Lagerbolag är ett färdigt aktiebolag med organisationsnummer, som aktiveras av dig när du köper det. Att köpa ett färdigt aktiebolag, ett lagerbolag, är ett smidigt sätt att starta bolag. När bolagets nya namn, styrelse och huvudman är registrerat hos Bolagsverket så ansöker du om att bli kund hos oss på Nordea.
1. Skaffa en bankfullmakt
Det finns flera olika företag som säljer lagerbolag. När du har köpt ett lagerbolag får du en Bankfullmakt från det säljande företaget. Den behöver du för att bli företagskund med ditt nya företag.
2. Ansök om likvidintyg hos Nordea
För att få ett likvidintyg behöver du ansöka om att bli företagskund. Om du är privatkund hos Nordea hittar du ansökan under Tjänster i dina privata nätbank eller app. Du ansöker under Skaffa företagspaket och väljer Lagerbolag.Öppnas i nytt fönster
Om du inte är privatkund kontaktar du oss på telefon 0771-350 360, val 1 för Ny kund.
3. En rådgivare tar kontakt med dig
När du har skickat in din ansökan, så får du uppdateringar löpande via sms från oss om hur din ansökan fortlöper.En rådgivare kontaktar sedan dig när det är din tur. Tillsammans går ni igenom din ansökan. Rådgivaren ställer frågor för att vi ska lära känna dig och ditt företag bättre. Läs om vad vi frågor om och varför vi ställer så många frågor.
4. Besök ett av Nordeas kontor
När du varit i kontakt med rådgivaren, behöver du besöka ett kontor och identifiera dig för att få likvidintyget. Kontoret öppnar ett konto och hjälper dig sätta in aktiekapitalet. Aktiekapitalet behöver vara minst 25 000 kronor.
Det behöver vara samma person som pratade med rådgivaren om företaget, som identifierar sig på kontoret.
5. Registrera aktiebolaget hos Bolagsverket
Du skickar likvidintyget till bolagssäljarna så de kan registrera ändringen av ägare hos Bolagsverket.
6. Ansök om Företagspaket
När bolagets nya namn, styrelse och huvudman är registrerat hos Bolagsverket så ansöker du om ett företagspaket.
Har du frågor? Kontakta oss, så hjälper vi dig.