Det krävs både själ och hjärta för få det att hända
I början när du driver företag har du förmodligen bara fokuserat på här och nu. Men du måste också tänka på framtiden: hur du ska utveckla och få ditt företag att växa. Det som tog dig dit du är idag är antagligen inte det som kommer att få ditt företag att växa.
Du kan få ditt företag att växa på fler än ett sätt.
- När du behöver tacka nej till uppdrag eller inte hinner leverera till alla dina befintliga kunder behöver du kanske anställa någon. Att anställa är i regel dyrt men då kan du välja att lägga ut vissa uppdrag eller ta in frilansare.
- Ett annat sätt att få företag att växa är att vända sig till en större kundkrets. I ett sånt fall kan rätt marknadsföring vara avgörande. Framgångsrik marknadsföring är att ha rätt budskap i rätt kanal vid rätt tidpunkt till rätt målgrupp. Men låt inte rekryteringen av nya kunder ske på bekostnad av dina befintliga kunder. Dina trogna kunder måste också känna sig nöjda för att du ska vara fortsatt konkurrenskraftig och kunna växa.
Att ta hjälp av en reklambyrå med den externa kommunikationen kan vara för dyrt för ett nystartat eller mindre företag. Därför har vi samlat nyttiga tips kring vilka medier som är effektiva och hur du utarbetar en marknadsplan och genomför en marknadsföringsstrategi. Den SWOT-analys och affärsplan du fått tips om och förhoppningsvis skapade tidigare, ska vi nu använda för att sätta tydliga mål för din marknadsplan.