Nordea Business Filhantering - via Corporate Access

I Nordea Business stöds manuell filöverföring av betalningsfiler och kontorapportering, så att du enkelt kan ladda upp dina betalningsfiler och få kontorapporteringsfiler tillgängliga för import direkt till ditt affärssystem. Lösningen är integrerad mot Corporate Access – Nordeas centrala filbetaltjänst för filformatet ISO20022 XML.

Vad är Nordea Business Filhantering?

Om du vill göra din betalnings- och avstämningsprocess mer automatiserad - men ditt affärssystem inte stöder direkt integration med Nordea via Corporate Access Lite – så erbjuder Nordea Business Filhantering uppladdning av betalningar via fil och nedladdning av kontorapporteringsfiler. 

På så sätt behöver du inte manuellt skapa betalningar i Nordea Business utan får en smidigare process för din bokföring.

Lösningen för Nordea Business Filhantering är baserad på Corporate Access och de moderna filformat i ISO20022 XML som många affärssystem redan stödjer. 

Hur fungerar det?

  • Du skapar en betalningsfil från ditt affärssystem och laddar sedan upp filen i Nordea Business.
  • Efter att betalningen har laddats upp kan du bekräfta den i Nordea Business när du vill. 
  • När betalningarna är genomförda kan du ladda ner ett debiteringsunderlag, som du sedan läser in i ditt affärssystem.
  • En fil med kontorapportering av alla transaktioner på dina konton kan också laddas ner och importeras till ditt affärssystem.

Vilka filformat stöds?

Via integrationen till Corporate Access stödjer Nordea Business Filhantering följande filtyper:

  • Pain.001 - Betalningsfil
  • Camt.054D - Debetavisering (återrapportering av leverantörsbetalning)
  • Camt.054C - Kreditavisering (ankommande betalningar)
  • Camt.053Extended - Kontoutdrag/+debet och kredit

Du bör kontrollera att ditt affärssystem stödjer filtyperna som nämns ovan. Läs mer om dessa filtyper här, under Documentation and tools. Öppnas i nytt fönster

Använder du Total In sedan tidigare, avslutas den i samband med anslutning av denna tjänst och filerna ersätts av XML/camt för automatisk avprickning av inbetalningar.

Kom igång

Kom igång med Nordea Business Filhantering

  1. Kontrollera om versionen av ditt affärssystem stödjer filtyperna som nämns ovan. 
  2. Om ja, ansök om tjänsten Nordea Business Filhantering genom att klicka på AnsökÖppnas i nytt fönster och fyll i de uppgifter som efterfrågas. Använder du Total In sedan tidigare, avslutas den i samband med anslutning av denna tjänst och filerna ersätts av XML/camt för automatisk avprickning av inbetalningar.  
  3. När tjänsten är upplagd, skickar vi ett aktiveringsmail som bland annat inkluderar uppgifter om CCM-avtalsnummer och "signer id".
  4. Innan du skapar en betalfil, behöver du registrera ovannämnda uppgifter i ditt affärssystem. Behöver du stöd, får du kontakta din affärssystemleverantör.
  5. När betalfilen är skapad och sparad, logga in i Nordea Business, välj Betalningar och därefter Hantera betalfiler. Ladda därefter upp filen för vidare signering. Du laddar ned rapporteringsfiler genom att gå in via Hantera betalfiler och väljer fliken Rapporteringsfiler. Tänk på att administratören i Nordea Business-avtalet är den som ger Nordea Business-användarna behörighet till Nordea Business Filhantering. Detta gör administratören via Hantera användare. 
  6. Lär dig mer om tjänsten genom att se instruktionsfilmen nedan. 
Priser

Kom igång med Nordea Business Filhantering

  1. Kontrollera om versionen av ditt affärssystem stödjer filtyperna som nämns ovan. 
  2. Om ja, ansök om tjänsten Nordea Business Filhantering genom att klicka på AnsökÖppnas i nytt fönster och fyll i de uppgifter som efterfrågas. Använder du Total In sedan tidigare, avslutas den i samband med anslutning av denna tjänst och filerna ersätts av XML/camt för automatisk avprickning av inbetalningar.  
  3. När tjänsten är upplagd, skickar vi ett aktiveringsmail som bland annat inkluderar uppgifter om CCM-avtalsnummer och "signer id".
  4. Innan du skapar en betalfil, behöver du registrera ovannämnda uppgifter i ditt affärssystem. Behöver du stöd, får du kontakta din affärssystemleverantör.
  5. När betalfilen är skapad och sparad, logga in i Nordea Business, välj Betalningar och därefter Hantera betalfiler. Ladda därefter upp filen för vidare signering. Du laddar ned rapporteringsfiler genom att gå in via Hantera betalfiler och väljer fliken Rapporteringsfiler. Tänk på att administratören i Nordea Business-avtalet är den som ger Nordea Business-användarna behörighet till Nordea Business Filhantering. Detta gör administratören via Hantera användare. 
  6. Lär dig mer om tjänsten genom att se instruktionsfilmen nedan. 

Vad kostar det?

Tjänsten erbjuds via Nordea Business och har en månadskostnad på 120 SEK. Du kan välja att koppla upp till 3 av dina bankkonton. Transaktionsavgifter tillkommer.

Under introduktionsåret 2023 är tjänsten kostnadsfri.

Ansök om Nordea Business Filhantering

Logga in i nätbanken och ansök Öppnas i nytt fönster

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Byggd på Corporate Access

Även om Nordea Business Filhantering handlar om manuell upp- och nedladdning av filer så är lösningen baserad på vår integrerade filbetaltjänst Corporate Access. Därför är produktavtalet, årsavgiften och transaktionsavgifterna kopplade till Corporate Access. 

Om ditt affärssystem redan stöder direkt integration med Nordea, läs mer om Corporate Access Lite.