Problem att ladda ner BankID säkerhetsprogram
Kontrollera att din dator uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster.
Problem att installera kortläsaren NCR1
Vid problem med att installera kortläsaren prova med följande:
- Anslut kortläsaren med USB-sladden till din dator, utan kort, och kontrollera att du ser texten Nordea samt tre svarta rektanglar i kortläsarens teckenfönster.
- Visas endast en rektangel fungerar inte sladden till kortläsaren eller USB-porten, detta kan bero på kabelbrott eller att det inte är rätt sladd. Testa med annan sladd eller USB-port.
- Visas två rektanglar är drivrutinen för kortläsaren inte korrekt installerad. Hämta nya drivrutinerÖppnas i nytt fönster.
- Visas tre rektanglar är kortläsaren korrekt installerad
Felkod 10001 vid inloggning eller signering
Ifall du får felkod 10001 vid inloggning eller signering prova följande:
- Ta ut kortet ur kortläsaren och sätt i det igen. Vänta tills sträcken i teckenfönstret slocknat och testa därefter att logga in på nytt.
- Dra ur sladden ur datorn och anslut den på nytt. Vänta tills strecken i teckenfönstret slocknat och testa därefter att logga in på nytt.
- Starta BankID säkerhetsprogram. Välj Arkiv i menyn, klicka därefter på Inställningar. I rutan som kommer upp klickar du på fliken Avancerat och klicka på Töm cache.
- Starta om datorn med kort och kortläsare ansluten.
Programmet kan inte hitta ditt BankID - kontrollera ditt BankID. Felkod 10022.
Det kan bero på att det inte finns något BankID på kort i kortläsaren som kan användas för den aktuella legitimeringen eller underskriften.
Ifall ditt BankID på kort ska fungera för vald tjänst så prova följande:
- Ta ut kortet ur kortläsaren och sätt in det igen. Vänta tills strecken i teckenfönstret slocknat och testa därefter att logga in på nytt.
- Töm cache och cookies i din webbläsare.
- Ifall du använder Internet Explorer gå in under Verktyg (kugghjulet uppe till höger), Internetalternativ, fliken Innehåll, klicka på Certifikat och ta bort Nordeas certifikat. Välj sedan fliken Säkerhet och därefter Betrodda platser och lägg till aktuell webbsidas adress.
- Starta om webbläsaren.
- Starta BankID säkerhetsprogram. Välj Arkiv i menyn, klicka därefter på Inställningar. I rutan som kommer upp klickar du på fliken Avancerat och klicka på Töm cache.
- Uppdatera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster till den senaste versionen.
- Om ovanstående inte hjälper gå in på BankIDs sida för att avinstallera BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster. Ladda ner RemoveBISP på datorn, kör filen och starta sedan om datorn. Installera därefter BankID säkerhetsprogram på nytt på datorn.