% behöver bifoga ett organisationsschema. Om ditt företag inte berörs av detta, vänligen se över dina svar i sista sektionen i formuläret ” Information om företrädare och andra nyckelpersoner”.