Tips vid inloggningsproblem - företagskunder

Här får du som företagskund hjälp att lösa tekniska problem vid inloggning till våra företagstjänster.

Ny layout för debiteringsbesked på fil för utlandsbetalningar

Den 10 mars byter Nordea layout för debiteringsbesked på fil för utlandsbetalningar (DA1) i tjänsterna Internetbanken Företag och Filimport.

Vad du behöver göra

Mer information för programleverantörer finns på www.nordea.se/programleverantorer.

Tips vid inloggningsproblem

Tömma cache och cookies

Internet Explorer
  1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
  2. Välj Ta bort webbhistorik
  3. Markera kryssrutorna Temporära Internetfiler och Cookies
  4. Tryck på Ta bort
Mozilla Firefox
  1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
  2. Välj Rensa ut tidigare historik
  3. Under Tidsintervall att ta bort, välj All historik
  4. Markera Kakor och Cache
  5. Tryck på Ta bort

Ändra kompatibilitetsläget

Återställ webbläsaren

Internet ExplorerÖppnas i nytt fönster

Mozilla FirefoxÖppnas i nytt fönster

Girolink inloggningsproblem

Kontrollera att webläsaren använder TLS 1.2:

  • För Internet Explorer ska valet Använd TLS 1.2 vara ibockat under Alternativ/Avancerat/Säkerhet
  • För Chrome ska Använd TLS 1.2 vara ibockat under inställningar/Visa avancerade inställningar/Ändra proxy inställningar/Avancerat

Ytterligare åtgärder

Om ovanstående inte hjälper kan det vara något i BankID-programmet som inte fungerar som det ska.

  1. Avinstallera BankID Säkerhetsprogram genom att hämta och köra avinstallationsprogrammetÖppnas i nytt fönster. Observera att eventuella BankID på fil kommer att raderas.
  2. Starta om datorn och installera om BankID Säkerhetsprogram från installationssidanÖppnas i nytt fönster och försök att logga in igen.

Information som berör företagets IT-avdelning

BankID säkerhetsprogram kommunicerar direkt med BankID-servern:

  • vid programstart.
  • när BankID säkerhetsprogram får fokus.
  • vid webbanrop till URI som inleds med ”bankid:”.

Om inte programvaran tillåts kommunicera med BankID-servern kommer användarna att få problem att använda BankID och programmet kommer även att visa en dialog som varnar för kommunikationsfel. 

Programmet kommunicerar med BankID-servern över https, på IP 194.242.109.207 port 443. (samt IP 159.72.128.183 port 80.).

Sända GiroLink-fil

Se troliga anledningar och förslag för att åtgärda problem med att skicka in filen under respektive felmeddelande.

Läs mer om sända GiroLink-fil

Corporate Netbank

Se hur du kan lösa olika inloggningsproblem i Corporate Netbank.

Läs mer om Corporate Netbank