Tips vid inloggningsproblem
Tömma cache och cookies
Internet Explorer- Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
- Välj Ta bort webbhistorik
- Markera kryssrutorna Temporära Internetfiler och Cookies
- Tryck på Ta bort
Mozilla Firefox- Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
- Välj Rensa ut tidigare historik
- Under Tidsintervall att ta bort, välj All historik
- Markera Kakor och Cache
- Tryck på Ta bort
Ändra kompatibilitetsläget
Återställ webbläsaren
Internet ExplorerÖppnas i nytt fönster
Mozilla FirefoxÖppnas i nytt fönster
Girolink inloggningsproblem
Kontrollera att webläsaren använder TLS 1.2:
- För Internet Explorer ska valet Använd TLS 1.2 vara ibockat under Alternativ/Avancerat/Säkerhet
- För Chrome ska Använd TLS 1.2 vara ibockat under inställningar/Visa avancerade inställningar/Ändra proxy inställningar/Avancerat
Ytterligare åtgärder
Om ovanstående inte hjälper kan det vara något i BankID-programmet som inte fungerar som det ska.
- Avinstallera BankID Säkerhetsprogram genom att hämta och köra avinstallationsprogrammetÖppnas i nytt fönster. Observera att eventuella BankID på fil kommer att raderas.
- Starta om datorn och installera om BankID Säkerhetsprogram från installationssidanÖppnas i nytt fönster och försök att logga in igen.
Information som berör företagets IT-avdelning
BankID säkerhetsprogram kommunicerar direkt med BankID-servern:
- vid programstart.
- när BankID säkerhetsprogram får fokus.
- vid webbanrop till URI som inleds med ”bankid:”.
Om inte programvaran tillåts kommunicera med BankID-servern kommer användarna att få problem att använda BankID och programmet kommer även att visa en dialog som varnar för kommunikationsfel.
Programmet kommunicerar med BankID-servern över https, på IP 194.242.109.207 port 443. (samt IP 159.72.128.183 port 80.).